kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۴۶۰۷
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۴
معاون رئیس‌جمهوری:

وضعیت تالاب‌های کشور خوب نیست

معاون رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه وضعیت تالاب‌های کشور خوب نیست گفت: حقابه از دست رفته تالاب‌های کشور برای احیای این سرمایه‌های ملی باید بازگردد.




عیسی کلانتری در بازدید از تالاب میقان اراک در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود: تالاب‌های مهم کشور از جمله دریاچه ارومیه، هامون، بختگان، میقان، هورالعظیم و شادگان در انتهای حوزه‌های آبریز قرار دارند و از نظر منابع آبی در شرایط خوبی نیستند.
وی ادامه داد: کاهش حجم آب رودخانه‌ها در سال‌های اخیر بر شرایط تالاب‌های کشور بیشترین تاثیر منفی را داشته و کم بارشی نیز مزید بر علت است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور خاطرنشان کرد: میزان بارش‌های کشور در سال جاری نسبت به مدت مشابه قبل، 30 درصد کاهش دارد و بر اساس آمار کم بارشی در جنوب شرق کشور به بیش از 70 درصد رسیده است. وی گفت: موقعیت جغرافیایی اغلب تالاب‌های ایران برخلاف تالاب‌های عراق که در حاشیه رودخانه فرات قرار دارند، در انتهای حوزه‌های آبریز است و با شرایط کنونی حتی رودخانه کارون نیز برای رسیدن به دریا مشکل حجم آب دارد.
معاون رئیس‌جمهوری اضافه کرد: منابع دیگر کشور از جمله سفید رود مقدار کمی آب دارد و طیف بزرگی از رودخانه‌های کشور از جمله زاینده‌رود خشک شده است.
کلانتری با تاکید بر اینکه تنها راه احیای تالاب‌های کشور برگرداندن حقابه آنها است، افزود: اجرای برنامه‌های اصولی برای صرفه‌جویی در مصرف آب در مناطق بالادست تالاب‌ها ضروری است.
وی عنوان کرد: الگوی کشت کشور به ویژه مناطق نیمه خشک باید به سرعت تغییر کند چرا که تالاب‌ها که سرمایه زیستی پایه هستند نباید قربانی تولید کشاورزی آب بر در مناطق بالا دست شوند.
رئیس ‌سازمان حفاظت محیط زیست کشور افزود: بر اساس بررسی وزارت نیرو تالاب‌های کشور سالانه نیازمند 11 و هشت دهم میلیارد مترمکعب آب است درحالی که مطالعات محیط زیست حاکی از آن است که باید این حقابه 25 میلیارد متر مکعب باشد.
وی تصریح کرد: حیات تالاب وابستگی شدید به آب دارد و بدون آب کافی به کانون تولید گرد و غبار و محل چالش‌های زیستی تبدیل می‌شود.
معاون رئیس‌جمهوری گفت: تالاب گاوخونی سالانه 175 میلیون متر مکعب حقابه دارد اما در حال حاضر آبی در رودخانه زاینده‌رود جاری نیست که به گاوخونی برسد.