kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۴۷۳۴
تاریخ انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۶

اتحاد چین و روسیه در جنگ تجاری علیه واشنگتن مسکو سرمایه‌های خود را از آمریکا خارج کرد

اعمال تعرفه های سنگین علیه کالاهای وارداتی به آمریکا از سوی ترامپ بر خلاف قوانین سازمان تجارت جهانی و اقتصاد بازار آزاد که کارشناسان از آن به آغاز جنگ تجاری نام می‌برند چین و روسیه را در یک جبهه مقابل آمریکا قرار داده است. چین هم برای کالاهای آمریکایی تعرفه وضع کرد و همزمان روسیه اعلام کرده نیمی از سرمایه‌هایش را از آمریکا خارج کرده است.

دو قدرت چین و  روسیه پیش از این پیش‌بینی آغاز جنگ تجاری با آمریکا را می‌کردند به همین دلیل از سال‌ها قبل به دنبال حذف دلار از مبادلات تجاری بین خود بودند که این تصمیم به تدریج طی دو سال گذشته عملیاتی شده است.
این طرح مبادلات دو جانبه را به میزان قابل توجهی بین چین و روسیه افزایش داده و تأثیر نوسانات ارزی دلار را بر روابط تجاری دو طرف کاهش می‌دهد.
در ادامه این جنگ تجاری بین دو بلوک روسها دیروز اعلام کردند که نصف سرمایه 90 میلیارد دلاری خود را از آمریکا خارج می‌کنند. شبکه تلویزیونی ار.ب.کا روسیه با اعلام این خبر افزود: «رقم سرمایه‌گذاری روسیه در اوراق قرضه و بهادار آمریکایی در ماه مارس گذشته (نیمه دوم اسفند 96 و نیمه نخست فروردین ماه 97) 96/1 میلیارد دلار اعلام شده بود.»
این رسانه روسی با اشاره به آخرین گزارش سازمان خزانه‌داری آمریکا نوشت: «این گزارش نشان می‌دهد، روسیه 47/5 میلیارد دلار اوراق قرضه آمریکایی را فروخته است... «جان هانتسمن» سفیر آمریکا در مسکو پیشتر از احتمال بلوکه شدن حساب‌های روسیه در کشورش به عنوان گام‌های بعدی آمریکا برای مقابله با اقدامات روسیه خبر داده بود. برخی مقام‌های پارلمانی و کارشناسان روس در یک سال اخیر که آمریکا چند بسته تحریمی علیه روسیه اعمال کرده، نسبت به توقیف سرمایه این کشور توسط واشنگتن هشدار داده بودند. به گفته رهبر حزب لیبرال دموکرات، روسیه 90 میلیارد دلار از اوراق قرضه آمریکا را در اختیار دارد و ارزش سرمایه خارجی روسیه در خاک آمریکا به بیش از 400 میلیارد دلار می‌رسد.
چین
از سوی دیگر تنش‌های تجاری بین چین و آمریکا نیز روز پنج‌شنبه به اوج خود رسید.  
رئیس‌جمهور آمریکا، ضمن متهم کرد چین به «سرقت حق مالکیت معنوی»، تعرفه 25 درصدی برای واردات کالاهای چینی اعلام کرد. کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد در صورت مقابله به مثل چین، آمریکا تعرفه‌های بیشتری را وضع خواهد کرد. ترامپ گفت که تعرفه‌های جدید با هدف ضربه زدن به طرح «ساخت چین 2025» است که به دنبال مسلط ساختن صنایع تکنولوژی برتر است. به گفته او این طرح چین به رشد اقتصادی آمریکا و کشورهای دیگر آسیب می‌رساند. تعرفه جدید آمریکا علیه کالاهای چینی شامل 800 کالا خواهد بود. ترامپ پیش از این قصد داشت تعرفه 50 میلیارد دلاری را علیه واردات 1300 نوع کالای چینی اعمال کند. او همچنین اخیرا تعرفه‌های واردات آلومینیوم و فولاد از کانادا، مکزیک، اروپا و ژاپن را افزایش داد که با مخالفت شدید متحدان آمریکا مواجه شد.
 در مقابل  چین نیز  از تصمیم خود برای اعمال تعرفه اضافه 25 درصدی بر 659 محصول آمریکایی با ارزش 50 میلیارد دلار آن هم در واکنش به تعرفه‌های جدید آمریکا بر واردات محصولات چینی خبر داد.
 وزارت بازرگانی چین اعلام کرده تعرفه 34 میلیارد دلاری بر واردات از آمریکا شامل محصولات کشاورزی نظیر سویا که از 6 جولای اعمال خواهد شد و تعرفه 16 میلیارد دلاری دیگر نیز بر نفت خام، گاز طبیعی، زغال سنگ و برخی محصولات پالایشگاهی نیز متعاقبا اعلام می‌شود. چین در ماه آوریل نیز اعمال تعرفه 25 درصدی بر 106 محصول آمریکایی را اعلام کرده بود.