kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۴۸۷۶
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۶

بی‌دقتی در ایستگاه بهارستان از گاف مجازی کواکبیان تا کاهوی چینی مافی!

یک توئیت ورزشی که آن را موضع رسمی فدراسیون فوتبال فلسطین نامیده بودند دو نماینده مجلس را به واکنشی شتاب زده و ناشایست کشاند و برای بار دیگر «بی‌دقتی» برخی نمایندگان در بهارستان را نمایان ساخت، در حالی‌که این توئیت به یک دونده فلسطینی اختصاص داشت که در پست‌های دیگرش نوشته: ما شما (ایرانی‌ها) را دوست داریم و این دوستی پایدار خواهد ماند.


سرویس سیاسی-

چند ساعت مانده به نخستین رویارویی تیم ملی فوتبال کشورمان با تیم مراکش در چارچوب جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه، تصویر یک توئیت حاشیه‌ساز شد. چند کانال ضدانقلاب در فضای مجازی تصویر این توئیت را که در آن از چهار تیم عربی حاضر در مسابقات حمایت شده بود منتشر کردند و در شرح آن نوشتند: حمایت فدراسیون فوتبال فلسطین از تیم ملی مراکش!
برخی کانال‌های طیف موسوم به اصلاحات نیز به این خبرسازی دامن زده و تصویر آن صفحه را با این توضیح منتشر کردند: حمایت رسمی! فلسطین از مصر، عربستان، تونس و مراکش!
همین‌ها کافی بود تا برخی نمایندگان مجلس «بی دقتی» خویش را آشکار کرده و نسبت به این خبرسازی دروغ واکنش نشان دهند. مصطفی کواکبیان، نماینده طیف اصلاح‌طلب و لیست امید و جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده رشت در پست‌های جداگانه‌ای در صفحات خود به فدراسیون فوتبال فلسطین به‌خاطر این توئیت حمله‌ور شدند. البته آنها تنها نبودند و مانند همیشه برخی از سلبریتی‌های «همه فن حریف»! و «همه چیز دان» این نمایش تاسف‌بار را همراهی کردند. اما واقعیت ماجرا چه بود؟
گل به خودی آقای نماینده
این سلبریتی‌ها هستند و شهوت دیده شدن و بر زبان‌ها جاری ماندن حتی اگر وسیله رسیدن به این هدف دمیدن در امری غیرواقع باشد. اما وقتی نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در قد و قامت این «دُن کیشوت»های فضای مجازی ظاهر می‌شود چه باید گفت؟
بلافاصله پس از اتمام فوتبال ایران – مراکش «مصطفی کواکبیان» نماینده اصلاح‌طلب  نوشت: «هر چند فدراسیون فوتبال فلسطین به نادرستی از مراکش و عربستان و مصر حمایت کرد اما خداوند بزرگ سرنوشت مسابقات را به گونه‌ای دیگر رقم زد...»
با این دقت! کنوانسیون‌ها بررسی شد؟
کواکبیان هم نماینده مجلس است و هم عضو فراکسیون «دفاع از انتفاضه» و تکمیل‌کننده این دو موضوع «مدیر مسئول» بودن او در یکی از روزنامه‌های طیف موسوم به اصلاح‌طلب است. اینها را که کنار هم قرار می‌دهیم عمق «بی‌دقتی» آقای مدیرمسئول یک رسانه که نماینده مجلس است و عضو فراکسیون دفاع از انتفاضه مردم فلسطین بیشتر مشخص می‌شود.
وقتی به این بی‌دقتی‌ها آن هم توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی برمی‌خوریم که منجر به انتشار پستی می‌شود که در مواجهه با خط‌مشی انقلاب اسلامی است، نخستین سؤالی که به ذهن خطور می‌کند این است که با همین میزان دقت به بررسی لوایح حساسی مانند چهارقلوهای FATF پرداخته شده است؟! در هنگام این تفکر کافی است ماجرای «ترجمه غلط» از یکی از لوایح چهارگانه را نیز به یاد بیاورید تا آه از نهاد آدمی برخیزد.
نمایندگانی سزاوار ملتی تمدن‌ساز
البته باید این موضوع را نیز یادآور شویم که در همین مجلس دهم نمایندگانی را شاهد هستیم که سخت‌کوشانه در موضوعاتی که به منافع ملی مربوط است به فعالیت می‌پردازند و با اقشار مختلف از جمله دانشجویان در ارتباط هستند و در این راه همواره حجم تخریب‌های زنجیره‌ای برخی رسانه‌ها را نیز به جان می‌خرند.
به جز کواکبیان چند سلبریتی نیز موضوع را به شکل‌های گوناگون بیان کردند. دیروز البته کواکبیان متن دیگری را هم منتشر کرد و در آن متن ‌اشتباه خود را به گردن برخی رسانه‌ها انداخت. اما آن برخی رسانه‌هایی که سابقه این‌گونه خبرسازی‌ها را دارند کدام‌ها هستند؟!
دیروز تصاویری از صفحات برخی کانال‌های محیط مجازی منتشر شد که به خبرسازی علیه فلسطین پرداخته بودند. این‌گونه اقدامات از کانال‌های مجازی طیف موسوم به اصلاح‌طلب بارها تکرار شده است. اصلا یکی از دلایل اصلی یقه پاره کردن این جماعت برای یک پیام‌رسان خارجی همین است که آن فضای هرج و مرج و «بی‌قانونی» ادامه داشته باشد. نمونه دیگر این موضوع خبرسازی دروغ یک کانال اصلاح‌طلب علیه امام جمعه مشهد بود که خبر کذب احضار او به شورای عالی امنیت ملی و اظهاراتش در آن شورا توسط افراد خاصی از طیف اصلاح‌طلب نیز در محیط مجازی دست به دست می‌شد.
نماینده‌ای در تراز اینستاگرام یا مجلس شورا
ماجرا به همین نماینده ختم نشد و یکی دیگر از نمایندگان مجلس نیز به سرعت و برای جا نماندن از قافله وارد گود شد. «‌غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی» نماینده مردم رشت نیز در صفحه مجازی خود نوشت: «گرچه فدراسیون فوتبال فلسطین طبق معمول! نامردی کرد و از مراکش حمایت کرد تا به خیال خودش تیم ملی فوتبال ایران رو بدون حامی کنه و صداوسیمای میلی به کمکش اومد...»
به اظهارات این نماینده مجلس و نوع بیان و جملات او دقت کنید. در آن آیا نشانی از یک نماینده مجلس شورای اسلامی دیده می‌شود؟ این نماینده مجلس در موضوع صفحه مجازی خود آن‌قدر توجه و دقت داشته است که در شهریور ماه 1396 جشن تولد 2سالگی صفحه اینستاگرامش را برگزار کرد اما درباره نوع اظهاراتش و چگونگی بیان آنها و مهم‌تر از همه صحت و درستی آنها کمترین دقتی را از خود نشان نداده است.
این قبیل بی‌دقتی‌ها مسبوق به سابقه است چنان‌که «پروانه مافی» نماینده لیست امید و فرماندار شميرانات در دولت اصلاحات، در سخنرانی روز دانشجو گفت: در دولت قبل (دولت نهم و دهم) کاهو نیز از چین وارد می‌شد!
در همان ایام حسن مهاجران؛ رئیس ‌اتحادیه سبزی و میوه‌فروشان در همین زمینه گفت: «خیلی افراد به ‌اشتباه فکر می‌کنند که کاهوی چینی وارداتی است و در واقع از کشور چین آمده است. این در حالی است که «چینی» اسم این نوع کاهوست ولی در اصل این کاهو در حاشیه تهران و در نواحی اطراف حرم عبدالعظیم؛ دشت ورامین و رباط کریم کشت می‌شود.»
در همان روزها کاربران فضای مجازی در واکنش به این نماینده طیف اصلاح‌طلب نوشتند: «قبل از اين اظهارنظر؛ با رئيس اتحاديه سبزي‌فروشان مشورت مي‌كرديد؟ يا حداقل از يك سبزي‌فروش سؤال مي‌كرديد؟»
حقیقت ماجرا
صفحه‌ای که این نمایندگان و برخی از چهره‌ها و کاربران به واسطه آن علیه فلسطین قضاوت کردند نه تنها به فدراسیون فوتبال فلسطین ربطی نداشت بلکه اصلا صفحه رسمی هیچ مقام فلسطینی هم نیست.
اگر این نمایندگان مجلس تنها چند دقیقه زمان می‌گذاشتند و اسیر هیجانات کذایی فضای مجازی نمی‌شدند و به قسمت «بیو» (بیوگرافی صاحب صفحه) مراجعه می‌کردند می‌دیدند که چنین نوشته شده است: «این تنها صفحه یک دونده فلسطینی است.»
اینکه یک فرد فلسطینی به یک تیم دیگر از کشورهای مسلمان علاقه داشته باشد به یقین مرتکب خطایی نشده است. اگرچه چنان‌که در ادامه خواهد آمد او به تیم ملی ایران و مردم ایران نیز ابراز علاقه کرده است. اما اینکه این موضوع چرا برای برخی که غالبا فریاد «ورزش غیرسیاسی» را هم سر می‌دهند تا این اندازه مهم جلوه می‌کند جای تامل است.
جماعتی که در «بی‌دقتی کامل» تنها با دیدن یک اسکرین شات آن را موضع فدراسیون فلسطین عنوان کردند اگر کمی «دقت» به خرج می‌دادند و به آدرس و عنوان صفحه دقیق می‌شدند قطعا دچار این گاف نمی‌شدند و در شب پیروزی تیم ملی فوتبال «گل به خودی نمی‌زدند».
اگر به صفحه این دونده فلسطینی مراجعه کنید تاسف شما از توئیت‌های این دو نماینده مجلس بیشتر خواهد شد. وقتی این دونده فلسطینی ضمن دو توئیت به این دو نماینده ایران درس‌هایی را می‌آموزد که امیدواریم در خاطر ایشان بماند.
دوستی ما پایدار خواهد ماند
«محمد القاضی» دونده فلسطینی در یکی از پست‌های جدید خود با ‌اشاره به سابقه جمهوری اسلامی ایران در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و با انتشار عکسی از حمایت تماشاچیان فلسطینی از تیم ایران در ورزشگاه سن پترزبورگ، نوشت: «ما شما را دوست داریم و برایتان آرزوی توفیق می‌کنیم، این فقط فوتبال است، صداقت ما از آن مهم‌تر و بزرگ‌تر است.»
این ورزشکار فلسطینی به همین یک پست بسنده نکرد و در پستی دیگر نماینده مجلس ایران (کواکبیان) را خطاب قرار داد و نوشت: «من از تیم ایران هم حمایت می‌کنم. قبل از اینکه دروغ‌هایت را توئیت کنی و بین ایرانی‌ها با فلسطینی‌ها مشکل ایجاد کنی، بیوی پروفایل من را چک کن. من خودم را محمد القاضی معرفی کردم نه هیچ سازمان رسمی‌ای و تو باید بدانی که دوستی ما(ایران و فلسطین) برای همیشه پایدار خواهند ماند».