kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۴۶۹۱
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۷
با حضور صاحب‌نظران در قم

اولین نشست تخصصی حقوق بشر آمریکایی از منظر رهبر انقلاب برگزار شد

دبیرکل سازمان جوانان حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران گفت: شرایط حاکم بر عرصه بین‌المللی و نیاز جامعه جهانی برقراری صلح و عدالت و امنیت، ایجاد گفتمان‌سازی‌های بین‌المللی مبتنی بر اندیشه‌های اسلامی و عرضه دیدگاه‌های حقوق بشری مقام معظم رهبری در فضاهای بین‌المللی را ضروری ساخته است.

اولین نشست تخصصی حقوق بشر آمریکایی از منظر رهبر معظم انقلاب به ابتکار سازمان جوانان حقوق بشر و با همکاری دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای و مدیریت حوزه‌های علمیه در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برگزار شد.
امین انصاری، دبیرکل سازمان جوانان حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در ابتدای این نشست اظهار داشت: فهم دقیق اندیشه‌های مقام معظم رهبری و تبیین مبانی قرآنی آنها توسط اندیشمندان و پژوهشگران و نخبگان برجسته بازنشر و ترویج آن به عنوان گفتمانی بین‌المللی امری مهم و ضروری است.
وی افزود: نشست کاملا تخصصی و لبیک به خواسته‌های مقام عظمای ولایت است که به طور مداوم نسبت به ادعاهای حقوق بشری آمریکا و غرب نکاتی را تذکر داده‌اند و امید است با همت والای شما سروران محترم و صاحب‌نظران، این گفتمان بین‌المللی شود.
 انصاری تصریح کرد: شرایط حاکم بر عرصه بین‌المللی و نیاز جامعه جهانی برقراری صلح و عدالت و امنیت، ایجاد گفتمان‌سازی‌های بین‌المللی مبتنی بر اندیشه‌های اسلامی و عرضه دیدگاه‌های حقوق بشری مقام معظم رهبری در فضاهای بین‌المللی را ضروری ساخته است.
آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی نیز به عنوان مهمان ویژه این نشست با بیان اینکه حقوق بشر آمریکایی در سه عرصه دچار چالش جدی است، گفت: حقوق بشر آمریکایی در تئوری، واژگان و رفتار مشکلات جدی دارد.
وی اظهار داشت: حقوق بشر آمریکایی نمونه پیشرفته و جدید حقوق بشر سکولار است که البته با چالش‌های بسیار جدی روبه‌رو است.
آیت‌الله اراکی با بیان اینکه حقوق بشر آمریکایی در سه عرصه دچار چالش جدی است، افزود: مهم‌ترین چالش حقوق بشر آمریکایی در عرصه تئوری ناتوانی آن از ارائه مبنا، برهان و استدلال دقیق و قابل اعتماد است.
دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی با تاکید بر اهمیت شناخت این نوع از حقوق بشر، گفت: اعتقاد داریم که این مسائل در حوزه‌های علمیه باید مورد بررسی قرار گیرد و به آن پرداخته شود.
حجت‌الاسلام احمد مبلغی، عضو مجلس خبرگان رهبری هم در این نشست گفت: در حال حاضر چالش‌های زیادی ادیان مختلف به ویژه دین اسلام را تهدید می‌کند و به نظر می‌رسد قصور مطالعاتی و پژوهشی در این زمینه یکی از دلایل این چالش‌ها است.
 وی گفت: در زمینه حقوق بشر باید کارهای اساسی و زیربنایی انجام شود و در حال حاضر نباید به فروعات حقوق بشر توجه زیادی داشته باشیم.
رئیس ‌مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نقطه مشترک حقوق بشر اسلامی و حقوق بشر آمریکایی و غربی مسئله کرامت انسانی است و به نظر می‌رسد باید در این زمینه
فعالیت کنیم.
حجت‌الاسلام سید مفید حسینی کوهساری، مسئول مرکز ارتباطات و بین‌الملل حوزه‌های علمیه نیز ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب یک تحلیل عمیق و راهبردی دارند، ایشان معتقد هستند که در یک پیچ تاریخی قرار داریم، یعنی تمدن بشریت در حال تغییر است.  وی ادامه داد: در تاریخ معاصر شاهد خروج دین از انزوا، تغییر در مناسبت‌های قدرت در عرصه بین‌الملل و شکل‌گیری قطب‌های سیاسی و گذر از دنیای تک‌قطبی و شکل‌گیری موج‌های بیداری اسلامی در جهان اسلامی بودیم.
در این نشست پیام آیت‌الله نوری همدانی قرائت شد. همچنین، در پایان این نشست، بیانیه‌ای توسط دبیرکل سازمان جوانان حقوق بشر قرائت شد که مورد تاکید و تصویب شرکت‌کنندگان در این نشست قرار گرفت.
در این بیانیه آمده است: دبیرخانه این نشست متشکل از سازمان جوانان حقوق بشر، دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری و مدیریت حوزه‌های علمیه بر خود لازم می‌داند پیگیری‌های خود در جهت منویات ولی امر مسلمین جهان مبنی بر افشا و محکومیت حقوق بشر آمریکایی به خصوص در فاصله ششم تا 12 تیرماه که از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان هفته حقوق بشر آمریکایی نامگذاری شده را تداوم بخشد. این سازمان در این مسیر نیازمند همکاری، مشورت و کمک‌های فکری نهادهای ذی‌ربط می‌باشد.