kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۴۵۸۳
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۷
سخنگوی دولت:

افزایش قیمت مسکن، خودرو و سکه «حباب» است

نوبخت گفت : تبدیل نقدینگی و سرمایه مردم در بازار مسکن،خودرو و سکه باعث به وجود آمدن حباب شده و وظیفه دستگاه‌‌‌‌‌‌های نظارتی است که با مسببان این افزایش قیمت‌‌‌ها برخورد جدی داشته باشد.


محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت روز گذشته در نشست هفتگی خود با خبرنگاران درباره گرانی افسار گسیخته در بازار ارز و سکه و طلا و مسکن و خودرو گفت : «تبدیل نقدینگی و سرمایه مردم به این بازارها باعث به وجود آمدن این حباب‌ها شده و وظیفه دستگاه‌های نظارتی است که با مسببان این افزایش قیمت‌ها برخورد جدی داشته باشد. رئیس‌جمهور از سازمان تعزیرات خواسته که ملت بی‌دفاع را در برابر این افراد قرار ندهند؛ چرا ما معتقد به این هستیم که اقتصاد باید در دستان مردم باشد اما اینگونه نیست که کنار بنشینیم تا عده‌ای دست به تخریب اقتصاد بزنند، بنابراین دولت نظارت و کنترل را انجام می‌دهد و از ملت در برابر کسانی که می‌خواهند ظلم کنند، دفاع می‌کند».
دلار در بازار کمیاب شده و به گزارش خبرگزاری‌های دولتی، 6800 تا 7 هزار تومان در بازارهای غیررسمی خرید و فروش می‌شود. قیمت سکه از 900 هزار تومان در شهریور پارسال به 2 میلیون و پانصد هزار تومان صعود کرده و در برخی روزهای اخیر 100 تا 150 هزار تومان افزایش داشته است. در کمتر از یک سال بالغ بر 35 درصد بر قیمت مسکن و اجاره بها افزوده شده، یعنی تقریبا ماهانه 3 درصد! اما «حباب» تنها توجیه دولت برای افزایش افسارگسیخته قیمت‌هاست. مقام‌های ارشد دولت تاکنون گرانی‌های دلار، خودرو، سکه ‏و مسکن را ناشی از وجود «حباب» در بازار دانسته‌اند. روزگذشته سیف رئیس ‌بانک مرکزی هم تاکید کرده بودکه قیمت سکه «حباب» دارد و بر اساس ‏ادعای او، برنامه‌های بانک مرکزی برای از بین بردن این حباب است!
‏اقتصاد حبابی
 دستاورد تیم حبابی اقتصادیِ دولت!
نوبخت در ادامه با اشاره به گزارش بانک جهانی درباره رشد اقتصادی ایران، وضعیت آشفته بازار را نتیجه جنگ و عملیات روانی دشمن عنوان کرده و آن را عامل کاهش ارزش پول ملی ظرف چند روز معرفی کرد، اما درباره نارضایتی مردم از انفجار قیمت‌ها در بازار، با فرافکنی توپ را در زمین منتقدان دولت انداخت و گفت: کسانی که معترضند چرا دولت از برجام خارج نمی‌شود، یک ماه که کشور با آثار تحریم‌ها مواجه می‌شود می‌گویند چرا فلان چیز گران شده ؟.
سخنگوی دولت افزود : همان‌هایی که می‌گویند یک ماه فرصت صرف شده برای مذاکره با اروپا برای حفظ برجام زیاد است و باید زودتر این کار صورت گیرد وقتی این تکان‌ها رخ می‌دهد، و یک عده از بیرون این چنین عربده می‌کشند و گروهی هم در داخل مردم را به ترس و لرز وادار می‌کنند، صدای اعتراضشان بلند است.
چنین اظهاراتی از سوی نوبخت بیانگر آن است که دولت هیچ برنامه خاصی برای مهار این وضعیت نابسامان ندارد و دست‌هایش خالی است و ظاهرا مدیران دولتی ذی‌ربط مسئولیتی جز انداختن تقصیرها به گردن منتقدان یا واگویی و تکرار نظریه‌های حبابی ندارد.
کافی است در این میان طعنه و نیش و کنایه‌های آقای روحانی در گذشته را مرور کنیم و دست حسرت از این همه تکبر بی‌محتوا و آمیخته به بی‌کفایتی بزنیم. او در سفرهای تبلیغاتی انتخابات 96 می‌گفت «صبح نمی‌دانستیم ساعت ۱۱ یا ۱۲ ظهر قیمت دلار چقدر می‌شود. نمی‌دانستیم قیمت سکه چند می‌شود».
روحانی همچنین سال 92 و پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری درباره افزایش قیمت ارز گفته بود: «مشکل کجاست؟ مشکل عدم مشورت، مشکل خودشیفتگی، مشکل عدم استفاده از ابزار علمی برای اداره کشور، مشکل بی‌ثباتی است. این بی‌ثباتی چگونه به مردم اطمینان و آرامش خواهد داد؟ مردم مدیریت کارآمد، ثبات، آرامش، و آینده‌نگری می‌خواهند».
برجام نبود روزی بیش از صدها میلیارد تومان ضرر می‌کردیم
نوبخت در پاسخ به این سؤال فارس که چطور عده‌ای مانند زمان تصویب برجام در مجلس معتقدند مسکوت ماندن FATF روزانه ضررهای زیادی به کشور وارد می‌کند، در حالی که برجام هم با چنین ادعاهایی همراه بود اما پس از تصویب نیز دستاورد خاصی نداشت،گفت: من با صراحت به همه شما می‌گویم روزانه بیشتر از صدها میلیارد تومان در زمان انتظار تصویب برجام در مجلس ضرر کردیم.
اظهارات نوبخت در حقیقت تکرار ادعای مقامات دولتی و رسانه‌های حامی دولت پیش از اجرای برجام است که در کنار وعده و وعیدها، برای تحت فشار قرار دادن نهادهای تصمیم‌گیر و همچنین ایجاد نگرانی در افکار عمومی، هشدارهای کذایی داده می‌شد و ادعا می‌شد که هر روز تأخیر در رسیدن به توافق و اجرای آن بیش از ۱۰۰ میلیون دلار ضرر به کشور وارد می‌کند، ادعایی غیرواقعی که برای تشویش اذهان و دمیدن در تنور برجام بود و تنها جنبه تبلیغاتی داشته!