kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۴۷۳۵
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۱

10 سال زندان برای 3 مقام ارشد سابق اطلاعاتی کره‌جنوبی

سه تن از مقام‌های ارشد سابق سازمان اطلاعات کره‌جنوبی به اتهام پرداخت رشوه چند میلیون دلاری به «پارک گئون های»، رئیس‌جمهور سابق و مخلوع این کشور محکوم و به زندان افتادند.

مقام‌های قضایی کره جنوبی روز جمعه اعلام کردند این سه نفر متهم هستند مبلغ 3/5 میلیارد وون (3/2 میلیون دلار) به پارک گئون ‌های در زمانی که ریاست سازمان اطلاعات ملی کره جنوبی را در فاصله سال‌های 2013 تا 2016 و در زمان ریاست جمهوری وی به عهده داشته‌اند، داده‌اند.
دادگاه مرکزی سئول هم با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «آنها پول‌هایی که می‌بایست صرف این سازمان و جمع‌آوری اطلاعات می‌شده را به پارک گئون‌ های به عنوان رشوه داده‌اند.»
 بر اساس این گزارش از میان این سه مقام سازمان اطلاعات کره جنوبی دو نفر یعنی «لی بیونگ کی» و «لی بیونگ هو» هر یک برای مدت 3/5 سال به زندان افتادند. همچنین نفر سوم به نام «نام جائه جون» نیز به سه سال حبس محکوم شد.»
«نام جائه جون» پیش از این در ماه مهر نیز به اتهام «مانع تراشی بر سر تحقیقات دادستان‌ها در مورد مداخله‌های سازمان کره جنوبی در رقابت‌های ریاست جمهوری 2012» به 42 ماه حبس محکوم شده بود. همچنین دادستان‌های کره جنوبی یک کیفرخواست جدید علیه پارک گئون‌ های تنظیم کرده و خواهان 12 سال حبس بیشتر برای او به اتهام دریافت رشوه‌های سازمان اطلاعات شدند.
دادگاه کره جنوبی فروردین گذشته رئیس‌جمهوری برکنار شده این کشور را به اتهام رسوایی و رشوه به ۲۴ سال حبس محکوم کرد.
 دادگاه کره جنوبی همچنین وی را به پرداخت ۱۸ میلیارد وون (16/9 میلیون دلار) جریمه نقدی به اتهام رشوه، سوءاستفاده از قدرت و تهدید محکوم کرده است.