kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۴۳۶۸
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۰

«اون» و «ترامپ» در سنگاپور وعده‌های تازه آمریکا برای خلع سلاح کره‌شمالی

رئیس‌جمهور آمریکا و رهبر کره شمالی در فضایی آکنده از ابهام و تردید و امید راهی سنگاپور شده‌اند تا با یکدیگر دیدار کنند.ترامپ که پیش از این اعلام کرده بود آماده دادن تضمین‌های امنیتی به «اون» است این بار وعده‌های تازه‌ای مثل تاسیس سفارت کره شمالی در آمریکا را داده است!

 
  سرویس خارجی-

بنابر اعلام منابع رسمی، رئیس‌جمهور آمریکا پیش از پایان اجلاس گروه 7 در کانادا این کشور را به مقصد سنگاپور و برای دیدار با رهبر کره‌شمالی ترک کرده است. طبق گزارش‌های منتشر شده سه‌شنبه ۱۲ ژوئن(22 خرداد) زمانی است که برای دیدار رهبران کره شمالی و آمریکا در سنگاپور در نظر گرفته شده است و آمریکا نیز هدف خود از این مذاکرات را «خلع سلاح کامل» کره شمالی در برابر رفع تحریم‌ها و عادی‌سازی روابط با این کشور اعلام کرده است. اگرچه مقامات سیا پیش از این اعلام کرده‌اند نتایج بررسی‌هایشان نشان می‌دهد، «اون» حاضر نیست سلاح‌های هسته‌ای و موشک‌های خود را کنار بگذارد و حداکثر امتیازی که پس از دیدار با ترامپ خواهد داد، اجازه تاسیس یک همبرگرفروشی آمریکایی در پیونگ یانگ خواهد بود. این دیدار قرار است در هتل پنج ستاره «کاپلا» و تحت تدابیر بسیار شدید امنیتی برگزار شود. «چائه کیو چیر»، مدیر اجرایی شرکت امنیتی و حفاظتی برجسته «تاپ گارد» در کره جنوبی در این باره می‌گوید، به احتمال خیلی زیاد شاهد حفاظت زمینی، هوایی و دریایی بی‌سابقه‌ای خواهیم بود چرا که این نشست هم‌اکنون بزرگ‌ترین مسئله در جهان است.
به گفته وی، کیم جونگ اون در کشور خود مقامی بسیار بالا دارد و این در حالی است که کیم در خارج از این کشور، به دلیل رویه حکومتش با خصومت مواجه است و همین کافی است تا مقامات کره شمالی همیشه درگیر نگرانی‌های امنیتی باشند. کره شمالی همچنین ممکن است در پرواز کیم جونگ اون به سنگاپور از کمک بزرگ‌ترین متحد خود یعنی چین نیز بهره‌مند شده باشد. براساس اظهارات دیپلمات‌های آگاه از تدابیر امنیتی‌اشخاص مهم در سنگاپور، محل برگزاری این نشست، راه‌ها و هتل‌های مرتبط از سوی نیروهای پلیس سنگاپور پوشش داده می‌شود. دولت سنگاپور، جزیره «سنتوزا» واقع در جنوب این کشور را که بنا است نشست کیم جونگ اون و دونالد ترامپ در آن صورت گیرد، به فهرست مناطق رویداد ویژه اضافه کرده است و در نتیجه نیروهای پلیس بررسی‌های سختگیرانه‌تری را بر روی مردم و املاک شخصی و همچنین سیستم‌های صوتی عمومی و پرواز هواپیماها صورت می‌دهند.
ترامپ اما در آستانه این دیدار مهم وعده تازه دیگری هم داده و آن تاسیس سفارت‌های دو کشور در پایتخت هایشان است که به نظر می‌رسد بیش از هرچیز، با هدف ترغیب کردن «اون» به دادن امتیازات جدی صورت گرفته باشد. کره شمالی که پس از تکمیل توانایی‌های اتمی و موشکی خود وارد فاز مذاکره شده، پیش از این نسبت به مرحله به مرحله بودن مذاکرات و تبادل امتیازات تاکید کرده و از طرفی خواستار تضمین‌های محکمی هم از سوی آمریکایی‌ها شده است.