kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۴۶۱۲
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۴
برای نخستین‌بار در جهان

کاتالیست تزریقی لجن‌های نفتی در پالایشگاه کرمانشاه ساخته شد

رئیس‌هیئت مدیره شرکت پالایش نفت کرمانشاه گفت: با ساخت انواع کاتالیست‌های تزریقی لجن‌های نفتی توسط این پالایشگاه، این مجموعه به عنوان تنها تولیدکننده این محصول در جهان شناخته شد.




سهراب براندیشه افزود: صنایع نفت در دنیا روزانه بیش از 4/1 میلیون بشکه لجن‌های نفتی مخاطره‌آمیز برای محیط زیست تولید می‌کند.
وی گفت: علاوه‌بر این میلیون‌ها بشکه لجن نفتی بدون هیچ توجیه اقتصادی درون مخازن ذخیره موقت، گودال‌ها و حوضچه‌ها نگهداری می‌شود.
وی ادامه داد: همچنین لجن‌های نفتی در تمام محل‌های ذخیره نفت خام مانند مخازن ذخیره، ایستگاه‌های انتقال، کشتی‌های نفت کش،‌تانکرها و پالایشگاه‌ها تشکیل و مشکلات بسیاری را ایجاد می‌کند.
براندیشه یادآور شد: اکنون لجن‌های نفتی در تمام دنیا به 2 روش امحاء یا دفن در سایت‌های لندفیل و یا سوزاندن در کوره زباله سوز صورت می‌گیرد که در هر 2حالت آلودگی زیست محیطی بسیاری به بار می‌آورد.
وی اظهار داشت: به‌عنوان مثال دفن این لجن‌ها در خاک، باعث نفوذ آلودگی‌های آن به لایه‌های زیرین آب‌ها و سفره‌های آبی زیرزمینی می‌شود که هم برای کشاورزی و هم برای سلامتی بشر مخاطرات بسیاری را به همراه دارد.
رئیس‌هیئت مدیره شرکت پالایش نفت کرمانشاه در ادامه گفت: مدیریت بخش خصوصی پالایشگاه کرمانشاه موفق شده که با جذب نخبگان برجسته کشور، روشی نوین و کاملا ‹های تک› برای فرآوری لجن‌های نفتی ابداع کند که این اقدام برای اولین بار است که در سطح جهان انجام گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: این گروه از مهندسان نخبه با آغوش باز توسط مدیریت پالایشگاه کرمانشاه پذیرفته شده و تمام امکانات و منابع مالی مورد نیاز در اختیار آنها قرار داده شد که در نهایت پس از ماه‌ها مطالعات و انجام نمونه‌های آزمایشگاهی، موفق به ساخت و تولید انواع کاتالیست‌های نوین تزریقی لجن‌های نفتی در پالایشگاه کرمانشاه شدند.
وی گفت: انجام این مهم ضمن ایجاد ارزش افزوده برای پالایشگاه کرمانشاه موفقیتی کم‌نظیر در حفاظت از محیط زیست به شمار می‌آید.