kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۵۷۴۰
تاریخ انتشار : ۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۰
در نامه‌ای به رئیس جمهور

187 نماینده خواستار ترمیم کابینه دولت شدند

187نفر از نمایندگان مجلس طی نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور خواستار ترمیم کابینه دولت شدند که البته طبق گفته یکی از اعضای هیئت‌رئیسه مجلس قریب 7ماه است که این موضوع به رئیس‌جمهور گوشزد می‌شود اما گوش شنوایی نیست!



سرویس سیاسی-

در نشست علنی دیروز مجلس محمدعلی وکیلی، عضو هیئت‌رئیسه نامه را در صحن قرائت کرد. این نامه که از طرف 187نماینده امضا شده از رئیس‌دولت خواسته تا هر چه زودتر نسبت به تغییر و ترمیم در کابینه اقدام کند.
در بخشی از این نامه آمده است: «با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری، حمایت از دولت محترم برای فائق آمدن بر چالش‌های اقتصادی کشور لازم و ضروری است. امیدواریم دولت محترم نیز این حمایت را قدر دانسته و با یادآوری عهد خود با مردم به اعتماد روزافزون مردم و مردم به چارچوب نظام اجرایی کشور را فراهم آورد.»
در ادامه نمایندگان مجلس تاکید می‌کنند: «به نظر اینجانبان عملکرد نامناسب مدیران ارشد اقتصادی کشور در طی سال‌های اخیر موجب بی‌اعتمادی روزافزون مردم نسبت به تصمیمات و سیاست‌های ابلاغی و اجرایی در بخش اقتصادی کشور گردیده است و این امر بازنگری در مجموعه تیم اقتصادی دولت را ضرورتی دو چندان و اجتناب‌ناپذیر می‌نماید.»
در انتهای این نامه آمده است: «اگرچه مجلس شورای اسلامی در راستای وظایف و اختیارات و با استفاده از ابزارهای قانونی پیش‌بینی شده می‌تواند نسبت به اصلاح این مهم اقدام نماید ولی از جنابعالی به عنوان منتخب مردم و رئیس‌دولت که مسئولیت اداره اجرایی کشور را برعهده‌دارید انتظار داریم تصمیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به این مهم یعنی تغییر در مجموعه مدیریتی تیم اقتصادی با رویکرد چابکی و درک حساسیت‌های کنونی با هدف هماهنگی و کارآمدی هر چه بیشتر تیم اقتصادی اقدام عاجل به عمل آورید.»
در این رابطه لازم به ذکر است که نعمتی، عضو هیئت‌رئیسه مجلس روز سه شنبه گفته بود که قریب به 7ماه است که دلسوزان نظام و نمایندگان ملت از راه‌های مختلف به رئیس‌جمهور پیغام داده‌اند که لازم است تا او تغییراتی در تیم اقتصادی دولت ایجاد کند اما گوش شنوایی نیست!
وکیل‌الدوله یا وکیل مردم؟!
«ولی داداشی» نماینده مردم آستارا در مجلس روز سه شنبه در تذکری در صحن علنی نسبت به این موضوع که چندی قبل برخی نمایندگان دولت به مجلس آمده و در گفت‌وگو با نمایندگان خواسته بودند تا امضای خود را از سؤال از رئیس‌جمهور پس بگیرند اعتراض کرد. در آن مقطع البته برخی از نمایندگان امضاهای خود را پس گرفتند. داداشی در تذکر خود گفت چه ایرادی داشت که از رئیس‌جمهور در مجلس سؤال می‌کردیم؟ او همچنین نسبت به عدم پاسخگویی دولتمردان نیز معترض بود.
دیروز در حاشیه جلسه علنی مجلس از او در این باره پرسیدیم که این نماینده دوره دهم مجلس به خبرنگار کیهان گفت: اجازه بدهید من مطلبی درخصوص مجلس شورای اسلامی ذکر کنم. اینکه مجلس با دولت همراه شود این خیلی خوب است و به پیشرفت امور کمک خواهد کرد. اما آنچه ناپسند و غیرقابل پذیرش است این است که مجلس به ابزاری در دست دولت تبدیل شود. مجلس اگر ابزار دست دولت شود آن مجلس دیگر مجلسی فعال نخواهد بود بلکه مجلسی منفعل خواهد شد.
داداشی در ادامه افزود: مشکل ما در مجلس همراه دولت بودن نیست. ببینید بنده خودم منتقد دولت هستم اما جایی که دیدیم که دولت نیاز به کمک دارد کمک کرده‌ایم. این وظیفه ماست. در واقع این دولت جمهوری اسلامی است و متعلق به مردم است و ما باید کمک کنیم. اما اینکه دولت ابزار دست دولت شود این مقوله غلطی است.
وی تصریح کرد: وقتی دولت یک تخلفی می‌کند یا وقتی دولت یک خواسته‌ای دارد که بالاخره یا به لحاظ عقلی درست نمی‌نماید یا به لحاظ عملیاتی شدن در شرایط حاضر امکان تحقق ندارد، وقتی دولت چنین خواسته‌ای را به مجلس دیکته می‌کند و اینکه مجلس هم زیر بار آن برود ما این را قبول نمی‌کنیم و در واقع نظر ما این است که مجلس اقتدار خودش را داشته باشد، مجلس نظر صائب خودش را داشته باشد. نه اینکه دولت هر چه گفت مجلس آن را قبول کند.
آنکه با کمک دولت به مجلس رسیده
ولی داداشی خاطرنشان کرد:‌اشتباهاتی که دولت‌ها مرتکب می‌شوند این است که در زمان انتخابات از یک سری از کاندیدا حمایت می‌کنند سپس وقتی آن کاندیدا به مجلس راه پیدا می‌کند، دیگر او اسیر دست دولت است. دولت هر چه بگوید او باید اجرا کند چرا که به او خواهند گفت ما در زمان انتخابات از تو حمایت کردیم حالا تو باید ادای دین کنی!
نماینده آستارا در مجلس ضمن‌اشاره به جایگاه مهم نمایندگان و لزوم آنکه نباید فرد نماینده خود را وامدار هیچ کسی جز مردم بداند تاکید کرد: ما نمایندگان مجلس وامدار ملت هستیم نه دولت. من خودم به عنوان کاندیدای مستقل در انتخابات مجلس شرکت کردم آن زمان دولتی‌ها به من هم پیشنهاد دادند که حاضریم از شما حمایت کنیم و من گفتم نه. چرا که نمی‌خواستم وامدار دولت باشم. من نماینده مردم کشورم هستم و آنچه که به نفع مردم و انقلاب باشد ما در همان راستا به دولت کمک خواهیم کرد، در غیر این صورت ما شرمنده ایم.
فضای مبهم کنوانسیون‌های فریبنده!
محمدعلی پورمختار، نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی نیز روز سه شنبه تذکری را پیرامون طرح اصلاح قانون مبارزه با منابع مالی تروریسم در مجلس ایراد کرد.
دیروز در پایان جلسه علنی از او در‌باره تذکرش و دلیل آن سؤال کردیم که در پاسخ به کیهان گفت: آن چیزی که مطرح است چه در کمیسیون و سپس در صحن توسط دولت ارائه شده و با نگرش به کنوانسیون مقابله با منابع مالی تروریسم هست که البته هنوز هم در جریان است و می‌خواهد به نوعی آن مقررات کنوانسیون FATF را تحمیل کند تا در قانون ما گنجانده شود. یعنی می‌خواهد به نوعی آن تعریفی که از تروریسم دارد را در قوانین داخلی ما بگنجاند.
وی افزود: تذکر من به این جهت بود که خب متأسفانه ایشان اخطار بنده را که بر اساس اصل 110 بود نپذیرفت. توقع ما این بود که پذیرفته شود و فعلا از دستور کار خارج شود. خوشبختانه نمایندگان توجه داشتند و به آن ماده رأی ندادند. اگرچه دیگر مواد آن رأی آورد.
پورمختار تصریح کرد: در واقع فضا یک مقداری فضای مبهمی است. نمایندگان مقداری نسبت به مواردی که مطرح می‌شود یا خیلی توجهی ندارند یا خیلی آشنایی ندارند و این باعث شده که در حالیکه هیئت‌رئیسه به تذکری که داده می‌شود، توجه نکند، خود کمیسیون هم توضیح نمی‌دهد و تصور می‌کند که این موضوع، موضوع دیگری است اما بنده انتقاد دارم که این در راستای همان کنوانسیون است.
اعضای ناظر FATF
 اصلی‌ترین حامیان تروریسم
در ادامه این گفت‌وگو از این نماینده مجلس دهم پرسیدیم: سؤالی که مطرح است و جامعه توقع دارد که نمایندگان نیز آن را در نظر بگیرند، این است که اگر این کنوانسیون‌ها واقعا کارایی دارند، چطور چند سال داعش نفت عراق و سوریه را بدون هیچ مشکلی به فروش می‌رساند یا اینکه گروهک منافقین که حداقل 17 هزار نفر را ترور کرده‌ و در خاک عراق نیز در لباس مزدوری برای صدام به کشتار شیعیان و کردهای این کشور پرداختند، در خاک فرانسه با حمایت مالی آل‌سعود نشست برگزار می‌کنند، آیا نمایندگان به این مسایل توجه دارند؟
عضو کمیسیون قضایی مجلس در پاسخ گفت: بله همین‌طور است؛ لب کلام را رهبر معظم انقلاب بارها گفته‌اند و در گذشته هم‌اشاره کرده‌اند که این کنوانسیون‌ها پخت و پز می‌شوند توسط یک تعداد خاصی از کشورها و به ابزاری تبدیل می‌شوند برای محدود کردن کشورهای مستقل. ما در طول این چند سال اخیر بیشتر لمس کردیم این فرمایشات رهبر معظم انقلاب را و اکنون با تجربه‌های اخیر دیگر خیلی ملموس‌تر شده است.
وی تصریح کرد: خیلی مضحک است که رژیم‌هایی مثل آل‌سعود و صهیونیست‌ها عضو ناظرFATF هستند. خود این کشورها بزرگترین منابع پرورش تروریسم هستند.
پورمختار در پایان تاکید کرد: اینها هم تروریست‌ها را حمایت مالی می‌کنند و هم در بیمارستان‌های خود آنها را مداوا می‌کنند. (اشاره به مداوای تروریست‌های داعش و النصره در بیمارستان‌های رژیم صهیونیستی) و بعد این کشورها مدعی مبارزه با تروریسم و منابع مالی آنها هستند. لذا معلوم است که اینها واقعیت ندارد و اگر ما هم بپیوندیم دیگر خارج شدن از آن یا امکان‌پذیر نخواهد بود و یا اینکه بسیار سخت و پرهزینه خواهد شد مانند همین برجام.