kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۵۱۹۵
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰
اقتصاد مقاومتی؛ سیاست‌ها و انتظارات در بیانات رهبر انقلاب - 38

ظرفیت بسیج در پیشبرد اقتصاد مقاومتی




گردآورنده: ناصر عابدی
* به‌نظر من در قضیّۀ معدن هم مسئلۀ بخش خصوصی مهم است. و استان‌ها هم آن‌طور که به من گزارش شد، استاندارها و افرادی ازاین‌قبیل اظهار می‌کنند که می‌توانند بخش خصوصی را وارد کنند در قضیّۀ معدن و در بعضی جاهای دیگر.
یکی از کارهایی که پیشنهاد کرده‌اند، به ما گفته‌اند و می‌گویند زمینه آماده است، عبارت است از سپردن برخی از طرح‌ها به بخش خصوصی. البتّه برای بخش خصوصی مشوّق درست [بشود]؛ چون الآن پول‌های سرگردان وجود دارد، بلاشک پول‌های سرگردان هست. به من آن‌جور که حالا گزارش دادند، ۴۰۰ هزار میلیارد تومان ما طرحِ روی زمین داریم -همه هم دولتی است- اگر چنانچه ما بتوانیم ده‌درصد این‌ها را بدهیم به بخش خصوصی، شما ببینید چه اتّفاقی می‌افتد؛ ۴۰ هزار میلیارد تومان ناگهان وارد کار می‌شود، این خیلی مهم است. یعنی از همین طرح‌هایی که الآن روی زمین هست - یعنی از همین ۴۰۰ هزار میلیارد تومان - اگر ده ‌درصد داده بشود به بخش خصوصی، یک اتّفاق مهمّی در کشور می‌افتد. این یکی از کارهاست که باید واقعاً روی این برنامه‌ریزی کرد و کار کرد.
* بخش خصوصی را باید کمک کرد. اینکه ما «اقتصاد مقاومتی» را مطرح کردیم، خب، خود اقتصاد مقاومتی شرائطی دارد، ارکانی دارد؛ یکی از بخش‌هایش همین تکیۀ به مردم است؛ همین سیاست‌های اصل 44 با تأکید و اهتمام و دقت و وسواسِ هرچه بیشتر باید دنبال شود؛ این جزو کارهای اساسی شماست. در بعضی از موارد، من از خود مسئولین کشور می‌شنوم که بخش خصوصی به خاطر کم‌‌توانی‌‌اش جلو نمی‌‌آید. خب، باید فکری بکنید برای اینکه به بخش خصوصی توانبخشی بشود؛ حالا از طریق بانک‌هاست، از طریق قوانین لازم و مقرراتِ لازم است؛ از هر طریقی که لازم است، کاری کنید که بخش خصوصی، بخش مردمی، فعال شود. بالاخره اقتصاد مقاومتی معنایش این است که ما یک اقتصادی داشته باشیم که هم روند روبه‌رشد اقتصادی در کشور محفوظ بماند، هم آسیب‌‌پذیری‌‌اش کاهش پیدا کند. یعنی وضع اقتصادی کشور و نظام اقتصادی جوری باشد که در مقابل ترفندهای دشمنان که همیشگی و به شکل‌های مختلف خواهد بود، کمتر آسیب ببیند و اختلال پیدا کند. یکی از شرائطش، استفاده از همۀ ظرفیت‌های دولتی و مردمی است؛ هم از فکرها و اندیشه‌‌ها و راهکارهائی که صاحب‌نظران می‌دهند، استفاده کنید، هم از سرمایه‌‌ها استفاده شود.
* یکى از حقوق کارفرما این است که دولت و دستگاه‌هاى مربوط اجرائى، کار را براى کارفرما تسهیل کنند؛ همان که عرض کردم؛ فرض کنید [اگر] نقدینگى ندارد، برایش فراهم بکنند؛ [اگر] موادّ اوّلیّه ندارد، کارگاهش یا ماشینش فرسوده است و امثال این‌ها، کمک کنند تا بتواند این‌ها را تأمین کند. یکى از کمک‌هایى که می‌شود به کارفرما کرد، فراهم کردن زمینۀ صادرات است. البتّه خود فعّالیّت صادرات را خود دارندۀ کالا -کارفرما- انجام می‌دهد امّا زمینه‌ساز آن، دستگاه‌هاى دولتى هستند؛ می‌توانند کمک کنند، زمینه‌سازى کنند. اینجا وزارت خارجۀ ما می‌تواند نقش ایفا کند، وزارت‌هاى گوناگون می‌توانند نقش ایفا کنند. یکى از کمک‌هایى که دولت می‌تواند به کارفرما بکند، این است که از کارفرما در مقابلۀ با مشترى خارجى حمایت بکند. گاهى جنسى را صادرکنندۀ ما صادر می‌کند، در آن کشور خارجى، سرش بازى درمى‌آورند، اذیّتش می‌کنند؛ اینجا مسئولیّت دولت این است که برود سینه سپر کند، بِایستد، کمک کند، نگذارد حقّ او در فلان کشور به‌خاطر اینکه یک نفر - یا دولتشان یا تاجرشان- یک سوءاستفاده می‌خواهد بکند، ضایع بشود؛ نباید بگذارد. این‌ها از کمک‌هایى است که به کارفرما می‌شود کرد؛ حقّ او این‌هاست.‌  
وظایف دولت نسبت به استفاده ازعناصر نیروهای بسیج مردمی
* کارهاى بزرگ بخواهید از عناصر بسیج؛ کارهاى بزرگ از بسیارى از مردم پراستعداد ملّت ما برمى‌آید. دولت هم البتّه باید کمک کند؛ دستگاه‌هاى دولتى در بخش‌هاى مختلف باید به رشد و گسترش بسیج کمک کنند. به این مسائل اقتصادى هم - همان‌طور که قبلاً گفتیم که پایه‌ى اقتصاد مقاومتى عبارت است از تقویت تولید داخلى و کاهش وارداتى که یا غیرضرورى است یا مشابه داخلى دارد - مسئولین دولتى توجّه کنند و آن‌ها از بسیج کمک بگیرند؛ با این وضعیّت بنده تردید ندارم که ان‌شاءالله آینده متعلّق به ملّت ایران است؛ همچنان‌که بارها گفتیم.
* یک خصوصیّت بسیج، گسترۀ حضور است که این را باید حفظ کرد؛ در عرصۀ نظامی، در عرصۀ علمی، در عرصۀ هنری – خب، شهید آوینی یک بسیجی است؛ فرض بفرمایید فلان هنرمندِ متعهّدِ علاقه‌مند، چه در عالم هنرهای تجسّمی، چه در شعر، چه در ادبیّات و امثال این‌ها، این یک بسیجی است- چه در فنّاوری ، چه اخیراً در مسائل اقتصادی که بنده هم به دولتی‌ها سفارش کردم و گفتم بسیج داوطلب است که در اقتصاد مقاومتی حضور پیدا کند و نقش‌آفرینی کند.
* نکتۀ دیگر این است که بخش‌های بیرون از دولت دیده بشوند؛ حالا شما در مورد وزارتها و بخش‌های دولتی ممکن است ابلاغ کنید؛[امّا] بخش‌هایی وجود دارند خارج از دولت؛ این‌ها می‌توانند در اقتصاد مقاومتی نقش ایفا کنند، از جمله بسیج؛ من یک گزارشی [هم‌] دیدم. خیلی لازم است به نظر من -اگر وقت کنند آقای رئیس‌جمهور یا لااقل آقای جهانگیری- که بخواهید و ببینید مجموعۀ بسیج در مورد اقتصاد مقاومتی چه کارهایی می‌توانند انجام بدهند و ظرفیّتش را دارند؛ ظرفیّت خیلی خوبی است. بسیج چیز کمی نیست، چیز کوچکی نیست؛ بسیج یک مجموعۀ عظیم و آماده‌به‌کاری است؛ این‌ها را بخواهید، ببینید چه‌کار می‌توانند بکنند؛ این‌ها می‌آیند امکانات خودشان را عرضه می‌کنند و می‌گویند این‌کارها را هم کرده‌ایم.
به نظر من امکاناتِ [خوبی هست‌]. حالا از جمله من بسیج را مثال زدم؛ بخش‌های گوناگونی هستند، افراد اقتصاددان و به‌اصطلاح اقتصادی‌عمل‌کنِ بیرونی؛ بعضی‌ها هستند که شرکت‌هایی دارند و کارهایی دارند، از ظرفیت‌های این‌ها می‌شود استفاده کرد. و همۀ این‌ها در آن برنامۀ کلّی باید بیاید؛ یعنی برنامۀ کلّی، فقط ناظر به بخش‌های دولتی نباید باشد. پس قدم اوّل، ایجاد این برنامه بود با این خصوصیّات.