kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۴۶۱۰
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۴
با ابلاغ وزیر بهداشت

مراکز درمانی ملزم به خرید داروهای ژنریک تولید داخل شدند

وزیر بهداشت، طی ابلاغیه‌ای دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی سراسر کشور، را ملزم نمود برای تامین داروهای مورد نیاز خود، صرفاً از داروهای ژنریک تولید داخل خریداری نمایند.





به گزارش پایگاه خبری سازمان غذا و دارو، در متن ابلاغیه سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی خطاب به روسا و سرپرستان دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی سراسر کشور، آمده است:
«با توجه به ضرورت مدیریت هزینه‌های دارویی در مراکز درمانی وابسته، همچنین در راستای اجرای سیاست‌های کلی نظام سلامت و اسناد بالادستی لازم است از اول تیرماه سال جاری اقدامات زیر در زمینه خرید داروهای مورد نیاز مراکز درمانی تحت پوشش آن دانشگاه صورت پذیرد.
1. به منظور حداکثر بهره‌برداری از منابع محدود نظام سلامت لازم است با استفاده از شیوه‌های خرید راهبردی دارو بیشترین بهره بهرداری از بودجه‌های خرید دارویی به عمل آید.
2. در مورد داروهایی که نمونه ژنریک آن در بازار دارویی کشور وجود دارد باید صرفاً داروی ژنریک خریداری شود.
3. خرید داروهای برند ژنریک تولید داخل صرفاً در صورتی مجاز است که قیمت آن توسط شرکت‌های عرضه‌کننده در حد قیمت داروی ژنریک موجود در بازار کاهش یابد.
لازم است معاونین غذا و دارو، درمان و توسعه و مدیریت منابع آن دانشگاه/دانشکده را موظف‌نمایید بر اجرای صحیح این دستورالعمل نظارت و حسن اجرای آن را به جنابعالی گزارش نمایند. همچنین پرداخت هزینه‌های خرید داروهایی که خارج از این دستورالعمل خریداری می‌شوند، مجاز نیست.»
گفتنی است، منظور از داروی ژنریک دارویی است که یک نام عمومی دارد و ممکن است توسط هر تولیده‌کننده‌ای، تولید و عرضه شود. اما داروهایی که نام تجاری دارند مختص یک تولیدکننده‌ خاص هستند.