kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۴۳۶۵
تاریخ انتشار : ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۹

یک نشست و هزار حاشیه ترامپ چگونه اجلاس گروه 7 را بهم ریخت؟

اجلاس 2 روزه گروه هفت کشور صنعتی (آمریکا، کانادا، فرانسه، انگلیس، آلمان، ژاپن، ایتالیا) شنبه در حالی به پایان رسید که در داخل و خارج این نشست حاشیه‌ها بر متن غلبه داشت.

امسال اختلافات داخلی در بین اعضای گروه هفت به اوج خود رسید  طوری که برخی از ناظران پیشنهاد کردند نام گروه هفت به گروه شش به‌علاوه یک تغییر یابد. «ماکرون» پیش از اجلاس اعلام کرده بود آنان (شش عضو گروه 7) برای رسیدن به توافق بدون حضور ترامپ نباید تردید کنند.  هر 6 کشور به ترامپ هشدار دادند؛ «با وجود نگرانی‌ها در ارتباط با اینکه وقوع یک جنگ تجاری سبب تضعیف ائتلاف غربی خواهد شد. در نشست گروه هفت مرعوب نخواهند شد».
فضای امنیتی شدیدی نیز بر خیابان‌های کبک محل برگزاری اجلاس سایه انداخته بود. مقامات کانادا برای سرکوب و پراکنده کردن معترضان به نشست گروه 7 در «کبک»، نیروهای امنیتی بسیار زیادی را در خیابان‌های شهر مستقر و  حتی محل برگزاری نشست را  به  مکانی دورافتاده منتقل کردند. بنا به گزارش خبرگزاری رویترز، در حالی‌که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا و همپیمانان آمریکا در یک هتل مجلل اسکان داده شده بودند که به واسطه امنیت شدید، مکان این هتل غیرقابل دسترس بود و گروهی از معترضان که قصد برگزاری تظاهرات علیه این نشست را داشتند، مجبور شدند در فاصله 140 کیلومتری از محل برگزاری نشست راهپیمایی کنند. طبق این گزارش، طی روزهای پنجشنبه و جمعه هفته گذشته،  10 نفر در ارتباط با اعتراضات ضد گروه 7 دستگیر شدند اما در مجموع، اعتراضات پراکنده‌ به صورت مسالمت‌آمیز برگزار شد زیرا نیروهای امنیتی اکثر خیابان‌ها را مسدود کرده و پلیس ضدشورش در خیابان‌ها برای مقابله با هرگونه خشونت مستقر شده بود. مجلس ایالتی شهر کبک نیز در آستانه برگزاری این نشست تعطیل شد و هزاران کارمند دولت به مرخصی فرستاده شدند و چندین نفر از مغازه‌داران به منظور جلوگیری از ورود خسارت به فروشگاه‌هایشان، برای پنجره‌های مغازه‌های خود حفاظ نصب کردند تا در صورت بروز خشونت از شکسته شدن پنجره‌ها جلوگیری شود. روز جمعه نیز دو مرتبه معترضان تلاش کردند تا بزرگراه‌های منتهی به شهر کبک که به تفریحگاه «لا مالبه»، محل برگزاری نشست را مسدود کنند که بار دوم تا حدودی موفق شدند که با ورود پلیس ضدشورش، تلاش آنها ناکام ماند.
ترامپ
اما ترامپ خود حاشیه دیگری بر متن برگزاری نشست اجلاس بود. ترامپ زودتر از بقیه رهبران اجلاس را ترک کرد و در نشست پایانی هم حضور نداشت. از سوی دیگر تنها چند ساعت پس از پایان نشست ترامپ به نخست‌وزیر این کشور بابت اظهاراتش حمله‌ور شد و اعلام کرد، بیانیه نشست را قبول ندارد. پیشتر گزارش شده بود در پایان اجلاس سران گروه هفت، سران هر هفت کشور با متن بیانیه مشترک پایانی این اجلاس موافقت کرده‌اند. ترامپ، بار دیگر لفاظی‌های پیش از نشست گروه ۷ را تکرار کرده و جاستین ترودو، ‌نخست‌وزیر کانادا را در یک‌سری توئیت‌های خشمگینانه خود فردی «متقلب و ضعیف» خواند و تاکید کرد  تعرفه‌های گمرکی اخیر اعمال شده آمریکا بر واردات فولاد از کانادا و سایر کشورها در پاسخ به آن چیزی است که وی نابرابری تجاری می‌داند. ترودو پیشتر گفته بود تعرفه‌های تجاری آمریکا توهین‌آمیز هستند. او وعده اقدامات متقابل را که از ژوئیه انجام می‌پذیرد، داده بود. ترامپ در کنفرانس خبری خود هم  گفت: با توجه به اظهارنظرهای نادرست ترودو در نشست خبری‌اش و حقیقت این امر که کانادا تعرفه‌های گسترده‌ای را بر کشاورزان، ‌کارگران و کمپانی‌های آمریکایی اعمال می‌کند من به شما جمهوری‌خواهان آمریکایی می‌گویم که این بیانیه مشترک را مورد حمایت قرار ندهید. نخست ‌وزیر کانادا هم بیکار ننشست و به تهدیدهای ترامپ واکنش نشان داد و گفت آمریکا نمی‌تواند به کانادا امر و نهی کند. جنگ لفظی بین نخست‌وزیر کانادا و رئیس‌جمهوری آمریکا پس از آن شدت گرفت که ترامپ نشست را خیلی زود ترک کرد. بیانیه پایانی گروه هفت نیز بر ضرورت یک تجارت آزاد، عادلانه و براساس سود و مزیت دو طرفه و اهمیت مقابله با «انزواطلبی اقتصادی» تاکید کرده‌ است که ترامپ پس از این درگیری‌ها امضای خود در این بیانیه را پس گرفت!