kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۵۱۶۷
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۰
همراهی اروپا با واشنگتن در «برجام بدون آمریکا»

پاریس: بیشتر شرکت‌های فرانسوی نمی‌توانند در ایران باقی بمانند

وزیر دارایی فرانسه گفت که بیشتر شرکت‌های فرانسوی در مقابل تحریم‌های ثانویه احتمالی آمریکا قادر نخواهند بود در ایران باقی بمانند.

برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه در مصاحبه با تلویزیون بی‌ام‌اف گفت: بیشتر شرکت‌های فرانسوی، پس از اینکه آمریکا تصمیم گرفت تحریم‌ها را بار دیگر علیه ایران اعمال کنند، قادر نخواهند بود در ایران باقی بمانند.
به گزارش تسنیم، طبق گفته وزیر دارایی فرانسه، این شرکت‌ها و کسب‌وکارها «قادر نخواهند بود باقی بمانند، زیرا [لازم است] در ازای محصولات ارائه شده به ایران و تولید در ایران پولی دریافت کنند و آنها [ایرانی‌ها] نمی‌توانند پول را پرداخت کنند زیرا هیچ نهاد مالی اروپایی خودمختار و مقتدری وجود ندارد».
گفتنی است در هفته‌های گذشته، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه گفته بود:«به‌خاطر مسئله ایران، علیه شرکت‌های آمریکایی جنگ تجاری یا راهبردی راه نخواهیم انداخت. این کار منطقی نیست. ثانیا، شرکت‌های فرانسوی را به ماندن در ایران مجبور نخواهیم کرد». همچنین «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان نیز چندی پیش گفته بود:«نباید این توهم را ایجاد کرد که می‌توانیم تمام خسارات ناشی از تحریم‌ها را جبران کنیم».
در هفته‌های گذشته رسانه‌های منطقه‌ای محتوای مذاکرات اخیر دولت آمریکا با اروپا را فاش کردند که نشان می‌دهد آمریکا قبل از خروج از برجام از اروپا برای ادامه فشار به ایران تضمین گرفته است.
همچنین در روزهای گذشته، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته بود:«تلاش ما برای حفظ برجام همسو با منافع آمریکاست».
فشار به ایران
«بوریس جانسون» وزیر خارجه انگلیس در نامه‌ای به رئیس‌کمیته امور خارجی مجلس عوام این کشور تاکید کرد: ما ایران را برای نشان دادن خویشتنداری در پاسخ به تصمیم آمریکا ترغیب کرده و کماکان در این راستا تحت فشار قرار می‌دهیم؛ ایران بایستی به تعهدات خودش ذیل این توافق پایبند بماند و کاملاً با الزامات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه بازرسی‌ها همکاری‌ کند.
«بن رودز» معاون مشاور سابق امنیت ملی آمریکا در مصاحبه با شبکه «Newsy» به سیاست‌های دوگانه دولت ترامپ در قبال توافق هسته‌ای ایران و توافق با کره شمالی‌اشاره کرد و گفت: آنچه که برای آن دسته از ما که در دولت اوباما (رئیس‌جمهور سابق آمریکا) خدمت می‌کردیم، دیوانه‌کننده است، این است که برای تمامی انتقاداتی که آنها از توافق هسته‌ای ایران کردند، آنچه را که آنها (دولت ترامپ) به عنوان یک پیروزی در قبال کره شمالی تلقی کردند، به معنای واقعی کلمه، در توافق هسته‌ای ایران وجود داشت.
رودز افزود: توافق ایران بیش از 150 صفحه است، بازرسان بین‌المللی حضور دارند (اما) آنها (دولت ترامپ) یک بیانیه 400 کلمه‌ای با کره شمالی امضا کردند که خالی از تعهد (کره شمالی) برای خلع سلاح هسته‌ای بود اما آنها (دولت ترامپ) با آن بیانیه همچون بزرگترین رخدادی که در دیپلماسی به وقوع پیوسته است، برخورد می‌کند. در اینجا یک معیار متناقض وجود دارد که به طور شفاف برای ما که 7 سال صرف رسیدن به توافق هسته‌ای ایران کردیم، دیوانه‌کننده است.