kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۴۷۰۱
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
کمالوندی :

با خروج از برجام، غنی‌سازی در فردو و نصب ماشین‌های جدید در نطنز آغاز می‌شود

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان از آغاز غنی‌سازی در فردو و نصب ماشین‌های جدید در نطنز پس از خروج از برجام و همچنین نزدیک شدن به مرحله ساخت رآکتور اراک خبر داد.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی درباره برنامه سازمان انرژی اتمی در احیای فردو‌ پس از خروج از برجام‌ اظهار کرد: احیای فردو‌ یعنی غنی‌سازی و در حال حاضر غنی‌سازی در آنجا انجام نمی‌شود اما بعد از خروج از برجام‌ با تصمیم مسئولین‌ ارشد نظام غنی‌سازی دوباره‌ در فردو‌ آغاز می‌شود.
وی درباره مذاکرات چین و ایران نسبت به ساخت رآکتور‌ اراک‌ گفت: ما چندین قرارداد‌ داشته‌ایم که الان عملیاتی شده و مراحل مختلف طراحی مفهومی، پایه و تفصیلی انجام شده و بعد از آن مرحله ساخت آغاز خواهد شد. خوشبختانه بر اساس زمانبندی‌ تاکنون خوب پیش رفته‌ایم و مرحله تفصیلی‌ از طرف ما به پایان رسیده و به طرف چینی تحویل داده شده است که بعد از تأیید آنها ظرف 2 الی 3 ماه آینده وارد مرحله بعدی یعنی ساخت و تجهیز خواهیم شد.
کمالوندی‌ با تأکید بر اینکه اگر بخواهیم می‌توانیم به شرایط قبل از برجام برگردیم‌ ادامه داد: اما اکنون به دلیل پیشرفت‌هایی که داشته‌ایم در صدد هستیم تا به صورت بازطراحی‌ فعالیت داشته باشیم‌ البته طبق تصمیمات مسئولان ارشد نظام می‌توانیم پس از بر هم خوردن برجام‌ رآکتور‌ اراک را هم در صورت ضرورت به وضعیت قبل از برجام برگردانیم‌.
وی همچنین درباره تغییر‌ وضعیت نطنز‌ پس از بر هم خورد برجام‌ گفت: اکنون در نطنز‌ حدود 6 هزار ماشین کار می‌کند و اگر قرار باشد از برجام‌ خارج شویم ماشین‌های جدید را نصب می‌کنیم و سایت را توسعه می‌دهیم و برنامه‌های بسیار دیگری نیز داریم. ما در سازمان انرژی اتمی خود را برای هر شرایطی آماده‌ کرده‌ایم و فقط منتظر دستور هستیم تا بر اساس آن اقدام کنیم‌.
کمالوندی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه برای رسیدن به 190 هزار سو نیاز‌ به سالن مونتاژ سانتریفیوژ‌ داریم‌ تاکنون‌ چه اقداماتی برای تحقق این امر انجام شده است؟ گفت: ما سالهاست‌ روی سالن‌های مونتاژ‌ سانتریفیوژ کار کرده‌ایم اما آنها را بطور کامل تمام نکرده‌ایم زیرا نیازی نداشتیم و قرار بود در سال‌های نزدیک به سال هشتم‌ برجام‌ که به آنها نیاز داریم ، آنرا تکمیل کنیم.
کمالوندی‌ افزود: ما نمی‌خواهیم در این سالن‌های مونتاژ سانتریفیوژ‌ فعلا سانتریفیوژی تولید کنیم بلکه آنها را داریم و فقط در نظر داریم آنها را تکمیل و راه‌اندازی کنیم که البته بخش عمده کار آنها انجام شده است و اگر هم شروع به تولید ماشین کنیم فعلا برای پاسخگوئی به نیازهای تحقیقاتی خواهد بود تا مخالف برجام‌ نباشد اما اگر از برجا‌م خارج شویم اینها می‌توانند با تمام ظرفیت‌ کار تولید سانتریفیوژهای پیشرفته را آغاز کنند.
وی همچنین در‌باره برگزاری کنفرانس‌ عمومی آژانس انرژی اتمی در شهریور ماه با موضوع برنامه هسته‌ای اسرائیل نیز گفت: رژیم صهیونیستی‌ تاکنون قبول نکرده که تأسیسات هسته‌ای خود را تحت نظارت قرار دهد و در بحث منطقه عاری از سلاح هسته‌ای برخورد سیاسی داشته و سعی کرده از آن با بهانه‌هایی که مطرح می‌کند، فرار کند.
سخنگوی سازمان انرژی‌ اتمی تصریح کرد: جنبش عدم تعهد و برخی کشورهای اسلامی خواهان این هستند که این رژیم فعالیت‌های هسته‌ای‌‌اش را تحت نظارت آژانس قرار دهد اما نهایتا آژانس با یک برخورد سیاسی از کنار این موضوع می‌گذرد.
کمالوندی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران افزود: آژانس فقط آقای آمانو‌ نیست بلکه مجموعه‌ای هستند از کشورها و شورای حکام که مانند شورای امنیت که 5 کشور دارای حق وتو‌ در آن نشسته‌اند در آژانس رفتار می‌کنند، چرا که بودجه اصلی آژانس به وسیله آنها تأمین می‌شود که موجب می‌شود سیاست‌های خودشان را به آژانس‌ دیکته ‌کنند از این رو بر اساس تجربیات گذشته بعید است از این نشست‌ مطلب خاصی بیرون بیاید‌.