kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۴۷۴۰
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۲

جنگ شدید رسانه‌ای و نظامی انصارالله و ائتلاف سعودی در الحدیده یمن

تجاوز گسترده ائتلاف سعودی به بندر استراتژیک الحدیده در ساحل غربی یمن باعث شروع یک جنگ نظامی و رسانه‌ای بسیار شدید بین این ائتلاف و انصارالله شده است. سعودی‌ها می‌گویند فرودگاه «الحدیده» را تصرف کرده‌اند اما انصارالله این اظهارات را «کذب محض» خوانده است.
سرویس خارجی-

سرانجام پس از سه سال، نبرد بزرگ در یمن از راه رسید و بندر الحدیده که به عروس دریای سرخ معروف است و در ۲۲۶ کیلومتری شهر صنعا پایتخت یمن قرار دارد به عنوان محل این نبرد تعیین شد. ائتلاف سعودی با شروع عملیات موسوم به «پیروزی طلایی» از روز چهارشنبه به شدت به دنبال آن است تا انصارالله را در این شهر شکست داده و سپس به سمت «صنعا» حرکت کند. «الحدیده» دومین بندر تجاری بزرگ یمن بعد از بندر عدن است و به دلیل داشتن امکانات صادرات و واردات و نزدیکی به معابر بین‌المللی حمل و نقل کالا از اهمیت زیادی برخوردار است. این بندر، شریان اصلی حیات بیش از 8 میلیون یمنی در استان‌های الحدیده، تعز، صعده و صنعا است.  براساس برآوردهای سازمان ملل جنگ الحدیده منجر به بزرگترین بحران انسانی جهان خواهد شد. اما ائتلاف سعودی بدون توجه به پیامدهای این جنگ از زمین و هوا و دریا اقدام به حمله به 600 هزار یمنی ساکن در الحدیده کرده است. همزمان با نبرد نظامی، بین دو طرف نبرد رسانه‌ای شدیدی نیز در جریان است. در عرصه رسانه، ائتلاف سعودی سعی دارد پایان جنگ را زودتر از دنیای واقعی و میدان نبرد اعلام کند و انصارالله نیز در این میان بیکار ننشسته و با ابزارهای مختلف به مصاف این جنگ رسانه‌ای رفته است.
شایعه سقوط فرودگاه الحدیده
در همین ارتباط ائتلاف سعودی با استفاده از رسانه‌های بی‌شمار خود از سقوط فرودگاه شهر الحدیده که در 10 کیلومتری شهر قرار دارد خبر داده است. دولت مستعفی یمن تحت رهبری «عبد ربه منصور هادی» با تایید خبر تصرف فرودگاه شهر الحدیده از سوی ائتلاف سعودی گفته نیروهای ائتلاف پس از تصرف فرودگاه در حال مین‌زدایی مناطقی هستند که حوثی‌ها از آن عقب‌نشینی کرده‌اند. خبرگزاری آسوشیتدپرس  نیز بامداد شنبه اعلام کرد، نیروهای ائتلاف تحت رهبری سعودی کنترل فرودگاه شهر بندری الحدیده را به دست گرفته‌اند. شهر بندری الحدیده اهمیتی استراتژیک برای نیروهای انصارالله دارد و تنها بندر دریایی است که از آن برای یمن تحت محاصره سعودی اقلام کمکی می‌رسد. به همین دلیل ائتلاف سعودی به دنبال اشغال این شهر به هر قیمتی است.
تکذیب سقوط فرودگاه الحدیده
اما در مقابل «ابراهیم العبیدی» از رهبران جنبش انصارالله یمن در مصاحبه با شبکه العالم اخبار منتشر شده در رسانه‌های سعودی و اماراتی مبنی بر سیطره نیروهای ائتلاف متجاوز به یمن بر فرودگاه الحدیده را «دروغ» خواند. العبیدی گفت: «نبرد الحدیده یک جنگ فرسایشی است و برای مدت زمان طولانی ادامه خواهد یافت. نبرد الحدیده نبرد و جنگ آمریکا و انگلیس با یمن است و ممکن نیست کشورهای عضو ائتلاف متجاوز به یمن به تنهایی بتوانند چنین جنگی را مدیریت کنند.» این رهبر جنبش انصارالله یمن همچنین تاکید کرد: «آمریکا چراغ سبز حمله به الحدیده را صادر کرد ولی مدعی است که چنین اجازه‌ای نداده است.»
الحدیده باتلاق متجاوزان
 «سید عبدالملک الحوثی» رهبر انصارالله یمن هم در آخرین سخنرانی ویژه ماه مبارک رمضان خود وعده داد ساحل غربی استان «الحدیده» یمن به باتلاقی بزرگ تبدیل شود که متجاوزان و طمع‌ورزان در آن غرق شوند. بر اساس گزارش پایگاه «المسیره»، رهبر انصارالله در ادامه، نبرد ساحل غربی را «نبردی اصلی و مهم» خواند و افزود: «متجاوزان همواره در طول تاریخ بر ساحل یمن و جزایر آن چشم دوخته بوده‌اند و همواره هدفی راهبردی برای آنها بوده است...  آمریکا می‌خواهد که احمق‌های اماراتی، سودانی و منافقان به میدان خطر بروند و خود در پایگاه پشتیبانی نشسته و نظاره می‌کند. اگر تابع آمریکا و اسرائیل شویم هویت و کرامت خود را از دست خواهیم داد و از اسلام چیزی جز شکل ظاهری باقی نمی‌ماند.»
آمریکا، انگلیس و فرانسه
در حال جنگ در الحدیده
سخنگوی رسمی جنبش انصارالله یمن هم  با ارائه اطلاعات جدید از نبرد با ائتلاف سعودی در جبهه ساحل غربی، تاکید کرد که متجاوزان در این جبهه نیز مانند جبهه‌های دیگر در دام افتاده‌اند و به بن‌بست رسیده‌اند. «محمد عبدالسلام» تاکید کرد، دشمن متجاوز در نبرد ساحل غربی، ارزش‌های اخلاقی و بعد اجتماعی‌اش را از دست داده و به همین دلیل به نمایش‌های تبلیغاتی و جنگ روانی روی آورده است. وی گفت که جنگ ساحل، یک نبرد آمریکایی - انگلیسی است و کشورهای عضو ائتلاف سعودی به تنهایی نمی‌توانند وارد آن شوند. کشتی‌های آمریکایی، بریتانیایی و فرانسوی در سواحل یمن برای بمباران و عملیات‌های جنگی مختلف حضور دارند.
«مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن نیز اعلام کرد، پیروزی‌ها در ساحل غربی دشمن و مزدوران آنها را به چالش کشیده و تاکتیک‌ها و رسانه‌های آنها را ناکام گذاشته است. وی در پیام خود به مناسبت عید سعید فطر افزود: «این پیروزی‌ها در مرحله آینده و در همه جبهه‌ها تا آزادسازی سراسر خاک یمن افزایش خواهد یافت.»همچنین «محمدعلی الحوثی» رئیس شورای عالی انقلاب یمن اعلام کرد،  که «انگلیسی‌ها یک هفته قبل به ما گفتند که اماراتی‌ها و سعودی‌ها به آنها گفته‌اند هرگز بدون موافقت و کمکشان وارد نبرد الحدیده نخواهند شد». وی افزود: «به همین دلیل، انگلیس و آمریکا را مسئول هر نبرد جدیدی در الحدیده و مسئول همه پیامدهای این نبرد از جمله نابودی بندر الحدیده یا گرسنگی مردم یمن می‌دانیم».
کمک اطلاعاتی آمریکا و مصر
برای اشغال الحدیده
پایگاه «اینتلیجنس آنلاین» فرانسه اما فاش کرده که سازمان اطلاعاتی آمریکا و مصر به ائتلاف متجاوز سعودی در حمله نظامی به بندر الحدیده یمن کمک می‌کند. این پایگاه نوشته احمدعلی عبدالله صالح فرزند ارشد علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق یمن به زودی با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در ریاض ملاقات خواهد کرد. به نوشته این پایگاه خبری، هدف از این ملاقات بحث و گفت‌وگو برای انتقال قدرت از عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی و دست‌نشانده سعودی در یمن به احمد صالح است.
حملات موشکی انصارالله در الحدیده
در عرصه نظامی نیز، یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن اعلام کرده مواضع متجاوزان وابسته به ائتلاف سعودی را در ساحل غربی یمن با موشک هدف قرار داده است. شبکه «المسیره» یمن به نقل از این یگان اعلام کرد که یک فروند موشک بالستیک از نوع «قاهر ام 2» به مواضع متجاوزان وابسته به ائتلاف سعودی در ساحل «الحدیده» شلیک کرده و با دقت به هدف اصابت کرده است. ارتش یمن اعلام کرده هدف این موشک، محل تجمع نیروهای مزدور ائتلاف عربستان سعودی بوده است. شبکه تلویزیونی المیادین هم اعلام کرده منابع میدانی در یمن تأکید کردند نیروهای ائتلاف سعودی به اهداف خود در الحدیده نرسیده‌اند. 20 دستگاه خودروی نظامی متجاوزان به منطقه الدریهمی کشانده شدند تا در کمین ارتش و کمیته‌های مردمی منهدم شوند.