kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۴۵۵۱
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۶
در سال حمایت از تولید داخلی صورت گرفت

مجوز دولت برای واردات ۲ هزار میلیارد تومان کالا از مناطق آزاد!

یک کارگروه دولتی، سهمیه مناطق آزاد را برای واردات کالای همراه مسافر در 6 ماهه اول سال به میزان ۳۰۵ میلیون دلار تصویب کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، میزان سهمیه واردات کالای همراه مسافر در مناطق آزاد طی روزهای گذشته از سوی کارگروه مربوطه متشکل از نمایندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت (سازمان توسعه تجارت)، کشاورزی، بانک مرکزی، گمرک و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تعیین شد.
ابهامات و سؤالاتی نسبت به مصوبه مذکور وجود دارد، از جمله آنکه:
1- مبنای آماری میزان تعیین سهمیه مناطق یاد شده چیست و عملکرد این مناطق طی سال‌های گذشته به خصوص در سال 96 چگونه بوده است؟ زیرا در این باره یا آمار دقیقی وجود ندارد، یا آنکه در اختیار رسانه‌ها و افکار عمومی قرار نگرفته است.
2- با توجه به آنکه در سال حمایت از تولید کالای ایرانی قرار داریم و ایجاد‌اشتغال به بهای گزاف به دست می‌آید اختصاص سهمیه 305 میلیون دلاری برای بازه زمانی 6 ماهه یعنی پایان شهریور ماه 1397 که البته سه ماه آن گذشته با چه اهداف و رویکردی دنبال می‌شود.
3- در صورتی که 305 میلیون دلار سهمیه این مناطق را واردات قطعی تلقی کنیم و آن را در قیمت دلار بازار غیر رسمی یعنی حدود (6800) تومان است، ضرب کنیم رقمی 2 هزار و 74 میلیارد تومان خواهد شد که رقم قابل توجهی برای وضعیت کنونی تولید و‌اشتغال محسوب می‌شود.
4- مضاف براین اقلامی که قرار است مسافران کالا به همراه خود بیاورند، به غیر از چند قلم آن مزیت نسبی و رقابت چندانی نسبت به تولیدات داخلی ندارند.
واردات ۳ برابر صادرات
در همین رابطه یک کارشناس اقتصادی اعلام کرد: طی ۴ سال اخیر حدود ۷ میلیارد دلار واردات و حدود ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار صادرات در مناطق آزاد داشته ایم.
آرمان حاجیان فرد به تسنیم گفت: یکی از رویکردهای مناطق آزاد گسترش تولید و سپس صادرات کالا و خدمات می‌باشد که بازخوردهای بسیار مثبتی بر رشد اقتصادی داشته است. ولیکن در بررسیهای به عمل آمده طی چهار سال اخیر حدود 7 میلیارد دلار واردات و حدود 2 میلیارد و400 میلیون دلار صادرات در مناطق آزاد داشته‌ام (واردات حدود 3 برابر صادرات بوده)، که اهم واردات به جای مواد اولیه، تجهیزات تولید محور یا کالاهای سرمایه‌ای، واردات کالاهای مصرفی و در جهت عکس ماموریت‌های مناطق آزاد بوده است. در واقع مناطق آزاد ما واردات غیر ضروری ما را تشدید کرده است و به جای کسب درآمدهای ارزی محلی برای خروج ارز از کشور شده است.وی بیان کرد: بر اساس آمار کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) میانگین سالانه سرمایه‌گذاری خارجی طی 4 سال اخیر در مناطق آزاد حدود 200 میلیون دلار بوده که با توجه به رقم کل 301 میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری خارجی در کشور، مناطق آزاد حدود 6٪ منابع خارجی را جذب نموده‌اند که این منابع برای راه‌اندازی شرکت‌های خدماتی به پروژه‌های بزرگ نیز کم است چه برسد به راه‌اندازی پروژه‌های بزرگ، این در صورتی است که مناطق آزاد دیگر کشورها شاهراه اصلی جذب سرمایه‌های خارجی می‌باشد.