kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۴۶۸۲
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۰
رایزنی‌ها برای تعیین نخست‌وزیر جدید عراق

توافق مقتدا صدر و هادی عامری برای تشکیل ائتلاف بزرگ

رهبران ائتلاف «سائرون» و «الفتح» عراق طی یک نشست خبری مشترک، از توافق میان خود بر سر تشکیل «ائتلافی بزرگتر» خبر دادند.
«مقتدا صدر» و «هادی عامری» به خبرنگاران گفتند برای تشکیل یک ائتلاف بزرگتر به توافق رسیده‌اند.
در انتخابات پارلمانی اخیر عراق که 22 اردیبهشت برگزار شده، از مجموع 328 کرسی پارلمان، 54 کرسی به «سائرون» و 47 کرسی نیز به الفتح رسیده است.مقتدا صدر که به عنوان رهبر ائتلاف پیروز، باید کاندیدای نخست‌وزیری به مجلس معرفی کند، باید حمایت نصف به علاوه یک نماینده پارلمان را جهت اعطای رای مثبت به کاندیدای مورد نظرش جلب کند. ائتلاف الفتح با 47کرسی و ائتلاف «النصر» تحت رهبری «حیدر عبادی» با 43 کرسی، در رده‌های بعد از ائتلاف سائرون قرار دارند.مذاکره مجدد جریان‌های سیاسی عراق، پس از واقعه آتش‌سوزی اخیر، بسیار اهمیت دارد. در این آتش‌سوزی که یکشنبه گذشته رخ داده است شماری از صندوق‌های رای در آتش سوخته بودند. در پی این حادثه، احتمال می‌رفت که التهابات سیاسی جدیدی عراق را فرا بگیرد که البته اینگونه نشد. در ارتباط با این اتفاق نیز «مقتدا صدر» گفت که این حادثه، جنایت زشتی بود. وی اعلام کرد که پس از اعلام نتایج تحقیقات، موضع خود را در قبال آن اعلام خواهد کرد.«حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق هم آتش‌سوزی مذکور را عمدی اعلام کرد و گفت که برخی تلاش می‌کنند کشور را به وضعیت سابق بازگردانند. دیروز علاوه بر مذاکره میان مقتدا صدر و هادی عامری، گفت‌وگوهای مشابهی هم میان «قیص الخزعلی» از سران ائتلاف «الفتح»، «نوری مالکی» رهبر ائتلاف «دولت قانون» و «عمار حکیم» رهبر ائتلاف «حکمت ملی» صورت گرفت.
سایر رویدادها
* حجت‌الاسلام «یوسف الناصری» معاون دبیرکل جنبش «نجباء» عراق، خواستار تشکیل «جنبش جهانی مقاومت» علیه آمریکا و رژیم صهیونیستی شد.
* «ولید معلم» وزیر خارجه سوریه طی پیامی برای همتای عراقی خود، خواستار بازگشایی گذرگاه مرزی میان دو کشور در استان «الانبار» شد.