kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۵۳۶۱
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۴

احتمال تغییرات در کابینه؟حامیان دولت: سرکاری است(خبر ویژه)

سخنان رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور درباره احتمال تغییراتی در کابینه، به موضوع تحلیل و گمانه‌زنی نشریات حامی دولت تبدیل شده است.



روزنامه شرق به بهانه سخنان واعظی نوشت:
رئيس دفتر رئيس جمهوري در حالي از جوان‌گرايي در دولت سخن گفته که کمتر از يک سال از روي کار آمدن کابينه دوم حسن روحاني مي‌گذرد؛ کابينه اي که از همان بدو معرفي آن به مجلس، با انتقادات مردم و جريان هاي سياسي مواجه شد. البته حضور محمدجواد جهرمي، به عنوان يک جوان دهه شصتي در سمت وزير ارتباطات، نشانه توجه او به جوانان تعبير شد، اما محدودشدن فضاي مجازي باعث شد طرفداران حسن روحاني از او هم نااميد شوند. اين در حالي است که تيم اقتصادي دولت نیز با وجود فشارهاي اقتصادي حال حاضر، پاسخ گويي لازم را ندارد و همه تيرها به سمت حسن روحاني نشانه رفته است.
صحبت هاي محمود واعظي، آن هم درباره تغييرات در کابينه، باز هم همان ماجراي قديمي را به ياد مي آورد که نقش اسحاق جهانگيري به عنوان معاون اول رئيس جمهوري در دولت دوم روحاني کمرنگ شده است.
جهانگيري در گفت وگو با سالنامه «شرق» درباره نقش رئيس دفتر در دوره محمود واعظي تلويحا گفته بود که نقشش در انتخاب اعضاي کابينه کمرنگ است. نکته ديگري که درباره اسحاق جهانگيري وجود دارد، اين است که با توجه به اينکه او رئيس ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي است، بحث هاي اقتصادي و حل مشکلاتي مانند گران شدن دلار، از سوي او تبیين و اعمال مي شود؛ چنانکه بعد از اعلام نرخ چهارهزارو 200توماني دلار، در فضاي مجازي با جهانگيري شوخي هايي هم صورت گرفت، اما اين روزها باز هم محمود واعظي برخلاف جهانگيري و حتي تيم اقتصادي کابينه درباره اتفاقات اقتصادي با خبرنگاران سخن مي‌گويد که باز شايعه کمرنگ شدن دوباره اسحاق جهانگيري را پررنگ مي‌کند.
از سوی دیگر روزنامه آرمان نوشت: سخن از جایگزینی نفرات تازه نفس و پرانگیزه و جوان گاهی شتاب بیشتری گرفته و زمانی آرام شده است اما چندین و چند بار مطرح شده است. نکته مهم این است که طرح چنین مسائلی از سوی منتقدان با طرح آن از سوی بخش‌های نزدیک به دولت و حتی خود دولت تفاوت مهمی دارد. به نظر می‌رسد که دولت با دامن زدن به چنین مسئله‌ای در صدد آرام کردن فضا و نرم کردن تیغ انتقادات است و به چنین موضوع مهمی به مثابه تاکتیک می‌نگرد که در غیراین صورت می‌توانست زودتر از اینها به نتیجه برسد. نه منتقدان و نه تحلیلگران و نه حتی رسانه‌هایی که این مهم را دنبال می‌کنند و نه حتی مردم از دولت در این زمینه گامی مشاهده نکرده‌اند و دقیقا از همین زاویه است که گویی دولت هنوز به نتیجه نرسیده که تغییر در کابینه می‌تواند موجب افزایش کارایی شود. حوادث و رویداد‌های مختلف در طول یک‌سال گذشته دلیلی بر اهمیت و لزوم تغییر در دولت بود که از سوی دلسوزان به رئیس‌جمهور گوشزد می‌شد.
ترجیع بند سخن همه منتقدان در هفته‌های اخیر ضعف تیم اقتصادی دولت است و این طور که به‌نظر می‌رسد آقای رئیس‌جمهور بالاخره آن‌طور که می‌گفت صدای مردم و مخالفان را شنیده است. انتظار می‌رود که تغییرات آتی گام در راستای بهبود باشد و مثل آن تغییراتی که با شروع دولت دوازدهم در تیم اقتصادی داده شد؛ کار را بدتر نکند.
روزنامه اعتماد دیگر روزنامه حامی دولت نیز در گزارشی خاطر نشان کرد: كابينه تغيير مي‌كند. تغييرات در انتظار هيئت دولت اما آن چيزي نيست كه بسياري از منتقدان بر آن اصرار داشته و دارند. حرف و حديث‌هاي حاشيه جلسه هيئت دولت نشان مي‌دهد كه قرار نيست وزيري برود و سياستمداري ديگر بر كرسي وزارتخانه‌اي تكيه زند. همه تغييراتي كه خبر آن در حياط پاستور رسانه‌اي شد در راستاي لايحه اصلاح ساختار دولت است. با وجود اين حالا كه قرار است دولت در صورت تصويب اين لايحه بار ديگر جلسات متمادي و رايزني‌ها و رفت و آمدها به مجلس را براي معرفي وزراي جديد آغاز كند چرا از همين فرصت براي تغييرات اساسي در كابينه استفاده نكند؟
كابينه‌اي كه انتقاد به برخي وزرايش از محافل سياسي و رسانه‌اي به رياست‌جمهوري رسيد و حتي نااميدي برخي از وزرا باعث شد شخص رئيس‌جمهوري هم لب به انتقاد از كابينه بگشايد. انتقادات رئيس‌جمهوري اما با واكنش‌هايي مواجه شد. برخي معتقد بودند كه روحاني كه خود مسئول تشكيل كابينه است چرا دست به عزل و نصب‌هاي جديد نمي‌زند و تنها به نقد همكارانش در دولت اكتفا كرده است؟