kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۴۶۹۹
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱

به اعتراف شما مشکل از خود برجام بود نه خروج آمریکا(خبر ویژه)

یک حامی دو آتشه برجام می‌گوید دولت باید واقعیت‌های اقتصادی را برای مردم تشریح کند.

محسن جلال‌پور در گفت‌وگو با خبر آن‌لاین اظهار داشت:  در شرایط فعلی و در فضای اقتصادی کشور بهترین و مهمترین سیاست، گفتن واقعیت‌ها به مردم است.
رئیس سابق اتاق بازرگانی افزود: نمی‌شود که از یک طرف آمریکا از برجام بیرون آید و ارتباطات بانکی به شدت کاهش پیدا کند و مسائل ارزی دچار اشکال شود و گرفتاری‌های جدید در فروش نفت پیدا کنیم و از طرف دیگر، به مردم بگوییم هیچ اتفاقی نیفتاده است. این‌گونه مردم توقع همان فضای قبلی و شرایط بهتر را خواهند داشت. جلال‌پور تصریح کرد: باید به مردم گفته شود چه مشکلات و مسائلی هست. مردم نیز در صورتی که واقع‌بین باشند، وضعیت را درک کرده و توقع بیجا ندارند و هیچ‌گونه تنشی در بازارها‌ به وجود نمی‌آید.
سخنان جلال‌پور در ارتباط دادن مشکلات اقتصادی به خروج آمریکا از برجام در حالی است که وی از قبل، بر بی‌خاصیتی  وعده‌های برجامی اذعان کرده بود.
روزنامه جام‌جم اوایل آبان 96 در گزارشی در همین زمینه نوشت: «سه‌شنبه 29 دی 94 با فاصله دو روز از آغاز اجرای برجام، به همت فعالان بخش خصوصی از جمله اتاق بازرگانی ایران، اتاق اصناف و اتاق تعاون کشور، همایشی با نام «اجرای برجام؛ فصلی نو در اقتصاد ایران» با حضور 1200 نفر از فعالان اقتصادی کشور و با حضور تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، اعضای دولت و رئیس‌جمهور برگزار شد.
محسن جلال‌پور که در آن مقطع ریاست اتاق بازرگانی ایران را برعهده داشت،  به عنوان یکی از برگزارکنندگان همایش فوق،  در سخنانی برجام را بستری مهم برای اصلاح‌ ساختار اقتصادی ایران اعلام کرد و گفت اکنون برجام، راه را برای ما باز کرده است.
این روزها، جلال‌پور که بیش از یک سال است از ریاست اتاق بازرگانی استعفا کرده، نگاه دیگری نسبت به برجام دارد و معتقد است برجام به بخش خصوصی کشورمان، ضربه زده است. این دیدگاهی است که بسیاری از فعالان بخش خصوصی دارند.
جلال‌پور گفت: بخش خصوصی در مقایسه با دوره قبل از برجام در موقعیت ضعیف‌تری قرار گرفته که مایه نگرانی و دغدغه است.
محسن جلال‌پور در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما افزود: شرایط پسابرجام می‌توانست برای بخش خصوصی وضعیت بسیار مناسبی ایجاد کند اما شرکت‌های دولتی، نهادها و مجموعه‌های بزرگی که خصولتی و شبه دولتی هستند، مانند بختک روی این مجموعه و جریان سوار شدند و از این امکان برای بزرگ شدن خود استفاده کردند.
وی با بیان اینکه پس از برجام برخی وزارتخانه‌های ما به این دور افتادند که هرچه امکان دارد برای دولت بگیرند و دولت را بزرگ کنند، اظهار کرد: بارها اعلام کردم در توافق‌هایی که بعد از برجام اتفاق می‌افتد، دولت بزرگ‌تر می‌شود، از این رو عطای این برجام را به لقایش بخشیدیم و گفتیم و برگردیم به همان دوره قبل از برجام، لااقل بخش خصوصی جای نفس کشیدن داشته باشد».