kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۴۷۰۲
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱

موگرینی: تلاش ما برای حفظ برجام همسو با منافع آمریکاست

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: عزم ما برای حفظ توافق هسته‌ای، در راستای منافع آمریکاست.
سرویس سیاسی-

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: توافق هسته‌ای (برجام) پنجره‌ای برای پرداختن به موضوعات غیرمرتبط با مسائل هسته‌ای با ایران را باز کرده است.
موگرینی افزود: فرصت داشته‌ایم در دیدار با مقام‌های ایران با آنها درباره مسائل موشکی و حقوق بشر گفت وگو کنیم.
وی در ادامه گفت: در صورت فروپاشی برجام، فرصت برای گفت وگو درباره این مسائل از بین خواهد رفت.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد: عزم ما برای حفظ توافق هسته‌ای، در راستای منافع ایالات متحده هم هست.
موگرینی در ادامه با لحنی طلبکارانه گفت: ایران بایستی به تعهداتش پایبند بماند.
وی افزود: بیانیه اخیر ایران برای افزایش ظرفیت غنی‌سازی نقض برجام نیست، اما کمکی به ایجاد اعتماد نمی‌کند.
مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اظهار داشت: پروژه‌‌های بازطراحی رآکتور اراک به رهبری چین و تغییر کاربری فردو به یک مرکز فیزیک و فناوری هسته‌ای که پروژه‌ای به رهبری روسیه است ادامه دارند.
گفتنی است در روزهای گذشته، موگرینی در پایان نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا گفته بود: «درباره برنامه موشکی ایران و موضوعات منطقه، اختلافی با آمریکا نداریم.»
هدف مشترک
دستیار وزیر خارجه آمریکا با ‌اشاره به برجام گفت: در موضوع ایران با اروپا هدف مشترک داریم و اختلاف‌ها صرفا تاکتیکی است.
«کریستوفر فورد» دستیار وزیر در اداره امنیت بین‌الملل و منع ‌اشاعه وزارت خارجه آمریکا که در اندیشکده «مرکز امنیت جدید آمریکایی» صحبت می‌کرد، گفت خروج این کشور از توافق هسته‌ای، فعلا به از بین رفتن برجام و بازگشت وضعیت برنامه هسته‌ای ایران به وضعیت پیش از توافق منجر نشده است.
فورد افزود: با این وجود، تا امروز به نظر می‌رسد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کرده که ایران هنوز کاری بر خلاف تعهداتش در برجام انجام نداده است. شاید ایران حقیقت هشدار ۸ می ‌رئیس‌جمهور [دونالد] ترامپ را که گفت اگر این کشور به جاه‌طلبی‌های هسته‌ای خود ادامه دهد «با مشکلاتی مواجه می‌شود که از هر مشکلی که تاکنون با آن مواجه بوده بزرگترند»، درک کرده است.
وی تصریح کرد: بر خلاف آنچه برخی کارشناسان هشدار می‌دادند، خروج آمریکا از توافق هسته‌ای به بر هم خوردن این توافق و ارتقای سطح غنی‌سازی ایران منجر نشده است.
لازم به ذکر است که پایگاه تحلیلی «پولیتیکو» در هفته‌های گذشته به نقل از «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشته بود: «از حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران تضمین گرفته که این کشور علیرغم تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از برجام و وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران، همچنان در توافق می‌ماند.»
 عراقچی نیز در روزهای گذشته تایید کرد که روحانی قبل از خروج آمریکا به اروپا تضمین داده بود که در برجام می‌مانیم.
این مقام ارشد آمریکایی با ‌اشاره به برجام گفت: در موضوع ایران با اروپا هدف مشترک داریم و اختلاف‌ها صرفا تاکتیکی است.
فورد در ادامه گفت: ما و شرکای مذاکره‌کننده ما همگی درباره چالش‌های کلیدی عمده توافق کردیم. ما درباره تهدید ناشی از توسعه موشکی ایران و ارسال این موشک‌ها و فناوری موشکی به بازیگران منطقه‌ای، توافق کردیم. ما درباره تهدید ناشی از حمایت ایران از تروریسم بین‌المللی توافق کردیم. ما درباره مسائل برآمده از ثبات‌زدایی ایران از منطقه و همچنین تراژدی نقض حقوق بشر در داخل این کشور، توافق کردیم. ما درباره اهمیت همکاری برای مقابله با این چالش‌ها و برخورد با اقدامات تحریک‌آمیز ایران، توافق کردیم.
وی تصریح کرد: واشنگتن و اتحادیه اروپا به میزان زیادی به توافق برای تحت فشار قرار دادن ایران در عین حفظ برجام نزدیک شده بودند، اما نتوانستند پیش از موعد تمدید تعلیق تحریم‌های ایران به توافق مد نظر ترامپ دست یابند.
گفتنی است در هفته‌های گذشته رسانه‌های منطقه‌ای محتوای مذاکرات اخیر دولت آمریکا با اروپا را فاش کردند که نشان می‌دهد آمریکا قبل از خروج از برجام از اروپا برای ادامه فشار به ایران تضمین گرفته است.
توافق جدید
کریستوفر فورد در ادامه گفت: در صورتی که ایران بپذیرد وارد توافقی جدید با آمریکا شود، این کشور آماده است «مولفه‌های اصلی نظام تحریم‌ها» را خاتمه دهد.
فورد افزود: همان‌طور که وزیر خارجه گفت لازم است ایران غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند، هرگز به دنبال بازفرآوری پلوتونیوم نباشد، رآکتور آب سنگین خودش را تعطیل کند و به بازرسان آژانس، دسترسی‌های بی‌قید و شرط بدهد. لازم است این کشور ‌اشاعه موشکی، ساخت و پرتاب موشک‌های قادر به حمل کلاهک‌های هسته‌ای را متوقف کند. و لازم است به کشورهای همسایه‌اش احترام بگذارد و به مجموعه‌ای از فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده خود و حمایت از شبه‌نظامیان و نائبانش پایان دهد.
لازم به ذکر است که یکی از اندیشکده‌های معروف آمریکا، در زمان ریاست جمهوری «باراک اوباما»- رئیس‌جمهور سابق آمریکا- پروژه «نرمال‌سازی ایران» را پیشنهاد کرد. براساس این پروژه آمریکا می‌بایست سلسله اقداماتی را درخصوص ایران اجرا کند. اولین مورد آن بحث هسته‌ای و از بین بردن دستاوردها و پیشرفت هسته‌ای ما بود به طوری که  مقامات آمریکایی با اجرای برجام تاکید کردند که واشنگتن توانست بدون شلیک حتی یک گلوله برنامه هسته‌ای ایران را از بین ببرد. محدودکردن و توقف فعالیت‌های موشکی، قطع حمایت ایران از محور مقاومت، پذیرفتن اینکه ایران نباید قدرت منطقه‌ای باشد، پذیرفتن شروط غرب در مسئله حقوق بشر و در نهایت به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی. در حقیقت برجام نه به عنوان عاملی برای لغو تحریم‌ها، بلکه نقشه راهی برای نرمال‌سازی ایران است. به همین دلیل است که تاکنون تقریباً و تحقیقاً هیچ دستاوردی برای ایران نداشته است.
تضمین نداده‌اند!
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه عصر سه شنبه پس از ورود به آفریقای جنوبی در جمع خبرنگاران درباره روند مذاکرات با اتحادیه اروپا و چین و روسیه پس از خروج آمریکا از برجام گفت: در آخرین دور گفت‌وگوهای کارشناسی که هفته گذشته در تهران برگزار شد، یک بار دیگر همه اعضای باقیمانده برجام تعهد خود را برای اینکه اقدامات لازم را انجام بدهند برای تضمین برخورداری ایران از دستاوردهای اقتصادی برجام اعلام کردند.
ظریف افزود: هنوز ما بسته عملیاتی لازم را دریافت نکرده‌ایم، همکاران ما در اتحادیه اروپا و هم همکاران چینی و روسیه عنوان کردند که مشغول کار کردن بر روی همین بسته هستند.
وی خاطرنشان کرد: درباره دور بعدی مذاکرات با وزرا (١+٤) در حال گفت‌وگو هستیم و مذاکرات وزرا در آینده انجام خواهد شد و همچنین سایر مذاکرات کارشناسی که ممکن است برای آماده‌سازی نشست وزرا لازم باشد.
گفتنی است در هفته‌های گذشته «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به سؤالی درخصوص ارائه تضمین از سوی اروپا به ایران برای اجرای تعهدات برجامی گفته بود: «تضمین نمی‌دهیم»! علاوه‌بر این «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در هفته‌های گذشته در حاشیه نشست غیررسمی سران اروپا در بلغارستان گفته بود: «به‌خاطر مسئله ایران، علیه شرکت‌های آمریکایی جنگ تجاری یا راهبردی راه نخواهیم انداخت. این کار منطقی نیست. ثانیا، شرکت‌های فرانسوی را به ماندن در ایران مجبور نخواهیم کرد.» همچنین «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان در حاشیه نشست غیررسمی سران اروپا در بلغارستان گفته بود: «نباید این توهم را ایجاد کرد که می‌توانیم تمام خسارات ناشی از تحریم‌ها را جبران کنیم.»
متاسفانه دولت همچنان در حال اجرای رویکرد خسارت بار «حفظ برجام به هر قیمت» است!
به گزارش فارس وزیر خارجه همچنین درباره سفرش به آفریقای جنوبی گفت: آفریقای جنوبی از شرکای نزدیک ایران است از نظر سیاسی ما همواره در کنار مردم این کشور بوده ایم و ارتباطاتمان را با رژیم آپارتاید قطع کردیم و بعد از رژیم آپارتاید بهترین روابط را با آفریقای جنوبی داشتیم. دولت آفریقای جنوبی همواره حامی حقوق مردم ایران در بحث هسته‌ای بوده چه در ابتدای مذاکرات هسته‌ای و چه بعد از برجام.
وزیر امور خارجه ایران که به آفریقای جنوبی سفر کرده در دیدار با همتای خود ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه و تحولات پس از خروج آمریکا از برجام را مورد بحث و گفت‌وگو قرار داد.