kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۴۷۴۱
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۲
تحلیلگر مشهور جهان عرب:

تهدیدات آمریکا و دست و پا زدن‌های نتانیاهو یعنی نبرد بزرگ ارتش سوریه در جبهه جنوب نزدیک است

تحلیلگر مشهور جهان عرب با اشاره به تهدیدات و تحرکات آمریکا و رژیم صهیونیستی برای جلوگیری از آغاز عملیات مهم مقاومت و ارتش سوریه در جنوب‌ این کشور اعلام کرده، این تحرکات نشان می‌دهد که آغاز عملیات بزرگ مقاومت در مرزهای سوریه و رژیم صهیونیستی نزدیک است.

«عبدالباری عطوان»، تحلیلگر مشهور و سردبیر روزنامه «رأی‌الیوم» نوشته، حجم تهدیدات و همزمان با آن، رایزنی‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی برای منتفی شدن عملیات نیروهای مقاومت و ارتش سوریه در جنوب این کشور، بسیار افزایش یافته است و همین نشان می‌دهد که آغاز عملیات فوق نزدیک است.
طی روزهای گذشته، وزارت خارجه آمریکا و دیگر مقامات این کشور به دولت سوریه درباره انجام عملیات  در «منطقه کاهش تنش جنوب غربی سوریه» هشدار داده بودند و دیروز نیز وزارت خارجه آمریکا این هشدار را تکرار کرد. «آویگدور لیبرمن» وزیرجنگ رژیم صهیونیستی هم که با هدف توقف اجرای هرگونه عملیات در جنوب، به روسیه رفته بود دیروز مدعی شد: «هیچ نیروی نظامی حزب‌الله و ایران در جنوب سوریه حضور ندارند.» دیروز نیز کرملین از گفت‌وگوی تلفنی «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و «بنیامین نتانیاهو»  نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی خبر داد. هرچند گفته شده، موضوع گفت‌وگوی طرفین، «سوریه» بوده، اما به قضیه عملیات در جنوب، اشاره نشده است.
علاوه بر آن، «میخائیل بوگدانف» معاون وزیر خارجه روسیه گفته، وضعیت در آنجا (جنوب سوریه) دشوار است و تماس‌ها و رایزنی‌ها با طرف‌های ذیربط درباره این وضعیت، ادامه دارد. این اظهارات به خوبی روشن می‌کند که روس‌ها شرایط را در جنوب سوریه،  برای آمریکا و رژیم صهیونیستی مبهم می‌کنند و حاضر نیستند در چارچوب خواسته آنها رفتار کنند.
«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز گفته که رویکرد آمریکا به گسترش تهدیدات تروریستی نه تنها در سوریه کمک کرده، بلکه برای منطقه و جهان نیز تهدید است.
اما، عطوان با اشاره به این تهدیدات و تحرکات، اینگونه برداشت می‌کند که «عملیات جنوب» به زودی آغاز خواهد شد.
عطوان علاوه بر آن، به گفت‌وگو مفصل «بشار اسد» رئیس‌جمهور سوریه با شبکه «العالم» هم اشاره می‌کند و می‌گوید، این اظهارات (‌که در حمایت از حضور ایران و حزب‌الله بیان شده بود)،  نشانه جدی بودن آغاز عملیات جنوب است.
سردبیر رأی‌الیوم نوشت، ارتش سوریه پس از سیطره بر 80 درصد خاک این کشور، اکنون در موقعیتی قوی قرار دارد... و بعید نیست که این حالت وحشت‌گونه‌ای که بنیامین نتانیاهو و آمریکا دارند و شتابی که برای گفت‌وگو با پوتین به خرج می‌دهند، در نتیجه اطلاعاتی باشد که عملیات در جنوب را تأیید می‌کند و احتمالا این عملیات بعد از تعطیلات عیدفطر و با پشتیبانی روسیه، آغاز خواهد شد.
مورد دیگری که وقوع این اتفاق را تقویت می‌کند، سفر دیروز وزیردفاع سوریه به همراه شماری از فرماندهان  و افسران به منطقه عملیاتی جنوب غرب سوریه است.
حدود یک ماه است که آزادسازی مناطق سه استان «درعا»، «السویدا» و «قنیطره»، در دستور کار ارتش سوریه و مقاومت قرار گرفته است.
حساسیت عملیات مذکور، مجاور شدن نیروهای مقاومت با مرزهای فلسطین اشغالی است. این اتفاق  قریب‌الوقوع، صهیونیست‌ها را به شدت نگران کرده است.