kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۵۳۷۶
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۴

چهارمحال و بختیاری بیکارترین استان کشور است



استان چهارمحال و بختیاری با نرخ بیکاری 23/7 درصدی بالاترین نرخ بیکاری استانی را به خود اختصاص داد و جایگزین کرمانشاه با نرخ 22/6 درصد شد.
بر اساس جزئیات نتایج طرح آمارگیری نیروی کار به تفکیک هر استان برای مدت دوازده ماهه منتهی به زمستان ۹۶ که به تازگی توسط مرکز آمار ایران منتشر شده است، بررسی نرخ مشارکت اقتصادی بین استان‌های کشور نشان می‌دهد، نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر در استان‌ خراسان شمالی 44/1 درصد است که در جایگاه نخست بالاترین جمعیت فعال قراردارد. بر اساس این گزارش، پس از استان خراسان شمالی، استان کردستان با نرخ مشارکت 42/5 درصدی رتبه دوم را از نظر نرخ مشارکت اقتصادی بین استان‌های کشور به خود اختصاص داده است.
در مقابل استان سیستان و بلوچستان با 30/5 درصد پایین‌ترین نرخ مشارکت اقتصادی را در اختیار دارد، به این معنا که حدود ۷۰ درصد از جمعیت این استان در گروه بیکاران یا شاغلان قرار ندارند و جمعیت غیرفعال محسوب می‌شوند.
علاوه‌بر این، مقایسه نسبت ‌اشتغال بین استان‌های کشور نشان می‌دهد، استان خراسان شمالی با 39/9 درصد بالاترین نسبت ‌اشتغال را به خود اختصاص داده است و استان سیستان و بلوچستان نیز با 26/4 درصد پایین‌ترین نسبت ‌اشتغال را در اختیار دارد. نسبت ‌اشتغال کل کشور در سال ۹۶ معادل 34/8 درصد بوده است.
همچنین استان‌های مرکزی با 7/5 درصد، سمنان با 7/6 درصد و هرمزگان با 8/5 درصد کمترین نرخ بیکاری را به خود اختصاص داده‌اند.
علاوه‌بر این مقایسه استان‌ها به لحاظ سهم ‌اشتغال در عمده فعالیت اقتصادی حکایت از آن دارد که در بخش کشاورزی، بیشترین شاغلان در استان خراسان شمالی (34/6) مشغول به کار بوده‌اند و در مقابل استان تهران با 0/7 درصد کم‌ترین شاغلان در بخش کشاورزی را به خود اختصاص می‌دهد؛ سهم شاغلان بخش کشاورزی در کل کشور 15/3 درصد است.
در فعالیت‌های مرتبط با بخش صنعت نیز استان یزد بیشترین شاغل را داشته است بطوری که 45/7 درصد از جمعیت شاغل این استان در فعالیت‌های صنعتی مشغول به کار هستند. ضمن اینکه استان کردستان با 21/8 درصد کمترین درصد شاغلان صنعتی را به خود اختصاص داده است. سهم شاغلان بخش صنعت در کل کشور 32/6 درصد بوده است.
همچنین در بخش خدمات، استان تهران با 65/4 درصد بالاترین و استان زنجان با 37/5 درصد پایین‌ترین درصد شاغلان در بخش خدمات را در اختیار دارند. 52/1 درصد از جمعیت شاغل کشور در فعالیت‌های خدماتی مشغول به کار هستند.