kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۴۸۲۷
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۲
در گفت‌وگوی کیهان با کارشناس ارشد یمنی بررسی شد

ائتلاف سعودی در الحدیده دقیقاً به دنبال چیست؟

نبرد سرنوشت ساز «الحدیده» در حالی از چهارشنبه گذشته شروع شده که ائتلاف سعودی پس از ناکامی در عرصه میدانی به جنگ رسانه‌ای پناه برده است. در شرایط کنونی خبرها از سخت شدن نبرد حکایت دارد و اینکه ائتلاف سعودی در برخی محورها با دادن تلفات مجبور به عقب‌نشینی شده است. دکتر «عبدالرحمن الراجح» فعال یمنی و رئیس‌مرکز تقارب و بررسی‌های سیاسی و فرهنگی یمن در گفت‌و‌گو با خبرنگار کیهان ضمن بررسی دلایل آنچه امروز در الحدیده می‌گذرد، چشم انداز این نبرد را هم برای ما تبیین کرده است.




اشاره:


دلایل اصلی حمله ائتلاف سعودی در این مقطع زمانی به بندر استراتژیک الحدیده چیست؟
عربستان در جنگ یمن که وارد چهارمین سال خود شده به هیچ وجه به هیچ هدف بزرگی دست نیافته و به دنبال آن است که حداقلِ دستاوردها را داشته باشد. موضوع مهم این است که از طریق بندر الحدیده 70 درصد مواد غذایی و دارویی مردم یمن وارد شهرها می‌شود. عربستان پس از چند بار ناکامی برای‌اشغال شهر صنعا و صعده به این نتیجه رسید که بندر الحدیده هدف آسان‌تری است. دلیل انتخاب الحدیده هم به چند عامل باز می‌گردد.
 اول: الحدیده از یک طرف به دریا باز است و نیروی دریایی فرانسه و آمریکا در دریای سرخ دست برتر را دارند و می‌توانند به کمک ائتلاف سعودی در این نبرد بیایند.
 دوم: مزدوران جنوب یمن می‌توانند به راحتی در این منطقه بجنگند و این برای ائتلاف سعودی بسیار مهم است.
سوم: دلیل مهم دیگر به جغرافیای الحدیده باز می‌گردد. این بندر کوهستانی نبوده و دارای مناطق صعب‌العبور نیست و انصارلله در این منطقه پوشش هوایی ندارد. بنابراین عربستان تصور کرده که پیشروی در این منطقه آسان‌تر است. از این رو ائتلاف سعودی با آمادگی زیاد و با کمک فرانسه، انگلیس و آمریکا و گروه‌هایی از شرکت‌های چندملیتی و گردآوری هزاران مزدور از جنوب یمن و سودان این جنگ را شروع کرده و هدف نیز‌اشغال الحدیده است تا محاصره یمن کامل‌تر شود تا یک پیروزی معنوی نصیب ائتلاف سعودی گردد.
با توجه به تحولات میدانی، احتمال پیروزی کدام یک از طرف‌ها در نبرد الحدیده وجود دارد؟ و آیا می‌توان شکست احتمالی انصارالله را به معنای پایان کار این جنبش دانست؟
باید توجه داشت که جبهه الحدیده نیز مثل سایر جبهه‌های نبرد در یمن است. انصارالله اگر مناطقی را از دست داده به سرعت بازپس گرفته است. پیروزی در الحدیده بسیار هزینه‌بر بوده و به آسانی رقم نخواهد خورد. در چهار روز گذشته که نبرد الحدیده در جریان بوده انصارالله موفق شده در سایر نقاط یمن سرزمین‌هایی به اندازه مساحت کشور امارات را از‌اشغال ائتلاف سعودی آزاد کند. به عنوان مثال انصارالله موفق شد کوه بسیار مهم و استراتژیک النار که در مرز یمن و عربستان است و سعودی‌ها چند ماه گذشته به تصرف خود درآوردند را آزادکند.
بنده مطمئنم و همه کارشناسان نیز معتقدند احتمال اینکه ائتلاف سعودی در الحدیده در شرایط کنونی پیشروی‌هایی داشته باشد وجود دارد اما پس از اینکه این عطش ائتلاف سعودی برای‌اشغال الحدیده فروکش کند عقب‌نشینی آنها نیز شروع خواهد شد و زمین‌گیر
 می‌شوند.
الحدیده شاهرگ حیاتی یمن است و یمن نزدیک به 100 درصد مواد غذایی و دارویی خود را در شرایط کنونی از این بندر وارد می‌کند. شروع جنگ الحدیده باعث ایجاد یک فاجعه انسانی خواهد شد. فراموش نباید کرد که یمنی‌ها مدافع هستند و در سرزمین خود از کشورشان دفاع می‌کنند و به جایی حمله نکرده‌اند.
این ائتلاف سعودی و مزدوران سعودی هستند که به الحدیده حمله کرده‌اند. همانطور که رهبر انصارالله تاکید کرده ما دفاع می‌کنیم حتی اگر یک وجب از یمن باقی مانده باشد و ما تا آخر از آن یک وجب دفاع می‌کنیم و در شرایط کنونی دفاع ما در الحدیده است.
در پایان باید بار دیگر تاکید کرد که نبرد الحدیده به هیچ وجه آسان نخواهد بود و برنده آن مزدوران سعودی نیز نخواهند بود. اما تجاوز به این شهر، الحدیده را تخریب خواهد کرد و یک فاجعه در یمن به وجود می‌آید.