kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۴۶۱۵
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۵

حامیان FATF به‌جای شفافیت داخلی به دنبال شفافیت برای دشمن!



سرویس سیاسی-
با کارگروه ویژه اقدام مالی به صورت محرمانه و مخفیانه توافق شد و پس از افشای آن در رسانه ابعاد گسترده به خود یافت، حالا یکی از نمایندگان حامی لوایح 4گانه زیرمجموعه FATF، نوشته است مخالفان کسانی هستند که نگران افشای تراکنش‌های بانکی خود هستند! این در حالی است که چندی قبل در موضوع قطع یارانه ثروتمندان منتقدان به‌خاطر شفاف‌سازی حساب‌ها مورد هجمه هم حزبی‌های این نماینده قرار گرفتند.
روزگاری نه چندان دور امام خمینی(ره) با یک جمله به تبیین جایگاه مجلس و نمایندگان آن پرداخت. امام امت گفت: «مجلس در راس امور است» این یعنی نمایندگان مجلس باید ارزش جایگاهی که در آن حضور یافته‌اند را بدانند و در پیگیری امور مردمی که وکیل آنها هستند بکوشند و اسیر حزب بازی‌ها نشوند. حال که جایگاه نمایندگان این است اگر کسی یا کسانی از میان ایشان در تمایلات «دیده شدن» اسیر باشد لاجرم زیست در حواشی را برخواهد گزید. این زیست به‌رغم حاشیه‌سازی و نشر آن باعث می‌شود عملا نه تنها نماینده، خود از درک درست امور مختلف و جوانب آنها بازبماند بلکه سبب می‌شود تا برخی دیگر نیز در تشخیص «برکه آب» و «سراب» دچار تشکیک شوند.
از پس آفتاب برجام
قرار بود با اجرای توافق هسته‌ای (برجام) در دی ماه 1394 تحریم‌ها به کلی برود. دولتمردان و اصلاح‌طلبان از جمله سرسخت‌ترین مدافعان برجام بودند که در جریان مذاکرات روزگار رویایی پس از اجرای برجام را تصویر می‌کردند. از جمله اینکه همه مشکلات از رکود و تورم تا آب خوردن مردم را به «بودن یا نبودن» برجام گره می‌زدند.
قرار بود برجام بیاید و تحریم‌ها برود، این سخن منتقدان نیست بلکه آن چیزی است که توسط مسئولین ذی‌ربط و حامیان برجام گفته می‌شد و در این روزگار رسانه‌های برخط (آنلاین) اینها چیزی نیست که بتوانند انکارش کنند. آری قرار بود برجام بیاید و تحریم‌ها برود و چرخ‌ها بچرخد؛ همه چرخ ها. این وعده در آن روزگار سرداده می‌شد بدون هیچ تبصره و تخصیص و پی نوشتی.
لوایح 4گانه
در اسب تراوای شفافیت
در آن روزگار سخنی از این موضوع گفته نمی‌شد که پس از برجام باز هم تحریم‌ها خواهد ماند یا اینکه برجام زورش به رفع تحریم‌های ظالمانه آمریکا و اروپا نمی‌رسد و از پس آن قرار است 4لایحه دیگر را به دست و پای استقلال این کشور ببندند. این را هم به حساب «شفافیت» ادعایی حامیان برجام بگذارید.
 در خرداد 1395 وزارت خارجه و وزارت اقتصاد، بدون هماهنگی و یا اخذ مجوز از مجلس و یا از شورای‌عالی امنیت ملی، اقدام به توافق‌نامه با «گروه ویژه اقدام مالی FATF» (که برنامه کنترل مالی و انجام خود‌تحریمی در ایران است)، نمودند.
در این توافق‌نامه بین‌المللی، ایران متعهد و موظف شد 41 مورد دستورات گروه مذکور را که در قالب «برنامه اقدام» Action Plan پذیرفته بود، در زمان‌بندی‌های مشخص، به اجرا در‌آورد. از جمله تعهداتی که در برنامه اقدام (بند 29)، به ایران تحمیل شده است؛ لزومِ امضا، تصویب و اجرای «کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم» یا ICSFT می‌باشد. طبق زمان‌بندی مندرج در برنامه اقدام، ایران باید تا دی ماه 1396 (December 2017) که تا تیر ماه 97 (2018 Jun) مهلت داده شده است، این کنوانسیون را تصویب کرده و بلافاصله به اجرا در‌آورد.
در اجرای توافقات صورت گرفته با «گروه ویژه اقدام مالی‌FATF» در دی ماه 96 لایحه الحاق به «کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم»، برای تصویب در مجلس شورای اسلامی مطرح شده است.
چراغ خاموشِ FATF
و ادعای حامیانش!
پس از افشای توافق صورت گرفته با «گروه ویژه اقدام مالی FATF» در رسانه ها؛ وزرای خارجه و اقتصاد و رئیس ‌بانک مرکزی در 12 مرداد 1395، از اینکه «اقدام به توافقی کرده‌اند که در صلاحیتِ دستگاه‌های دیپلماسی و اقتصادی نبوده و جنبه‌های متعدد سیاسی و امنیتی آنها را در توافق در نظر نگرفته بودند، مورد توبیخ قرار گرفتند».
شفافیت یکی از شعارهای ویترینی طیف موسوم به اصلاح‌طلب است که در کلام عزیزش می‌دارند و در عمل خارش می‌کنند. برای نمونه همین لوایح 4گانه که زیرمجموعه FATF هستند از دل اسب تراوای شفافیت بیرون آمدند. برای روشن شدن موضوعاتی که گفته شد؛ از قبیل «زیست در حاشیه»، «استفاده ابزاری از هنجارها»، «تضاد میان عملکرد و شعارهای ویترینی»، «ترجیح عواید حزبی بر منافع ملی» و... به مواردی که در ادامه می‌آید توجه کنید:
سخیف‌نویسی
 به عشق FATF
یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در فضای مجازی متونی را در مدح لوایح 4گانه FATF منتشر کرده است. نکته تاسف برانگیز این است که در یکی از این متون این نماینده لیست امید با ادبیاتی سخیف و زشت، منتقدان تصویب لوایح FATF را در ارتباط با قاچاقیان مواد مخدر و متخلفان کلان مالیاتی عنوان کرده است.
این فرد در مطلب خود چنین آورده است: «از شواهد معلوم است پشت پرده فضاسازی‌ها علیه لوایح مبارزه با پولشویی، قاچاقچیان مواد مخدر و متخلفان کلان مالیاتی‌اند که نگران شفافیت تراکنش‌های بانکی خود هستند. آنها در لوای شعارهای انقلابی و تحریک گروه‌هایی از اصولگرایان، مطامع و منافع خود را دنبال می‌کنند.»
 کمیته نظارت بر رفتار نمایندگان در خواب!
این نماینده مجلس در پاسخ انتقادهای مطرح شده آن‌قدر بی‌جواب و پاسخ مانده که به سخنان سخیف و تهمت پراکنی روی آورده است. به راستی آیا کمیته نظارت بر رفتار نمایندگان در خواب هستند؟! آیا شان مجلس جمهوری اسلامی ایران این است که نمایندگانش دستی در تهمت پراکنی‌های فضای مجازی داشته باشند؟ اواخر سال قبل بود که نماینده مذکور برای تهمت‌های بی‌پایه و اساسش علیه‌اشخاص و مراجع تقلید تنها راه چاره را در عذرخواهی دید؛ بله عذرخواهی و نه توبه!
برای این جماعت هدف توجیه‌گر هر چیزی است. برای نمونه به یکی دیگر از نوشته‌های مجازی این آقای نماینده دقت کنید: «‌پشت پرده فضاسازی‌ها علیه به‌روز‌رسانی قوانین مبارزه با پولشویی چیست؟! چه کسانی از شفاف شدن تراکنش‌های بانکی خود نگرانند؟!»
واقعا یادت نیست؟!
نماینده مجلس باشی و این همه از مسایل بی‌اطلاع باشی؟! و بعد این‌قدر مطمئن اظهار نظر کردن به راستی حیرت انگیز است و تاسف آور. ماجرا مربوط به چند دهه گذشته نیست؛ همین اواخر بود که موضوع تخلف دولت در رابطه با یارانه ثروتمندان مطرح شد. دولت می‌بایست یارانه 3دهک بالایی جامعه را که پر درآمدترین دهک‌ها هستند قطع می‌کرد اما این کار را نکرده بود.
دولت از سختی شناسایی این افراد سخن گفت و منتقدان و برخی نمایندگان مجلس لزوم بررسی تراکنش‌ها و حساب‌ها را برای شناسایی آنها مطرح کردند. اما واکنش دولتمردان و هم حزبی‌های این نماینده پرحاشیه چه بود؟ آنها با هیاهو به این سخنان روی آوردند که سرک کشیدن در حساب‌های مردم امری ناشایست است و حالا وی نوشته چه کسانی از شفاف شدن تراکنش‌های بانکی خود نگرانند؟!
جناب نماینده به راستی یادت نیست که چه کسانی نگران بودند؟!
شفافیت صددرصد
اما نه برای بیگانه
شاید در پاسخ بخواهند به توجیه بپردازند که منظور ما از آن موضوع که قبیح عنوان کردیمش حساب‌های مردم بوده است.
برای پیشگیری از این برداشت به توئیتی دیگر‌اشاره می‌کنیم: «بنا برگزارش کارشناس مبارزه با پولشویی وزارت اقتصاد در جلسه غیرعلنی مجلس، با اجرای ضوابط مبارزه با پولشویی یک باند بزرگ قاچاق مواد مخدر که شماره حسابشان به نام یک زن خانه‌دار بود، کشف شد.»
پس چنین که اینجا گفته‌اند ممکن است مجرمان از حساب یک خانم خانه دار برای پوشش پول‌های کثیف استفاده کنند پس شفافیت همه تراکنش‌ها و حساب‌ها لازم است. همچنانکه پیش از این گفته شده بود و توسط همین مدعیان شفافیت مورد مخالفت شدید قرار گرفته بود. اصلا اگر کسی پولهای موجود در حسابش را از طریق امور خلاف قانون و شرع مقدس به دست نیاورده باشد چرا باید از کنترل آن نگران گردد؟ همچنان کسی که در چمدانش جنس قاچاق ندارد و لذا واهمه‌ای نیز به دل راه نمی‌دهد حال هر چقدر هم اجناس همراه او زیاد باشد.
قطع به یقین این شفافیت خوب است. اما نکته‌ای که توسط این نماینده مورد توجه قرار نگرفته این است که منتقدان نه با شفافیت بلکه با قرار گرفتن اطلاعات بانکی و تراکنش‌های ایرانیان در اختیار بیگانگان مخالف هستند. این اطلاعات قیمتی‌ترین چیزی است که در شکل جدید جنگ آمریکا علیه ایران و در حالی‌که اتاق فکر این جنگ به وزارت خزانه‌داری آمریکا منتقل شده می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.