kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۴۶۹۷
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱

وقتی نشریات زرد اجاره‌ای برای هیچ هیاهو می‌کنند(خبر ویژه)

درحالی‌که برخی روزنامه‌های زنجیره‌ای و اصلاح‌طلب تهی از محتوا، برای دیدار سران آمریکا و کره شمالی جشن گرفتند، یک روزنامه اصلاح‌طلب ماجرا را «هیاهو برای هیچ» توصیف کرد.

روزنامه‌های غربگرای بزک‌کننده آمریکا و برجام، این روزها وضعیت رقت‌باری را به اعتبار مشاهده عواقب خسارت‌بار برجام از سوی مردم سپری می‌کنند و به همین دلیل به هر سوژه‌ای که اعتماد به شیطان بزرگ و تسلیم‌طلبی مقابل آن را توجیه کند، چنگ می‌اندازند. موضوع دیدار دونالد ترامپ و کیم اون در کره شمالی ازجمله این سوژه‌ها بود و مورد استقبال برخی نشریات زنجیره‌ای قرار گرفت. این درحالی است که توافق مبهم اخیر، پنجمین توافق کره شمالی و آمریکا به شمار می‌رود و برخلاف برجام، کره‌ای‌ها هرگز حاضر نشده‌اند به آمریکا اعتماد کرده و تمام توانمندی‌ بازدارنده خود را ظرف چند ماه تقدیم حریف کنند و مشتی وعده نسیه دریافت کنند. همچنین سرانجام توافق فعلی نیز معلوم نیست.
با این همه برخی روزنامه‌های مدعی اصلاح‌طلبی تیترهایی از سر ذوق‌زدگی انتخاب کردند ازجمله؛
- آرمان: «دیدار تاریخی؛ 7 دهه خصومت با امضای تفاهم میان ترامپ و اون پایان یافت»(!)
- شرق: افتادن روی دنده راست؛ رهبران آمریکا و کره‌شمالی مذاکره و توافق کردند.
- و از همه مضحک‌تر، عکس تمام صفحه روزنامه سازندگی (ارگان حزب اشرافی کارگزاران) و انتخاب این تیتر بود: «تغییر تاریخ در 12 ثانیه؛ توافق رهبران آمریکا و کره شمالی، جهان را در بهشت قرار داد.»
با وجود این ذوق‌زدگی‌ها، روزنامه اعتماد تیتر «فعلاً هیچ» را برای گزارش خود انتخاب کرد و در یادداشتی با عنوان «هیاهو برای هیچ» نوشت: واقعیت این است که این فقط یک ملاقات جنجالی بود و دستاورد واقعی برای آمریکا نداشت. جای تعجب است که دونالد ترامپ و تیمش توافقی به جامعیت برجام با داشتن مکانیسم بی‌نظیر نظارت و ارزیابی را نوعی شکست تفسیر کرده و توافق خود که پس از چند ماه رفت‌وآمد حاصل آن یک بیانیه چهار ماده‌ای است - که در خوشبینانه‌ترین حالت مشحون از ابهام است - را یک پیروزی معرفی می‌کنند. صادقانه باید گفت که بسیاری از تحلیلگران به هیچ وجه انتظار چنین نتیجه ضعیفی از تیم مذاکراتی آمریکا نداشتند. روشن است که آمریکا نتوانسته است رهبر کره شمالی را قانع کند که از مواضع خود کوتاه بیاید و می‌توان گفت چشم‌انداز روشنی برای آینده و تداوم این مذاکرات متصور نیست و حتی این بیانیه آمریکا را در وضعیت دشواری قرار خواهد داد.