kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۵۳۸۳
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۵

اکثر دامداران خراسان شمالی در آستانه ورشکستگی قرار گرفته‌اند



 دامداران خراسان شمالی با بیان اینکه قیمت هر کیلوگرم شیر در این استان با بطری آب معدنی یک لیتری برابری می‌کند، گفتند: به همین علت آنها قادر به ادامه فعالیت در این حرفه نیستند و به تدریج از گردونه تولید حذف خواهند شد.
شماری از دامداران خراسان شمالی قیمت پایین خرید شیر و هزینه‌های بالای تولید را موجب رکود شدید واحدهای تولید شیر در استان دانستند و گفتند: هم اکنون بیشتر دامداریهای شیری در آستانه ورشکستی قرار گرفته است.
آنها با بیان اینکه قیمت علوفه از ابتدای امسال روند افزایشی به خود گرفته است، اظهار داشتند: نرخ علوفه دستی دام در سال جاری نسبت به پارسال بیش از 20 درصد افزایش یافته است.
وی اظهار داشت: هم اکنون قیمت هر کیلوگرم شیر 10 هزار تا 11 هزار ریال است این در حالی است که دامدار روزانه برای تولید هر کیلوگرم شیر هزینه‌های سنگینی را متحمل می‌شود.
وی گفت: قیمت سنگین نهاده‌ها یکی از مشکلات تولیدکننده‌ها است که تامین نقدینگی با استفاده از تسهیلات بانکی با سود ارزان قیمت، خواسته این قشر است.
وی با اشاره به اینکه تولید شیر در خراسان شمالی با مشکلاتی مواجه است اظهار داشت: یکی از این مشکلات خرید نقدی تمامی نهاده‌های مورد نیاز توسط دامدار است، این در حالی است که فروش شیر به صورت نقدی نیست.
وی گفت: حل مشکلات دامداران نیازمند تامین اعتبارات است.
این دامدار خراسانی اظهار داشت: هم اکنون ظرفیت خوبی در خراسان شمالی برای تولید شیر وجود دارد که امیدواریم با اعمال سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی در بخش تامین نقدینگی شاهد رشد مطلوب و کاهش فشار به این حوزه باشیم در غیر این‌صورت مشکلات غیرقابل جبرانی را در این حوزه به وجود خواهد آورد و بازپرداخت اقساط تسهیلات بانکی آنها را به شدت در تنگنا قرار داده است.
وجود مشکلات متعدد در صنعت گاوداری بسیاری از سرمایه‌گذاران این بخش را ناامید کرده و زیر بار سختی‌های آن کمر خم کرده‌اند و درصد قابل‌توجهی از گاوداری‌ها به سمت رکود و تعطیلی کشیده شده‌اند.
مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: هم اکنون قیمت خرید شیر از گاوداری‌های سنتی به ازای هر کیلوگرم 11 هزار ریال است که این میزان برای دامداران این استان مقرون به صرفه نیست.
احمد داوطلب با بیان اینکه یکی از علت‌های قیمت پایین شیر در این استان کمبود تقاضا است اظهار داشت: دست‌کم قیمت خرید شیر از دامداران باید به ازای هر کیلوگرم 16 هزار ریال باشد.
وی گفت: به دلیل نبود صنایع تبدیلی 60 درصد شیر تولیدی خراسان شمالی به استان‌های دیگر حمل و لبنیات پاستوریزه مورد نیاز نیز از سایر استان‌ها تامین می‌شود.