kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۴۷۳۶
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۲

اینجا آمریکاست کودکان پناهجو به زور از والدین جدا می‌شوند!

دولت آمریکا به دلیل اعمال سیاست‌های سخت‌گیرانه مهاجرتی ظرف تنها چند هفته گذشته حدود ۲۰۰۰ کودک مهاجر را از والدینشان جدا کرده‌‌است.

آمریکا و کشورهایی مثل فرانسه، آلمان و ایتالیا خود را مهد حقوق بشر می‌دانند و بارها سایر دولت‌ها را به دلیل نقض حقوق بشر متهم و محکوم کرده و مورد حمله سیاسی، اقتصادی و حتی نظامی قرار داده‌اند.  این درحالی است که خود بدیهی‌ترین حقوق اولیه انسان‌ها را نقض می‌کنند. در همین راستا و براساس گزارش رسانه‌ها دور جدید فشارها به پناهجویان در اروپا و آمریکا آغاز شده است. آمارهای نهادهای رسمی آمریکا نشان می‌دهد سیاست‌های سخت‌‌گیرانه دولت «دونالد ترامپ»، علیه مهاجران به جدایی حدود 2000 کودک از والدینشان در نقاط مرزی آمریکا ظرف 6 هفته گذشته منجر شده است. این آمارها که «وزارت امنیت داخلی آمریکا» در اختیار خبرگزاری آسوشیتدپرس قرار داده نشان می‌دهد در یک ماه و نیم گذشته، 1995 کودک خردسال پناهجو از والدین خود جدا شده‌اند. وضعیتی که باعث وقوع تظاهرات مردمی علیه دولت در آمریکا شده است.
برخی از فعالان حقوق مهاجران گفته‌اند مقام‌های آمریکایی زنان را هم از نوزادهایشان جدا می‌کنند اما وزارت امنیت داخلی آمریکا آن را انکار کرده است.  دولت آمریکا والدین این کودکان را به تلاش برای ورود غیرقانونی به آمریکا، نقض قوانین مهاجرتی یا ارتکاب جرم متهم و آنها را بازداشت می‌کنند. از آنجا که در آمریکا بازداشت کودکان به همراه والدینشان ممنوع است، این کودکان از والدین خود جدا می‌شوند.روزنامه گاردین در همین رابطه طی گزارشی نوشته رویکرد دولت دونالد ترامپ در مورد جدایی خانواده‌های مهاجران در واقع آزار و اذیت نهادینه شده علیه کودکان است.
گاردین می‌نویسد: «ترس و وحشت ناشی از این جدایی برای والدین و کودکان آنها محصول فرعی و تأسف بارِ یک فرایند قانونیِ ضروری نیست، بلکه هدف اصلی مقامات آمریکایی ایجاد این ترس و وحشت در مهاجران است. این تنبیه عمدا تا حد ممکن زشت و ترسناک طراحی شده است تا باعث وحشت سایر مهاجران شود. استفاده از جدایی خانواده‎ها به عنوان عاملی بازدارنده در مقابله با مهاجرت، یک سال قبل توسط مقامات وزارت امنیت داخلی آمریکا مورد بررسی قرار گرفت و نهایتاً تصویب شد. از آن زمان دولت آمریکا با افتخار گفته این جدایی‌ها باعث کاهش عبور افراد از مرز آمریکا شده است، اما این ادعا واقعیت ندارد.این سیاست غیرضروری و بی‎رحمانه است و کارآیی لازم را نیز ندارد و حاکی از سادیسم طراحانِ آن است. از این رو، این سیاست علیه مردمانی (مهاجران از مرز جنوبی آمریکا) به اجرا درمی‎آید که دونالد ترامپ اصولاً آن‎ها را انسان تلقی نمی‎کند.
اروپا
برخی کشورهای اروپایی نیز در وحشی‌گیری علیه پناهجویان و مهاجران دست کمی از آمریکا ندارند. سازمان بین‌المللی امداد رسانی(آکسفام) که مقر آن در انگلیس است به تازگی فرانسه را متهم کرده که ضمن آزار پناهجویان کم سن و سال، آنها را وادار کرده است که به ایتالیا باز گردند. در گزارش آکسفام که جمعه منتشر شده آمده است: «نیروهای گارد مرزی فرانسه ضمن آزار و دستگیری پناهجویان کم سن و سال، این افراد و دیگر پناهجویانی که آسیب‌پذیر بودند را وادار کرده به ایتالیا باز گردند و این اقدام بر خلاف  قوانین فرانسه و اتحادیه اروپاست.»این گزارش به وضعیت وخیم حدود ۱۶ هزار و ۵۰۰ پناهجو که یک چهارم آنها را کودکان بی‌سرپرست تشکیل می‌دهند پرداخته است و اعلام شده که شماری از کودکان در عبور از مرز فرانسه به صورت جسمی و کلامی آزار دیده‌اند و پس از بازداشت، شب را بدون آب و غذا و پتو و حتی  امکان ارتباط با یک نگهبان در سلولی گذرانده‌اند.