kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۴۶۷۳
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۴
سعدالله زارعی:

معاونت اقتصادی وزارت‌ خارجه به «شوخی» شبیه است

کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل گفت : کاری که در وزارت خارجه در ایجاد معاونت اقتصادی صورت گرفت، بیشتر به یک «شوخی» شباهت دارد و هیچ مشاهده‌ای از کار هم در آن نداریم.

سعد الله زارعی کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل در مورد ساختار جدید وزارت خارجه و تشکیل معاونت اقتصادی در این وزارت خانه نیز گفت: ما کشوری هستیم که بایستی وزارت خارجه مان اساساً هویت اقتصادی داشته باشد، یعنی باید ۸۰ درصد وزارت خارجه مان، اقتصادی باشد و حداکثر ۲۰ درصد سیاسی و بقیه جنبه‌ها را داشته باشد. زیرا ما کشوری هستیم که به توسعه تجارت نیاز داریم و بایستی بتوانیم ایران را به وضعیتی که در یک زمانی در سطح بین‌المللی به عنوان یک کشور صادراتی مطرح بود، برگردانیم.
زارعی افزود: کاری که در وزارت خارجه در جهت ایجاد یک معاونت اقتصادی صورت گرفته است، به نظر من بیشتر به یک «شوخی» شباهت دارد و تحت فشارها، معاونتی به نام «معاونت اقتصادی» ایجاد شده و هیچ مشاهده‌ای از کار هم در آن نداریم.
زارعی در بخش دیگری از گفت‌و‌گوی خود با مهر درخصوص انتخابات عراق به‌اشتراک مهم جریان مقتدا صدر با ایران‌اشاره کرد و اظهار داشت: صدر در موضوعاتی از دیگران به ما نزدیک‌تر بود و در موضوعاتی ممکن است دیگران از گروه صدر به ما نزدیک‌تر باشند. در چه مواردی صدری‌ها به نسبت دیگر طیف‌های عراقی به ما نزدیکترند؟ یکی از موارد مسئله نفوذ یا حضور آمریکا در عراق که ما به شدت حساسیت داریم و دخالت آمریکا در عراق را فاجعه بار می‌دانیم و هرگونه تسامح در این خصوص را هم برای عراق و هم منطقه و همچنین ایران خطرناک ارزیابی می‌کنیم.
وی با اشاره به اینکه در بحث اینکه آمریکایی‌ها در عراق حضور نداشته باشند مقتدا صدر نزدیک‌ترین گروه به ایران است، گفت: گروه صدر از جمله گروه‌هایی است که به شدت به این مسئله اعتقاد دارد، پس در بحث اینکه آمریکایی‌ها در عراق حضور نداشته باشند مقتدا صدر نزدیک‌ترین گروه به ایران است. همینطور درخصوص مسائل مرتبط با حوزه مرجعیت و روحانیت؛ ارتباط و اتصالی که صدری‌ها به مقوله مرجعیت دارند از بقیه بیشتر است، در مسائل مذهبی، صدری‌ها حساس‌تر از بقیه طیف‌ها هستند و این برای ما ارزشمند است و ما به عنوان یک موضوع مثبت به آن نگاه می‌کنیم.