kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۴۵۲۷
تاریخ انتشار : ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۶

نابسامانی‌های تاکسی تبریز را سامان دهید!(یادداشت خبرنگار)

نگرانی شورای شهر تبریز به حال رانندگان تاکسی، قابل درک است، ولی به نظر می‌رسد شورای اسلامی تبریز بیش از هر چیز می‌بایست نگران وضعیت مردم و خدماتی که به آنان ارائه می‌شود، باشد. کمک به گران‌تر شدن نرخ کرایه‌های تاکسی تبریز، به بهانه معاش رانندگان درحالی صورت می‌گیرد که هم‌اکنون صدها و شاید بیشتر از 1000 دستگاه تاکسی فرسوده و زهوار دررفته در سطح شهر وجود دارد. پس از گذشت سال‌ها از وعده شهرداران و شوراهای گذشته، هنوز تاکسیمترهای تبریز روشن نشده‌اند و رانندگان در اغلب مسیرها کرایه‌ها را به نرخ‌های بالاتر از ارقام اعلامی و غالبا نیز به بهانه نداشتن پول خرد، از مردم دریافت می‌کنند و مردم شاهد بداخلاقی رانندگان و حتی درگیری‌های لفظی شدید و گاه فیزیکی بین مسافر و رانندگان هستند. شورای شهر در کنار نگرانی‌های معمول خود بهتر است فکری برای تاکسی‌های شهر که به جای ارائه خدمات به مردم، در ساعات اولیه صبح و ظهرها و عصرها، تبدیل به سرویس مدارس می‌شوند بکند. اصولا تاکسی‌های شهر تحت هیچ شرایطی نباید تبدیل به سرویس مدارس غیرانتفاعی و غیره شوند زیرا وظیفه تعریف شده آنان، ارائه خدمات به مردم است و درست نیست که مردم به دلیل صف کشیدن خیل تاکسی‌ها در جلوی مدارس برای حمل دانش‌آموزان، در کنار خیابان معطل بمانند. ضمن آن‌که تاکسی‌های تبریز همواره در روزهای بارش‌های بارانی و برف، در دسترس نیستند و اگر هم باشند رانندگان به میل خود مسیر وکرایه را تعیین می‌کنند. حتی سیستم و نحوه ارایه خدمات تاکسی به مسافران هوایی از فرودگاه، در شأن تبریز نیست. اعضای شورای شهر و شهرداری بهتر است به فکر نوسازی تاکسی‌ها، اعمال مقررات و ارتقای سطح اخلاق‌مداری رانندگان باشند. شورای شهر ترتیبی دهد تا کارت‌پول ویژه تاکسی و دستگاه‌های تاکسیمتر درتاکسی‌ها، به کار بیفتند.
پیشنهاد می‌شود اعضای شورای شهر و شهرداری بطور جدی به فکر راه‌اندازی مترو، مونوریل، تراموا و تاکسی‌های جدید به سیستم حمل ونقل شهری تبریز باشند و اتوبوس‌های دودزا و کهنه را که دوباره وارد ناوگان حمل‌ونقل شهری تبریز کرده‌اند، از خط خارج سازند.
تاسف‌بار است که علیرغم این همه تبلیغات و داد و فریاد برای تبریز 2018 برنامه‌های این رویداد جهانی در شأن آذربایجان و تبریز نیست و گردشگران خارجی و حتی ایرانی، اگر وارد این شهر شوند با یک متروی چند کیلومتری ناقص و انبوهی از تاکسی‌های فرسوده روبرو می‌شوند و هیچکس نگران این اوضاع نابسامان نیست.
تبریز - سعید داور