kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۴۶۷۱
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۴
پلیس فتا هشدار داد

کلاهبرداری سایبری به بهانه پرداخت آنلاین فطریه و کمک‌های مردمی

رئیس ‌مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا نیروی انتظامی از تبلیغات دروغین و کذب مجرمان سایبری برای دریافت فطریه و کمک‌های مردمی خبرداد.

سرهنگ علی نیک‌نفس به پایگاه خبری پلیس گفت: همزمان با نزدیکی عید فطر و پرداخت زکات آن، متاسفانه افراد سودجو با سوءاستفاده از احساسات انسان دوستانه هموطنان عزیز به دنبال کلاهبرداری از آنان هستند.
نیک‌نفس افزود: این افراد با استفاده از قابلیت‌های شبکه‌های اجتماعی و انجام تبلیغات گسترده در این بستر سعی دارند، اعتماد کاربران فضای مجازی را جلب کرده و از حساب‌های آنها برداشت غیر مجاز انجام دهند، به همین منظور تبلیغاتی جذاب برای دریافت کمک‌های مردمی و جمع‌آوری فطریه و کفاره روزه با هدف جلب اعتماد کاربران طراحی می‌کنند.
وی یادآور شد: گاهی اوقات افراد سودجو ادعا دارند که این تبلیغات از سوی موسسات و ارگان‌های مربوطه در فضای مجازی منتشر شده در حالی که موسسات مزبور در این رابطه هیچ اقدامی نداشته‌اند و یا اینکه در برخی موارد تبلیغاتی از سوی افراد و چهره‌های مشهور و سرشناس منتشر می‌شود بدون آنکه آنها از این موضوع اطلاعی داشته باشند.
رئیس‌مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا تصریح کرد: بسیاری از این تبلیغات دروغین و کذب بوده و هموطنان نباید به آنها اعتماد کنند زیرا این افراد تنها به دنبال سرقت اطلاعات بانکی کاربران و در نهایت سرقت از حساب‌های بانکی آنها هستند بنابراین باید مراقب این گونه سایت‌ها، کانال‌ها، گروه‌ها و صفحات باشند و اطلاعات مهم خود را در اختیار این افراد قرار ندهند.
وی، طراحی سایت‌ها، کانال‌ها و اپلیکیشن‌های جعلی و منسوب به نهاد‌های دولتی و مسئول در این زمینه را مهم‌ترین شگرد مجرمان دانست و گفت: از آنجایی که اکثر هموطنان از تلفن‌های همراه و شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند لذا امکان طراحی اپلیکیشن‌ها و همچنین کانال‌ها و صفحات جعلی بیش از سایر شگردهای مجرمانه متصور است.
این مقام انتظامی بیان کرد: هموطنانی که قصد دارند فطریه و کفاره روزه خود را از بستر فضای مجازی و یا از طریق موسسات خیریه فعال در این حوزه پرداخت کنند باید نسبت به اصالت آنها اطمینان پیدا کنند.
وی ادامه داد: شهروندان برای پرداخت وجوه خود به شرکت‌ها و موسسات شناخته شده در کشور که از طریق رسانه‌های جمعی نظیر رادیو، تلویزیون و... شماره حساب‌های رسمی خود را اعلام می‌کنند، اقدام نمایند.