kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۴۵۵۲
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۷
واکنش رئیس ‌بانک مرکزی به سکه 2/5 میلیون تومانی:

مشکلی برای تعادل بازار نداریم

در شرایطی که حتی یکی از خبرگزاری‌های حامی دولت علت گرانی سکه تا 2/5 میلیون تومان را افزایش قیمت دلار بازار اعلام کرده، رئیس‌ کل بانک مرکزی با اعلام اینکه علت این گرانی‌ها جو روانی است، گفته: بابت تعادل عرضه و تقاضای بازار سکه مشکلی نداریم.

ولی‌ا... سیف در حاشیه نشست بررسی گزارش عملکرد توسعه ‌اشتغال روستایی و عشایری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در پیش فروش سکه، هفت میلیون سکه به فروش رفت که این سکه‌های پیش فروش شده به سرعت به بازار می‌آید.
وی با بیان اینکه هیچ کمبودی در عرضه سکه نداشته و بابت تعادل عرضه و تقاضای بازار سکه مشکلی نداریم افزود: ضمن اینکه منابع کلان بانک مرکزی هم وضع مطلوبی دارد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، رئیس‌ کل بانک مرکزی ادامه داد: به نظر می‌رسد اتفاقات به وجود آمده بیشتر عامل روانی دارد که به تدریج می‌تواند برطرف شود.
به گفته سیف، البته شرایط بین‌المللی، مسائل روانی و بزرگ‌نمایی برخی مسائل که ریشه واقعی ندارد توانسته چنین اثری در بازار ایجاد کند که البته محدود به طلا هم نیست. در برخی کالاها همچنین وضعی به وجود آمده که بیشتر جنبه روانی دارد.
این در حالی است که علی دیواندری، رئیس‌ پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی با بیان اینکه حوزه ارز مسایل متفاوتی با بازار سکه و طلا دارد، گفته است: «در حوزه ارزی باید نیازهای حیاتی مانند واردات دارو و مواد اولیه تامین شود اما بازار سکه و طلا یکی از بازارهای سرمایه‌گذاری است و تامین نشدن نیازها با نرخ رسمی در این بازار مخاطره‌ای را ایجاد نخواهد کرد.»
چنان‌که از سخنان این مقام مسئول در بانک مرکزی برمی‌آید، احتمالا آن‌گونه که سیف با قاطعیت از توان دولت برای ایجاد تعادل در بازار صحبت می‌کند، توان عرضه کافی ندارد، اما با فرض اینکه هیچ مشکلی برای تامین سکه وجود ندارد باز هم این نقد به سخنان رئیس ‌بانک مرکزی وارد است که اگر دولت توان ایجاد تعادل را دارد پس چرا از ابتدای خرداد تاکنون حدود 500 هزار تومان به قیمت سکه اضافه شده و بازگشتی به قیمت‌های قبل رخ نداده است؟
ضمن اینکه قیمت سکه نسبت به سال گذشته که حدود یک میلیون و 210 هزار تومان بود، به بیش از دو میلیون 500 هزار تومان رسیده، یعنی افزایش بیش از دو برابری و بالای 100 درصد داشته است؛ اگر واقعا بانک مرکزی برای مدیریت بازار مشکلی ندارد چرا هر روز (بدون اینکه قیمت انس جهانی افزایش یابد) قیمت سکه رشد سرسام‌آوری را تجربه کرده و اینکه چرا با وجود این توانمندی، بانک مرکزی جلوی این نوسانات گسترده را نگرفته است؟
 خبرگزاری حامی دولت ایسنا اتفاقات اخیر بازار سکه را برخلاف سیف، بر اثر گرانی دلار اعلام کرده و نوشته است: رئیس ‌کل بانک مرکزی امروز (سه‌شنبه) در واکنشی به چرایی جریان بازار سکه اعلام کرده که عامل اتفاقات اخیر در بازار روانی بوده و این در حالی است که بانک مرکزی مشکلی در عرضه و تقاضا ندارد و منابع ارزی هم در وضعیت مطلوبی قرار دارد؛ این در حالی است که تحلیلگران بازار دلایل متفاوتی برای گرانی سکه اعلام می‌کنند که عمده آن به گرانی دلار در بازار آزاد برمی‌گردد.