kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۴۶۵۹
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۰
طی دو سال گذشته

نرخ هر کیلو کاغذ روزنامه دو برابر شده است

رئیس ‌سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای کشور گفت: از واردات کاغذ، مالیات ارزش افزوده ۹ درصد دریافت نمی‌شود، در حالی که تولیدکننده داخل ملزم به پرداخت آن است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ ابوالفضل روغنی در نشست خبری اولین نمایشگاه بین‌المللی کاغذ، مقوا، فرآورده‌های سلولزی و ماشین‌آلات وابسته با اشاره به تولید کاغذ در کشور با اشاره به میزان تولید کاغد در کشور تصریح کرد: به طور میانگین ۹۰۰ هزار تن کاغذ بسته بندی در کشور استفاده می‌شود که سهم بخش کاغذ تحریر و روزنامه حدود ۳۸۰ هزار تن است.
وی با اشاره به توسعه رسانه‌های دیجیتالی بیان کرد: مصرف کاغذ در سال ۲۰۱۵ به دلیل گسترش رسانه‌های دیجیتالی حدود ۴۰ هزار تن کاهش داشته است.
به گفته وی؛ مصرف کاغذ روزنامه در کشور حدود ۷۰ هزارتن کاهش داشته است که این موضوع به کاهش استقبال از تولید کاغذ روزنامه باز می‌گردد.روغنی با اشاره به وابستگی بازار به کاغذ وارداتی بیان کرد: به دلیل به صرفه نبودن و عدم استقبال مصرف‌کنندگان از تولیدات داخلی در بخش کاغذ، چاپ و تحریر، میزان تولید در کشور نزدیک به صفر رسیده است.
به گفته وی؛ میزان صادرات کاغذبسته بندی در سال ۹۶، ۱۰۰ هزار تن است که پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال ۹۷ دوبرابر شود.
رئیس‌سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای کشور تاکید کرد: با وجود وابستگی در حوزه واردات کاغذ روزنامه، این اطمینان را می‌دهم که مشکلی برای تامین کاغذ روزنامه در داخل کشور وجود ندارد.
وی با اشاره به افزایش قیمت کاغذ روزنامه در کشور تصریح کرد: قیمت هر کیلو کاغذ روزنامه طی دو سال گذشته دو برابر شده است و به ۴۳۵۰ تومان رسیده است و در این میان دولت ارائه ارز ۳۸۰۰ تومانی و تأمین مابه التفاوت آن با ارز ۴۲۰۰ تومان را وعده داده است.
روغنی با اشاره به تخصیص یارانه ۱۲۰ میلیون دلاری برای واردات کاغذ تصریح کرد: با وجود اینکه پرداخت یارانه ۴۰۰ تومانی مابه التفاوت نرخ ارز، در مقایسه با نرخ دلار رقم کمی به حساب می‌آید، اما در کاهش قیمت‌ها موثر است.وی با اشاره به صادرات کاغذ به کشور‌های مختلف تصریح کرد: در زمینه صادرات کاغذ بسته بندی شده رشد زیادی داشته‌ایم و صادرات ما اکنون به کشور‌هایی که استاندارد‌های بالایی دارند مانند انگلیس و سایر کشور‌های اروپایی، چین و آفریقای جنوب صادر می‌شود.
وی با اشاره به تأثیر افزایش نرخ ارز بر کاغذ بیان کرد: به دلیل فقدان نظارت برخی افراد سودجو کاغذ‌های موجود در انباری را که با قیمت‌های گذشته ذخیره کرده‌اند با قیمت جدید به فروش می‌رسانند.
روغنی با اشاره به عدم حمایت از تولیدکنندگان در این عرصه اذعان کرد: از واردات کاغذ مالیات ارزش افزوده ۹ درصد دریافت نمی‌شود و این در حالیست که تولیدکننده ملزم به پرداخت آن است و عملا شرایط را برای واردات فراهم می‌کند.