kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۴۳۶۷
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۰
بشار اسد تأکید کرد

حضور ایران در سوریه کاملاً قانونی و حضور آمریکا و انگلیس تجاوزکارانه است

رئیس جمهور سوریه اعلام کرد که ایران و روسیه به دعوت دولت وی، در سوریه حضور دارند و لذا، این حضور کاملاً قانونی است، اما حضور آمریکا و انگلیس در سوریه، غیرقانونی و تجاوز محسوب می‌شود.

«بشار اسد» در گفت‌وگو با روزنامه انگلیسی «دیلی میل» اظهار داشت: روس‌ها به دعوت دولت سوریه، آمده‌اند و حضور آنها، مشروع است. همین امر در خصوص ایرانی‌ها هم صدق می‌کند. اما حضور آمریکا و انگلیس در سوریه، نه تنها نامشروع و غیرقانونی است، بلکه تجاوز به خاک سوریه نیز محسوب می‌شود.
رئیس‌جمهور سوریه درباره اهمیت حضور مستشاران ایرانی و نیروهای روسی در سوریه گفت: ما طرف اصلی هستیم و با حمایت روس‌ها و ایرانی‌ها، در طول سال‌های گذشته با داعش جنگیده‌ایم و می‌جنگیم. طرف دیگری نبوده که حتی به صورت جزئی چنین کاری را (علیه داعش) انجام دهد.
بشار اسد در ارتباط با نقش آمریکا و غرب در سوریه گفت: اگر خواستید درباره نقش غرب و ائتلاف نظامی تحت فرماندهی آمریکا (ائتلاف علیه داعش) حرف بزنید، باید درباره حمایت آنها از داعش حرف بزنید... همین چند روز قبل، زمانی که داعش به ارتش سوریه حمله کرد (و البته شکست خورد)، آمریکایی‌ها نیز به نیروهای ما در بخش شرقی سوریه حمله کردند.
به گزارش تسنیم، بشار اسد افزود: آنها (آمریکا و انگلیس) تمامیت ارضی کشوری برخوردار از حاکمیت (سوریه) را نقض می‌کنند و حضورشان غیرقانونی است. به گفته رئیس‌جمهور سوریه، این کشور در موضع‌گیری‌های سیاسی، مستقل است و در چارچوب منافع ملی خود عمل می‌کند، ولی غربی‌ها نمی‌توانند این استقلال را بپذیرند.
بشار اسد سیاست کشورهای غربی را استعماری خواند و اعلام کرد که این سیاست با نقاب‌های جدید بر کشورها تحمیل می‌شود.
طی یکی دو ماه گذشته کشورهای عربی و غربی بلوای زیادی را راجع به حضور ایران در سوریه راه انداخته بودند و حتی تبلیغ می‌کردند که روسیه نیز نمی‌خواهد نیروهای ایرانی در سوریه حضور داشته باشند. اما، اظهارات بشار اسد، این خط تبلیغی را بی‌اثر کرده و نشان داده است که پیوند میان ائتلاف مسکو، تهران و دمشق در سوریه مستحکم است.
دروغگویی غربی‌ها
بشار اسد در ادامه گفت‌وگو با روزنامه «دیلی میل»، به دروغ‌پردازی‌هایی اشاره کرد که غربی‌ها علیه وی راه انداخته‌اند. وی در این باره گفت: غربی‌ها با داستان‌سازی دروغین، می‌گویند او (بشار اسد) رئیس‌جمهور بدی است، چون ملت خودش را می‌کشد و همه جهان علیه اوست... این داستان‌هایی که آنها می‌سازند، اصلاً انسجام درونی ندارند. منظورم این است که فاکتورهای زیادی در این داستان‌ها وجود دارند که غیرمنطقی و غیرواقعی هستند. این رئیس‌جمهور همچنان بر سر کار است چون از حمایت مردم برخوردار است. بنابراین، چطور کسی که از چنین حمایتی برخوردار است، ملت خود را می‌کشد؟ این داستان، درست نیست.
ما با تروریست‌ها می‌جنگیم. همان تروریست‌هایی که از حمایت دولت‌های انگلیس، فرانسه، آمریکا و عروسک‌های آنها در اروپا و منطقه برخوردار هستند. ما با آنها می‌جنگیم و از حمایت مردمی نیز برخوردار هستیم. ما نمی‌توانیم این همه موفقیت را صرفاً به خاطر اینکه از حمایت روسیه و ایران برخورداریم، به دست آوریم. بلکه این پیروزی‌ها حاصل حمایت ملت است.
بشار اسد به دروغگویی غربی‌ها درباره استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی در شهر «دوما» نیز اشاره کرد.
حدود دو ماه قبل غربی‌ها جنجال زیادی را در این باره راه انداخته بوده‌اند. اما بعداً مشخص شد که ادعای استفاده دولت دمشق از سلاح شیمیایی در دوما، کاملاً دروغ بوده است.