kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۴۴۴۵
تاریخ انتشار : ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۸

نشست جی7 تمام شد، حاشیه‌ها «نه» مرکل: کار ترامپ، حقیر و بی‌ارزش بود

نشست دو روزه سران هفت کشور صنعتی موسوم به «گروه هفت» شنبه گذشته به پایان رسید اما حاشیه‌های آن به شکل دعوای لفظی رهبران 2 طیف بر سر تعرفه‌های سنگین آمریکا علیه اروپا و کانادا ادامه دارد.

مهم‌ترین حاشیه این نشست دو روزه را شاید بتوان اقدام «دونالد ترامپ»، برای پس گرفتن حمایت خود از بیانیه پایانی نشست، پس از انتقادات «جاستین ترودو»، نخست‌وزیر کانادا از سیاست‌های تعرفه‌ای دولت آمریکا دانست.ترامپ در حالی که پس از ترک زودهنگام نشست «کِبِک» عازم سنگاپور برای دیدار با رهبر کره شمالی بود، توئیت کرد: «نخست‌وزیر ترودو از کانادا در جریان دیدارهای ما بسیار بردبار و مهربان عمل کرد، غیر از اینکه بعد از رفتن من در یک کنفرانس خبری گفت که «تعرفه‌های آمریکا به‌نوعی توهین‌آمیز هستند و او تسلیم زور» نخواهد شد، بسیار بی‌صداقت و ضعیف. تعرفه‌های ما در پاسخ به تعرفه 270درصدی خود او برای لبنیات هستند». ترامپ در یک توئیت دیگر هم نوشت: «به‌دلیل بیانیه‌های نادرست جاستین در کنفرانس  خبری و این واقعیت که کانادا تعرفه‌های سنگینی علیه کشاورزان، کارگران و شرکت‌های آمریکایی اعمال می‌کند به نمایندگان آمریکا دستور داده‌ام در حین بررسی‌های ما به‌روی تعرفه‌های خودروهایی که روانه بازار آمریکا می‌شوند، بیانیه مشترک را تأیید نکنند.»
واکنش تند اروپا ادامه دارد
اقدام ترامپ در پس گرفتن امضای خود از پای بیانیه نهایی نشست همچنان با واکنش تند اروپایی‌ها مواجه می‌شود. صدراعظم آلمان در گفت‌وگو با یک شبکه تلویزیونی این کشور با انتقاد از مواضع رئیس‌جمهور آمریکا در قالب گروه 7 گفت که اروپا به مقابله به مثل علیه واشنگتن ادامه می‌دهد. وی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ARD گفت: «من نمی‌توانم با پرداختن به جزئیات پاسخ دهم... البته ما از ترامپ خواستیم اما پاسخی که داد، متقاعد‌کننده نبود.» مرکل همچنین در انتقاد شدید از موضع ترامپ در توئیتر مبنی بر تائید نکردن بیانیه گروه 7 گفت که این کار «اقدامی حقیر و بی‌ارزش و مایوس‌کننده است و اتحادیه اروپا به تدابیری به منظور مقابله به مثل در زمینه اعمال تعرفه‌های آمریکا ادامه می‌دهد.» مرکل این را هم گفت که: «ما نمی‌گذاریم بار دیگر آسیب ببینیم. به جای این، مقابله به مثل می‌کنیم.»
صدراعظم آلمان  اعلام کرده که کشورش به این بیانیه که قانونی است متعهد است. «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان هم از کشورهای اروپایی خواست تا در برابر موضع‌گیری ترامپ اتحاد داشته باشند. وی در این مورد به خبرنگاران گفت: «این موضوع غافلگیرکننده نیست. ما شاهد موضع‌گیری‌ مشابه در زمینه توافق آب‌وهوایی و توافق هسته‌ای با ایران هم بوده‌ایم. به عنوان موضعی که تکرار شده است، می‌توان اعتماد را به وسیله پیامی توئیتری متشکل از 280 کاراکتر از بین برد اما برای ساختن مجدد آن به (کاراکترهای) بسیار بیشتری نیاز است.»
فرانسه نیز اعلام کرد که این کشور و در مجموع اروپا از این بیانیه حمایت می‌کنند. رئیس‌جمهور فرانسه در بیانیه‌ای در واکنش به توییت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر پس گرفتن امضای بیانیه گروه هفت در کانادا، از عدم انسجام و ناسازگاری ترامپ انتقاد کرد.ماکرون در بیانیه‌ای که لوموند آن را نقل کرده است، اعلام کرد که همه اروپا پشت این بیانیه خواهد ایستاد؛ بیانیه‌ای که از هفت کشور صنعتی می‌خواهد که به سیستم تجارت بین‌المللی قانون‌محور متعهد باشند.
 فاحشه خانه پدر بزرگ ترامپ
حاشیه دیگر این نشست دو روزه تصویری بود که نخست‌وزیر کانادا در نشست با ترامپ به او داد و رئیس‌جمهور آمریکا مفتخرانه آن را نمایش داد! با این حال، وبگاه «واشنگتن‌اگزماینر» با‌اشاره به حاشیه‌های پیرامون این عکس نوشته که «ترودو» در لحظه ژست ترامپ با این عکس، احتمالاً در تلاش بوده جلوی خنده‌اش را بگیرد.عکس، مربوط به «رستوران و هتل قطب شمال» است که «فردریک ترامپ»، پدربزرگ دونالد در سال 1897 آن را در کانادا افتتاح کرد. بلومبرگ و بسیاری از دیگر رسانه‌های آمریکا قبلاً گزارش داده بودند که این مجموعه، در واقع فاحشه ‌خانه بوده. دونالد ترامپ البته این را تکذیب کرده است.«سارا سندرز»، سخنگوی کاخ سفید در توئیتر عکس مربوط به ژست ترامپ با عکس این هتل را منتشر و آن را «لحظه‌ای فوق‌العاده» میان سران دو کشور توصیف کرد! اما تقریباً تمامی کاربران زیر پست او‌اشاره کرده‌اند که این مجموعه فاحشه‌خانه بوده است. یک کاربر، تقدیم این عکس از سوی «ترودو» را «بازی بسیار خوب کانادا با ترامپ» توصیف کرده است.