kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۴۲۲۰
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۵
نقش ایرانیان در طرح توسعه و بازسازی عتبات عالیات - بخش نخست

امنیت،توسعه و رونق سامراء به کوری چشم بدخواهان

ایرج نظافتی

یکی از آرامش‌بخش‌ترین و روح‌نواز‌ترین مکان‌ها در این کره خاکی، سامراء منزل و محل تولد امام زمان ارواحنا فداه است.
وقتی که در کنار ضریح مضجع امامین عسکریین علیهم‌السلام می‌ایستید و به آن بزرگواران سلام می‌دهید آرامشی عجیب سراپای وجودتان را فرا می‌گیرد و در برابر ابهت بی‌چون و چرای این بارگاه ملکوتی سر تعظیم و تکریم فرود می‌آورید.
در دو شماره گزارش کیهان که در روزهای پنجم و ششم خردادماه جاری به چاپ رسید و به موضوع فعالیت‌های ایرانیان در ستاد بازسازی عتبات عالیات در شهرهای نجف‌اشرف و کربلای معلی پرداختیم، تماس‌هایی از سوی بسیاری از مردم دوستدار اهل بیت عصمت و طهارت (ع)داشتیم مبنی بر اینکه در این گزارش‌ها که به نجف و کربلا پرداختید، چرا سامراء و کاظمین را از قلم انداختید؟
ضمن اینکه گزارش‌های فوق در سایت روزنامه کیهان در ردیف پربیننده‌ترین مطالب آن روزها بود و در سایت‌ها و خبرگزاری‌های مختلف نیز انعکاس پیدا کرد. همین مسئله ما را بر آن داشت تا در ادامه سفرنامه عتبات عالیات و با وقفه‌ای کوتاه در چاپ این گزارش، به سامراء و کاظمین به عنوان دو شهر مهم و استراتژیک و راهبردی برای شیعیان جهان، خاصه مردم عراق، مقاومت مردم در برابر دشمن تکفیری و رشادت‌های مدافعان حرم و نقش محوری نیروهای مقاومت مردمی تحت عنوان «حشدالشعبی» و طرح  توسعه حرم مطهر توسط عزیزان بازسازی عتبات بپردازیم.
یکی از مهم‌ترین دستور کارهای ستاد بازسازی عتبات عالیات کشورمان در سامراء آغاز طرح توسعه حرم امامین عسکریین(ع)در شعاع 300متری است که به تازگی تفاهم‌نامه آن با دیوان وقف شیعی عراق امضاء شده است. همراه ما در این سفر باشید.
از بلد تا سامراء
یکی از اعتاب مقدسه عراق حرم امامین عسکریین(ع) در سامراء واقع در شمال بغداد در استان صلاح‌الدین است.
 در سامراء مرقد مطهر دو امام شیعیان، امام هادی(ع) و امام عسکری(ع) وجود دارد. همچنین مرقد مطهر نرجس خاتون مادر گرانقدر امام زمان(عج) و حکیمه خاتون دختر گرامی امام جواد(ع) نیز در این مکان قرار دارد که مرقد نرجس خاتون در داخل ضریح و پشت سر و حکیمه خاتون در پایین پای امامین عسکریین مدفون است.
استان صلاح الدین عراق واقع در هشتاد کیلومتری شمال بغداد یکی از کانون‌های مهم نبرد با داعش بود و به واسطه وجود حرم مطهر امامین عسکریین(ع)در مرکز شهر سامراء، در سال 1393 عملیات بسیار گسترده و پیچیده‌ای تحت عنوان «عملیات سامراء» علیه داعش صورت گرفت که به پاکسازی منطقه از لوث تکفیری‌ها انجامید و فرماندهی این عملیات نیز با حاج قاسم سلیمانی و تیم‌های مستشاری نیروهای سپاه قدس ایران بود.
یکی از نیروهای حشد‌الشعبی عراق مستقر در شهر بلد در چهل کیلومتری جنوب سامراء در استان صلاح‌الدین که نمی‌خواهد نامش عنوان شود به گزارشگر کیهان می‌گوید: «در زمانی که این منطقه کم‌کم در سیطره داعش قرار گرفت ما در حرم مطهر آقا سیدمحمد(ع) عموی گرانقدر امام زمان(عج) حضور داشتیم و به همراه دیگر مدافعان حرم و خیلی از افراد ساکن در شهر بلد در آن آستان مقدس بودیم که ناگهان در محاصره کامل قرار گرفتیم و این محاصره حدود یک سال و اندی طول کشید و در این مدت در تهیه آب و غذا و آذوقه به شدت در تنگنا بودیم، طوری که حتی تصورش هم سخت و دشوار است، اما با آن همه حملات گسترده داعش و تکفیری‌ها که از هر نوع سلاح پیشرفته‌ای برخوردار بودند و تقریبا تمامی سلاح‌های آنان ساخت آمریکا و رژیم صهیونیستی و آلمان و دیگر کشورهای غربی بود، اما با عنایت خداوند متعال و دعای امامان معصوم (ع)، تکفیری‌ها نتوانستند به حرمین شریفین در بلد و سامراء تعرضی کنند و الحمدلله در طول مبارزه بی‌امان با داعش هیچ کدام از حرم‌های مطهر به دست تکفیری‌ها نیفتاد و این موضوع افتخار بزرگی برای شیعیان منطقه است و همه این رشادت‌ها را مدیون فرماندهی خوب مستشاران ایرانی و شخص حاج قاسم سلیمانی می‌دانیم.»
این نیروی حشدالشعبی در گفت‌وگوی با ما که در پشت‌بام حرم مطهر آقا سیدمحمد(ع) انجام شد، به درختانی در تقریبا دو سه کیلومتری حرم مطهر‌اشاره می‌کند و می‌گوید: « دقیقا نیروهای داعش تا پشت آن درختان آمده بودند و کاملا ما را در محاصره داشتند و تمام تلاش آنها تصرف حرم مطهر این امام زاده بود اما ایستادگی مدافعان حرم اجازه نداد تکفیری‌ها به خواسته نامشروع خود برسند و در تمامی حملات خود ناکام بودند و مردم اینجا سالم ماندن حرم مطهر را عنایت خداوند و دعای امام زاده سیدمحمد(ع) می‌دانند.»
سامراء حائل در میان نیروهای نظامی و امنیتی
سامراء و حرم مطهر امامین عسکریین(ع) در میان سه نیروی امنیتی و نظامی عراق قرار گرفته است، این سه گروه متشکل است از ارتش عراق، نیروهای سریا السلام- نیروهای تحت امرمقتدا صدر- و نیروهای بسیج مردمی موسوم به «حشدالشعبی».
در زمان عملیات بزرگ سامراء در سال 1393خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: فرماندهان شبه‌نظامی و مسئولان دولتی عراق می‌گویند یک فرمانده مقتدر ایرانی به عنوان تاکتیسین اصلی همراه با مشاوران خود، نبرد علیه تروریست‌ها را هدایت می‌کند. حضور سرلشکر قاسم سلیمانی حیرت‌آور است. استراتژی مشاوران سلیمانی این است که شبه‌نظامیان و نیروهای ارتش عراق، حاشیه وسیع‌تری از سامراء را در اختیار درآورند تا خمپاره‌ها به حرم نرسد. یک فرمانده عراقی می‌گوید ما بدون حضور ایرانیان و شبه‌نظامیان(نیروهای مردمی) سامراء را از دست داده بودیم.
خبرگزاری آمریکایی اضافه کرد: وهاب الطایی، فرمانده ارشد عسیب اهل الحق، که یکی از چندین گروه شبه‌نظامی شیعه مورد حمایت ایران در عراق است،می‌گوید: «ما به این مشاوران ایرانی نیاز مبرم داریم. آنها در جنگ‌های چریکی شهری مهارت زیادی دارند در حالی که ما هیچ تجربه‌ای در آن نداریم.»
یک مقام ارشد نظامی عراقی با تأکید بر آنکه تیم آمریکایی‌ها حتی زحمت حضور در میدان جنگ را هم به خود نداداند، می‌گوید: «ما تا به حال هیچ‌گونه کمک واقعی از آمریکایی‌ها ندیده‌ایم.»
صحن سیده نرجس(س)
 در حرم امامین عسکریین(ع)
یکی از مهم‌ترین کارهای ایرانیان عاشق اهل بیت، ترمیم و بازسازی حرم امامین عسکریین(ع) و اجرای طرح توسعه حرم است که عزیزان بازسازی عتبات عالیات با همه ناامنی‌ها و با جان و دل و به طور شبانه‌روز به کار و تلاش مشغول‌اند.
 در این طرح، احداث صحن سیده نرجس(س) نیز پیش‌بینی شده است.
 در سال‌های اخیر با پاکسازی منطقه از داعش و برقراری امنیت، تعداد زائران حرم امامین عسکریین(ع) بیشتر شده است و بسیاری از افراد از کشورهای مختلف جهان به زیارت این مکان مقدس می‌ آیند.
 ستاد بازسازی عتبات کشورمان نیز در سال‌های اخیر با اجرای دو طرح توسعه حرم مطهر امامین عسکریین(ع) و زیباسازی و طلاکاری این حرم در سامراء گامی به سوی افزایش مساحت و مرمت بناهای موجود در این حرم مطهر برداشته است.
 حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا منجزی از مسئولان فرهنگی ستاد بازسازی عتبات در سامراء به گزارشگر کیهان می‌گوید: «بعد از انفجار گنبد مطهر توسط تکفیری‌ها، ساخت و بازسازی حرم امامین عسکریین(ع) به ایرانیان سپرده شد و به لطف الهی در مدت کوتاهی این گنبد جدید آماده و نصب شد و همچنانکه می‌دانید گنبد حرم امامین عسکریین(ع) از بزرگ‌ترین گنبدهای طلای جهان و اعتاب مقدسه عراق است که هم از داخل و هم از بیرون طلاکاری شده و زیبایی خیره‌کننده‌ای دارد.»
توفیقی بی‌بدیل دست داد تا گفت‌وگوی ما با آقای منجزی در کنار ضریح مطهر امامین عسکریین(ع) انجام شود.
 به اتفاق ایشان قدم زنان به داخل حیاط حرم می‌آییم و دقایقی در ایوان ورودی  حرم مطهر می‌نشینیم و آقای منجزی از غربت این مکان مقدس سخن‌ها می‌گوید.
در این هنگام یکی از کارگران مشغول به کار در این حرم مطهر با یک سینی چایی دمنوش و شیرینی حضرت مهدی(عج) وارد ایوان می‌شود. خوردن چای و شیرینی آن هم در صحن و سرای امامین عسکریین(ع) و بر در منزل امام عصر(عج) توفیقی است که باید شکرگزار آن بود.
در غروب دل انگیز سامراء و رفتن گروه گروه از کاروان‌های زائران، حرم مطهر تقریبا خالی از زائر می‌شود و فقط می‌ماند ما و خادمان و نیروهای محافظ حرم، و اینجاست که غربت غریبانه امامان معصوم(ع)در این مکان مقدس که منزل و محل تولد امام عصر(عج) هم هست بعینه مشهود است.
حجت‌الاسلام منجزی می‌گوید: «آینه‌کاری تمام ایوان‌ها حدود دو هزار و 500 متر است که توسط هنرمندان شیرازی انجام شده است. در طرح توسعه حرم قرار است از دیوار خارجی حرم از هر طرف 300 متر توسعه یابد. همچنین صحن سیده نرجس(س) در حال تکمیل و اجرایی شدن است.»
ضریح مطهر حرمین عسکریین(ع) که پیش از این چوبی بود، اکنون ضریحی طلایی و زیبا و خیره‌کننده‌ دارد. این ضریح نوروز سال 96 رونمایی شده است.
در حرم امامین عسکریین همه کارها بر اساس عشق و علاقه وصف‌ناپذیر انجام می‌شود و کسی از روی اجبار به کاری گمارده نشده است و هر چه هست عشق به اهل بیت(ع) است و بس.
عباس مددی، مسئول طلاکاری صحن حرم امامین عسکریین(ع) می‌گوید: «گنبد حرم در سامراء بزرگ‌ترین گنبد طلاکاری است که قریب بر 25 هزار خشت طلا در آن بکار رفته و در مدت دو سال توسط 24 هزار کارگر و هنرمند ایرانی ساخته شده است.»
وی تصریح می‌کند: «سرداب امام زمان(عج) نیز توسط هنرمندان ایرانی در حال بازسازی و آینه‌کاری است که این بخش تا پایان تابستان امسال به اتمام می‌رسد.»
به گفته آقای مددی، در هر بخش از حرم امامین عسکریین(ع) در‌های مختلف با سایزهای متنوع وجود دارد که چهار در بزرگ در ورودی، 12 در کوچک در محوطه شبستان و 14 در کوچک شامل 12 در رواق‌ها و دو ورودی به گنبد و همچنین دو در داخل سرداب و دو در بیرون بخش مردانه و زنانه نیز در طرح توسعه پیش‌بینی شده که طلاکاری شده است.
تدابیر حضرت آقا
 برای بازسازی حرم امامین عسکریین(ع)
موسی اسماعیلی مسئول ستاد عتبات شهر بلد می‌گوید:«ما در ابتدای حضور در عراق پس از سقوط رژیم بعث فعالیت بازسازی را آغاز کردیم. در آن دوران هرگز تصور نمی‌شد که ستاد عتبات عالیات بتواند با این گستردگی وارد عمل شود و در ابتدا به بهانه‌ مرمت گنبد امیرمومنان علی(ع) و بارگاه اباعبدالله‌الحسین(ع) وارد عراق شدیم اما اوج حماسه و حضور ایرانیان در عراق پس از انفجار حرم امام هادی(ع) در سال‌های 84 و 86 بود.»
وی با بیان اینکه دشمن با انفجار قصد داشت حرمین مبارکه و نورانی را نابود کند، تصریح می‌کند: «با تدابیر مقام معظم رهبری ستاد بازسازی در سامراء حضور یافت و حادثه انفجار حرم امام هادی(ع) به حماسه بازسازی تبدیل شد. در اقدام مذکور اوج هنر معماری اسلامی و حماسه توجه کمک‌های مردم ایران اسلامی با مدیریت مقام معظم رهبری به اماکن مقدس را مشاهده کردیم و امروزه تمام دنیا از این فعالیت مات و مبهوت شده است.»
اسماعیلی با ‌اشاره به اینکه با اقدامات انجام شده خداوند قدرت خود را به نمایش گذاشت، می‌گوید: «خداوند نشان داد که اگر دشمنان بخواهند آسیبی به مرقد مطهر ائمه اطهار برسانند محبان و ارادتمندان فداکاری کرده و به آنها اجازه این کار را نمی‌دهند. ستاد بازسازی عتبات عالیات در سال‌های مذکور در شرایطی وارد عمل شد که عراق در اوج  ناامنی بود اما هیچ چیز مانع از حضور فرزندان ایران اسلامی برای بازسازی حرمین امامین عسکریین(ع) نشد.»
این مقام مسئول در عتبات عالیات تاکید می‌کند: «رهبر معظم انقلاب پس از حادثه سامرا اعلام کردند که ما با‌اشک دیدگان خود سامرا را زیباتر و عظیم‌تر از گذشته خواهیم ساخت و امروزه هر بیننده‌ای با دیدن زیبایی و شکوه این حرمین عزیز‌اشک شوق از دیدگانش جاری می‌شود.»