kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۴۹۱۱
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۸

سوزان رایس: برنده مذاکرات آمریکا و کره‌شمالی «کیم جونگ اون» بود

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در دوران ریاست جمهوری اوباما هم معتقد است برنده نشست هفته گذشته میان دونالد ترامپ و کیم جونگ اون، کره شمالی بود و این کشور توانست پیروزی بزرگی را نصیب خود کند.

«سوزان رایس»، مشاور امینت ملی سابق آمریکا در گفت‌و‌گو با شبکه سی ان ان گفته: «توافق دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای توقف مانورهای نظامی مشترک با کره جنوبی یک پیروزی بزرگ برای کیم جونگ اون رهبر کره شمالی است...کیم جونگ اون، تعهدات امنیتی را به آمریکا داده که پدر و پدربزرگش هم داده بودند.
 ضمن اینکه اون، فرصت حضور در صحنه بین‌المللی و هم‌سطح با رئیس‌جمهور آمریکا را هم پیدا کرد و همه آن پرچم‌ها و تشریفات به منظور هم‌پایه به نظر رسیدن او در کنار رئیس‌جمهور آمریکا طراحی شده بود، چیزی که پدر و پدربزرگ او سال‌ها به دنبال آن بودند و هیچ‌گاه به آن دست نیافتند.»
ترامپ و اون پس از دیدار در سنگاپور توافق‌نامه‌ای را برای ارائه «تضمین‌های امنیتی» از سوی آمریکا در ازای خلع سلاح هسته‌ای از شبه جزیره کره امضا کردند.
اولین تضمین امنیتی آمریکا بلافاصله به مرحله اجرا گذاشته شد و رزمایش‌های نظامی این کشور با کره جنوبی لغو شد. در همین رابطه ترامپ خواستار توقف این مانورهای نظامی شد و اظهار داشت که برگزاری این گونه تمرینات، علاوه‌بر هزینه‌های سنگین، تاثیری منفی بر مذاکرات با کره شمالی می‌گذارد بنا بر این باید لغو شود.
رئیس‌جمهور آمریکا همچنین گفت، کشورش بازی‌های جنگی خود بر سر شبه‌جزیره کره را متوقف خواهد کرد. این تصمیم ترامپ با انتقادات دموکرات‌ها و برخی جمهوری‌خواهان مواجه شده است.
بسیاری از تحلیلگران معتقدند نتیجه مذاکرات آمریکا و کره شمالی هر چه که باشد تاکنون آثار خود را به نفع پیونگ یانگ نشان داده است چرا که هنوز کره شمالی سایت‌های آزمایش موشکی خود را تخریب نکرده و پیش‌بینی شده که این کشور دست کم 300 سایت آماده برای آزمایش داشته باشد.
 از سوی دیگر خود را از انزوا خارج کرده و لغو رزمایش‌های آمریکا و کره جنوبی را به پیروزی خود اضافه کرده است.