kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۴۵۸۵
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۷

کوتاه از سراسر جهان

امارات
خبرگزاری قدس: نشریه «نیویورکر» طی گزارشی، از انجام دیدارهای محرمانه میان رهبران امارات و رژیم صهیونیستی در کشور قبرس با هدف مقابله با نفوذ ایران خبر داد. این نشریه روز دوشنبه افشا کرد که حتی در سال 2016 هم «هیلاری کلینتون»، وزیرخارجه وقت آمریکا، از این موضوع اطلاع داشته است که امارات و رژیم اسرائیل پشت‌صحنه، برای مقابله با نفوذ ایران کار می‌کرده‌اند. با آنکه امارات و رژیم صهیونیستی روابط رسمی دیپلماتیک ندارند، ولی هر دو مواضع مشترکی علیه ایران داشته و از  قدرتمند شدن کشورمان هراس دارند.
آمریکا
ایسنا: جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که هیئت‌های ترکیه و آمریکا نقشه راه مربوط به شهر منبج در شمال سوریه را در نشستی که هفته جاری در آلمان برگزار خواهد شد، بررسی خواهند کرد. وی گفت: وزرای خارجه دو کشور هفته گذشته نشستی را درباره منبج برگزار کردند و ما آماده همکاری در این جبهه هستیم. در آغاز گشت‌زنی در اطراف منبج را آغاز خواهیم کرد و بعدا گشت‌های مشترکی در داخل شهر انجام خواهیم داد. در همین راستا، نشستی در اروپا طی هفته جاری برگزار خواهد شد و ما نقشه راه و چگونگی اجرای آن را بررسی خواهیم کرد و درحال حاضر مشغول ارزیابی عوامل نظامی هستیم.
انگلیس
گاردین: رسانه‌های انگلیسی با انتشار گزارش‌های متعددی درباره حواشی نشست گروه هفت، به‌ویژه مخالفت رئیس‌جمهوری آمریکا با بیانیه پایانی آن، تاکیددارند که نشست امسال نقطه عطف فروپاشی دموکراسی در قرن 21 به شمار می‌رود. رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان نشست سال جاری از موضع خود درباره افزایش تعرفه واردات فلزات کوتاه نیامد. او دیر آمد و پس از جدل با رهبران سایر کشورها بلافاصله رفت. ترامپ حتی حاضر نشد از بیانیه پایانی نشست جی-7 که به‌اندازه زیادی رقیق‌شده بود حمایت کند. در این بیانیه حفظ توافق هسته‌ای ایران، حل معضل تبعیض نژادی و اجرای نظام عادلانه مالیاتی مورد تاکید قرارگرفته بود.
روسیه
رویترز: وزارت خزانه‌داری آمریکا در تازه‌ترین تحریم‌هایش علیه روسیه، سه شخصیت روس و پنج شرکت را تحریم و اعلام کرد که این‌اشخاص و شرکت‌ها با ارتش و سرویس اطلاعاتی مسکو در حملات سایبری به آمریکا و متحدانش همکاری می‌کنند. هنوز مسکو درباره این اقدام آمریکا واکنش نشان نداده است. کاخ سفید در ماه فوریه، روسیه را مقصر این حملات سایبری دانست و اعلام کرد: «این حملات میلیاردها دلار ضرر به همراه داشته و بخشی از تلاش‌های کرملین برای بی‌ثباتی در اوکراین است.»
فلسطین
خبرگزاری صدا و سیما: اسماعیل هنیه رئیس‌دفتر سیاسی حماس اعلام کرد، امیدواریم که امنیت و صلح و ثبات به سوریه باز گردد و این کشور بتواند ایفای نقش ملی و منطقه‌ای خود را از سر بگیرد. وی افزود: آنچه درباره حمایت از انقلاب سوریه به من نسبت داده شده است، دقیق نیست و ما هیچ زمانی در حالت دشمنی با نظام سوریه قرار نگرفته‌ایم. وی تاکید کرد، ایران کشور محوری و مهمی در منطقه است و روابط میان ما و ایران ابعادی استراتژیک دارد.