kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۴۸۷۳
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۵
نمایندگان مجلس:

پذیرش FATF دست ایران را زیر گیوتین دشمن قرار می‌دهد

چند نماینده مجلس در گفت‌و‌گوهای جداگانه با بیان این که پذیرش FATF دست ایران را زیر گیوتین دشمن قرار می‌دهد تصریح کردند دولت نمی‌تواند مجلس را مجبور به پذیرش FATF کند.




حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر در گفت‌و‌گو با رسا، با اشاره به خطرات تصویب الحاق ایران به FATF در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: تصویب لایحه الحاق به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تأمین مالی تروریسم از بعد امنیتی به نظام آسیب می‌رساند.
وی با بیان این که تصویب لایحه FATF مانند قرارداد گلستان و ترکمنچای است، ابراز داشت: با ورود رسمی به FATF خاک کشور محفوظ می‌ماند اما تمام استقلال کشور را از دست خواهیم داد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این که پذیرش FATF دست ایران را زیر گیوتین دشمنان قرار می‌دهد، گفت: با پیوستن به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم باید اشخاص، شرکت‌ها، سازمان‌ها و نهاد‌هایی که توسط نهاد‌های بین‌المللی تحریم شده‌اند، مورد تحریم حکومت ایران قرار بگیرند.
پذیرش FATF ایران را
ذیل بند هفت سازمان ملل قرار می‌دهد
احمد علیرضا بیگی عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس نیز در گفت‌وگو با رسا پذیرش FATF را متضمن نظارت نهادهای مالی و بین‌المللی بر عملکرد مالی جمهوری اسلامی ایران دانست و ابراز کرد: البته این نظارت به نحوی اعمال می‌شود که ظاهرا مانع از کارکردها در عملکرد مالی برای پشتیبانی از تروریسم است.
نماینده تبریز ادامه داد: ایران قوانین خوب و پیشرفته‌ای درباره پولشویی و عملیات ناصواب مالی دارد و ظاهر FATF نیز ناظر بر همین موضوع است با این تفاوت که ما در تعریف و قرائت از تروریسم با نظام بین‌الملل دچار اختلاف هستیم.
وی FATF را نوعی خودتحریمی دانست و اظهار داشت: با پذیرش این پیمان ما تحریم را از بیرون مرزهای خودمان که توسط دشمنان غربی مورد اعمال قرار می‌گرفت به داخل مرزهای کشور می‌آوریم و در داخل کشور افراد و سازمان‌های به دو بخش پشتیبان تروریسم و غیرپشتیبان تروریسم تقسیم‌بندی می‌شوند طبیعتا این امر آثار زیانباری به جهت امنیت ملی برای کشور به دنبال خواهد داشت.
بیگی نتیجه برجام را اعمال بیشتر تحریم‌ها توسط نظام سلطه دانست و گفت: آهنگ برجام نشان از حرکت ایران به سوی تحریم‌های بیشتر است بنابراین پذیرش این قرارداد نوعی بستن دست خودمان است. اگر ما نتوانیم شرایط تحریم و بحران کشور را با تمسک جستن به مقررات سازمان ملل اداره و برطرف کنیم طبیعی است که مشکلات بسیاری برای کشور ما بوجود خواهد آمد. پس اگر این قرارداد را بپذیریم نظام بین‌الملل می‌تواند ما را براساس همین قرارداد مورد پیگرد قرار دهد، همچنین ضمانت اجرایی این پیمان می‌تواند ما را ذیل بند هفت سازمان ملل قرار دهد.
دولت نمی‌تواند مجلس را
مکلف به تصویب FATF کند
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز درباره خطرات پیوستن ایران به FATF  با بیان اینکه در این کنوانسیون لایحه‌ای با عنوان ماده چهار وجود داشت که به کشورهای عضو حق تحفظ و گذاشتن شروط می‌داد گفت: اخیرا ماده چهار این لایحه حذف شده لذا هر کشوری بخواهد عضو جدید cft شود ماده چهار وجود ندارد بنابراین اگر ایران در پذیرش قرارداد FATF بخواهد شروط خودش را اعمال کند امری بیهوده خواهد بود برهمین اساس مجلس شورای اسلامی به شدت مخالف تصویب این قرارداد است زیرا اگر قرار باشد ماده چهار و شروط ایران مطرح نباشد و ایران عضو این کنوانسیون شود عملا دست جمهوری اسلامی ایران زیر ساتور آمریکا خواهد رفت و حقوق ملت پایمال خواهد شد.
ابوالفضل حسن‌بیگی درباره دلیل اصرار دولت بر پذیرش قرارداد FATF، گفت: با خروج آمریکا از برجام، ایران شاهد فشارهایی از ناحیه چینی‌ها، روس‌ها و اروپایی‌ها مبنی بر عضو شدن او در این معاهده است زیرا کشورهای نام برده شده معتقد هستند اگر ایران عضو کنوانسیون FATF نشود این کشورها از ناحیه آمریکا مورد تحریم قرار می‌گیرند، این ادبیات جدیدی است که بیان می‌شود و بر همین اساس دولت نیز به مجلس فشار می‌آورد تا به طرف خارجی اعلام کند که ما این امر را دنبال می‌کنیم البته مجلس اسلامی مستقل است و دولت نمی‌تواند مجلس را مکلف به تصویب این کنوانسیون کند.
FATF تحریم‌های آمریکا را گزنده‌تر می‌کند
مجید شاکری تحلیل‌گر اقتصادی نیز در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: کسانی که با پیوستن ایران به FATF مخالف هستند در واقع مخالف برنامه اقدامی هستند که کشورمان در دوره وزارت آقای طیب‌نیا بر وزارت اقتصاد، با این نهاد تدوین و امضا کرد؛ زیرا این برنامه اقدام، یک برنامه اقدام سخت، تلخ و بی‌ارتباط به منافع ملی ایران است و از سویی دیگر این برنامه اقدام روند قانونی را هم در کشور طی نکرده است؛ به این معنا که با وجود تاکید چند باره در برنامه اقدام بر کلمه «تعهد سیاسی سطح بالا» که آینه‌وار در بیانیه عمومی اخیر FATF هم ذکر شد، آقای طیب‌نیا بدون گرفتن نظر و مصوبه مجلس به تنهایی این برنامه اقدام را امضا کرد و از جانب همه ۸۰ میلیون ایرانی، درباره این برنامه اقدام به FATF تعهد داد.
شاکری اظهار کرد: بعد از اینکه این برنامه اقدام امضا شد، دولت تازه به فکر افتاد که  اجزایی که ناچارا باید تصویب شود را به مجلس بیاورد اما بخش‌های اصلی را برخلاف قانون اساسی و بدون تایید مجلس و شورای نگهبان امضا و اجرا کردند، از این رو به لحاظ حقوقی این برنامه اقدام، «رد» است.
وی با بیان اینکه ما برای این موضوع نگرانی جدی داریم، گفت: این موضوع باعث می‌شود تحریم‌های مصداقی آمریکا دقیق و گزنده شود و اثر زیادی بر اقتصاد ایران بگذارد زیرا به آنها اطلاعاتی می‌دهد که این اطلاعات توان ایران، برای دور زدن و یا بی‌اثر کردن تحریم‌ها را تقریبا به صفر نزدیک می‌کند.
شاکری افزود: از سویی دیگر با توجه به بازگشت قریب‌الوقوع تحریم‌های آمریکا، برنامه اقدام ایران در FATF همچون ذره‌بینی در اختیار آمریکایی‌ها است که از طریق آن می‌توانند به راحتی اطلاعات ما را از خود ما بگیرند و با شناسایی نهادهای تحت تحریم، موجب شوند که بسیاری از نهادهای خصوصی، داخلی، افراد خصوصی داخلی از هر نوع همکاری با نهادهای تحت تحریم آمریکا سرباز بزنند.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به خروج آمریکا از برجام، ادامه داد: زمانی که به «نهاد تحت تحریم آمریکا» اشاره می‌کنیم، در حقیقت  درباره همکاری با بانک مرکزی و وزارت نفت صحبت می‌کنیم. در واقع FIU و FATF باعث می‌شود که تحریم‌ها تا حد زیادی داخلی شوند.
وی تاکید کرد: بنابراین در موضوع FATF، در حال حاضر با توجه به برنامه اقدام پذیرفته شده از سوی ایران، دو نگرانی تحت عنوان «افزایش دقت» و «داخلی‌سازی» تحریم‌های آمریکا وجود دارد.