kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۴۸۳۷
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۴

امدادرسانی در منطقه سیل‌زده رودسر

مدیرعامل جمعیت هلال احمر گیلان گفت: ۴۰ امدادگر هلال احمر در منطقه سیل‌زده کاکرود رحیم آباد رودسر مستقر هستند.


  رشت – خبرنگار کیهان:

ولی‌پور افزود: 40 امدادگر این نهاد امدادرسان در قالب 10 تیم از رشت، رودسر، املش و لنگرود در منطقه سیل‌زده مستقر هستند.
وی با بیان اینکه در این حادثه چهار نفر مفقود شدند افزود: تلاش تیم‌های جست‌وجو برای پیدا شدن مفقودان ادامه دارد.
استاندار گیلان هم که دیروز از منطقه سیل‌زده کاکرود رحیم‌آباد رودسر بازدید کرد و گفت: همه دستگاه‌های امدادرسان از شنبه شب در این منطقه مستقر شدند.
سالاری با بیان اینکه تلاش‌ها برای پیدا شدن چهار مفقودی این حادثه ادامه دارد گفت: به گفته شاهدان عینی سیلاب به چند خودرو هم خسارت وارد کرده و احتمال دارد تعداد مفقودین افزایش یابد.
وی درخصوص بازگشایی راه رحیم‌آباد - قزوین هم که بخشی از آن به علت سیلاب تخریب شده است افزود: تا زمانی که این راه بازسازی نشود مردم می‌توانند از راه‌های فرعی که البته دورتر است استفاده کنند.
شعبان‌پور، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان هم از تشکیل کمیته بحران در منطقه کاکرود خبر داد و افزود: با تلاش نهادهای امدادرسان آب آشامیدنی و برق اهالی منطقه وصل شده است.
نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی در حاشیه بازدید از روستای سیل‌زده کاکرود بخش رحیم‌آباد شهرستان رودسر با ‌اشاره به آسیب‌های وارد شده، اظهار کرد: رانش زمین در کاکرود موجب شده تا راه ارتباطی کاکرود با روستاهای پایین و بالادست بخش رحیم‌آباد قطع شود.
اسدالله عباسی، با ‌اشاره به حضور استاندار، معاون عمرانی و رئیس ‌بنیاد مسکن گیلان در محل حادثه گفت: تاکنون ستاد مدیریت بحران تلاش کرده تا علاوه‌بر کاوش برای یافتن اجساد، راه‌های ارتباطی این روستا را با ایجاد راه مواصلاتی جدید بازگشایی کنند تا روند خدمات‌رسانی با سرعت بیشتری صورت بگیرد.
وی با بیان اینکه یافتن راه برای بازگشت مسافرانی که در بالادست گرفتار شده‌اند از دیگر اولویت‌های ستاد مدیریت بحران در این روستا است، افزود: ستاد مدیریت بحران در تلاش است تا پس از فراهم کردن شرایطی برای برگرداندن مسافران به شهر سریعاً به فکر نان و سایر آذوقه سیل‌زدگان باشند.
عباسی با بیان اینکه با تلاش متولیان و نیروها خدماتی آب روستای کاکرود متصل شده، مطرح کرد: نیروهای امدادی از جمله هلال‌احمر، ارتش، سپاه و نیروی انتظامی در محل سیل‌زده حضور دارند و عملیات امدادرسانی با سرعت در حال پیشروی است تا ابتدا اجساد مفقود شده را پیدا و سپس راه‌های مواصلاتی را بازگشایی و در صورت نیاز ترمیم کنند.
وی در پاسخ به اینکه وسعت رانش بسیار زیاد بوده و احتمال رانش مجدد نیز وجود دارد، توضیح داد: سیل و شدت آن موجب شده تا بخش وسیعی از روستای کاکرود در معرض رانش قرار بگیرد.

خسارت ۱۰ میلیارد تومانی
سرپرست فرمانداری رودسر‌ با ‌اشاره به وسعت بسیار زیاد خرابی‌های ناشی از جاری شدن سیل و رانش زمین در منطقه ‌اشکورات گفت:‌ برآوردهای اولیه خسارت بیش از ۱۰ میلیارد تومان است.
علی وارسته در گفت ‌و‌گو با تسنیم اظهار داشت:‌ جاری شدن سیل و رانش زمین در منطقه ‌اشکورات رودسر تاکنون بیش از 10 میلیارد تومان خسارت به بار آورده که با ادامه رانش زمین و تخریب تأسیسات زیربنایی بر میزان این خسارت‌ها در روزهای آینده افزوده خواهد شد.
وی با تأکید بر اینکه راه ارتباطی 70 روستا در این منطقه غیرقابل تردد شده افزود:‌ با تصمیمات اتخاذ شده در ستاد مدیریت بحران سازوکارهای لازم جهت جایگزینی راه جایگزین فراهم شده و کار آماده‌سازی آن برای تردد اهالی تا چند روز آینده به اتمام می‌‌رسد.
وارسته از رفع مشکل کمبود آذوقه در روستاهای غیرقابل دسترس خبر داد و عنوان کرد:‌ با کمک سپاه،‌ بسیج،‌ گروه‌های مردمی و عملیات هوایی بالگرد جمعیت هلال‌احمر استان گیلان مشکل کمبود مواد غذایی ساکنان روستاهایی که در محاصره رانش قرار دارند برطرف شده است.
جاری شدن روان آب
در مناطق کوهستانی مازندران
با توجه به پیش‌بینی هواشناسی مازندران: در روزهای آینده احتمال جاری شدن روان‌آب در ارتفاعات این استان وجود دارد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز مازندران، رئیس ‌اداره پیش‌بینی اداره کل هواشناسی مازندران پیش‌بینی کرد: با توجه به رگباری بودن بارش‌ها، طی روز آینده احتمال جاری شدن روان‌آب در ارتفاعات این استان وجود دارد.
بسطامی افزود: از دیروز تا اواخر هفته آسمان مازندران صاف تا نیمه ابری بوده و به تناوب شاهد افزایش ابر، وزش باد (گاهی نسبتا شدید) و رگبار و رعد و برق پراکنده خواهیم بود.
وی با بیان اینکه سه‌شنبه این ناپایداری‌ها بیشتر شده و هوا خنک‌تر می‌شود گفت: با توجه به رگباری بودن بارش‌ها، در روزهای آینده احتمال جاری شدن روان‌آب به‌ویژه در ارتفاعات این استان وجود داشته و مردم مسائل ایمنی را رعایت کنند.
جانشین تیپ نیروی مخصوص میرزاکوچک نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: کمک‌رسانی نیروهای تیپ نیروی مخصوص میرزا کوچک به سیل‌زدگان ‌اشکورات رودسر ادامه دارد.
پاسدار علی اکبرزاده در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: در پی این حادثه نیروهای تیپ نیروی مخصوص میرزاکوچک سپاه در حال بازگشایی مسیر برای امدادرسانی مناطق آسیب‌دیده و عملیات تجسس برای پیدا کردن مفقودین این حادثه و روستاهای بالادست هستند.
وی اضافه کرد: پس از اطلاع از وقوع حادثه دو گردان در قالب تیم‌های عملیات مردمیاری و با توجه به شرایط صخره‌ای بودن منطقه به ‌تعداد 30 نفر با تجهیزات تخصصی در محل حادثه مستقر شدند.
وی گفت: با توجه به اینکه در این حادثه تعدادی از منازل اطراف رودخانه تخریب و به تعدادی از خودروهای اهالی و مسافران خسارت وارد و راه‌های ارتباطی قطع شده و عملیات امدادرسانی از طریق زمین امکان‌پذیر نیست تیم امداد هوایی هم در منطقه حضور پیدا کرده و امدادرسانی می‌کنند.
وقوع سیلاب و آبگرفتگی معابر در ارومیه
بارش سیل آسای باران و تگرگ در ارومیه موجب وقوع سیلاب در برخی مناطق و آبگرفتگی معابر شهری شده است.
به گزارش مهر، بارش شدید باران توام با تگرگ که از ظهر روز شنبه در ارومیه آغاز شده در روزهای پایانی خردادماه موجب شگفتی مردم و نیز بروز مشکلاتی در تردد معابر شهری شده است.
شدت این بارندگی و آبگرفتگی به حدی بود که در برخی از میدان‌ها و زیرگذرها عابران به علت همراه نداشتن تجهیزات مناسب در عبور از این مکان‌ها دچار مشکل شدند.
هواشناسی آذربایجان غربی طی اطلاعیه‌ای دیروز نسبت به آبگرفتگی معابر و طغیان رودخانه و سیلابی شدن مسیل‌ها هشدار داده بود.
رئیس ‌اداره پیش‌بینی هواشناسی آذربایجان غربی درخصوص آخرین وضعیت آب و هوایی ارومیه و استان اظهار داشت: بر اساس شاخص‌های جوی طی دیروز(یکشنبه) به خصوص بعد از ظهر در نیمه شمالی و نیز مرکزی استان شرایط برای ادامه بارشها فراهم است.
مهدی صابری با بیان اینکه تاکنون ارومیه با هشت میلیمتر رکوردار بارش در استان است اضافه کرد: همچنان ابرهای تندری در منطقه حاکم هست و بارش‌ها ادامه دارد.
وی با هشدار نسبت به وقوع صاعقه و سیلابی شدن مسیل‌ها و نیز طغیان رودخانه‌ها از مردم خواست نکات ایمنی را رعایت و تا حد امکان از حضور در حاشیه رودخانه‌ها خودداری کنند.