kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۴۱۵۹
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۷

ریاکاری نویسنده بداخلاق به‌خاطر یک مشت ریال بیشتر!(اخبار ادبی و هنری)

نویسنده شبه‌روشنفکری که در فضای مجازی، مطالبی را با الفاظی لمپنی و محتوایی مبتذل می‌نویسد، از صداوسیما هم برای همکاری با سریال مناسبتی ماه مبارک رمضان پول می‌گیرد!

«رهایم نکن» عنوان سریالی است که از ابتدای ماه مبارک رمضان هر شب همزمان با افطار روی آنتن شبکه سه می‌رود. سریالی که به‌طور آشکار با کنار هم قرار گرفتن مولفه‌ها و مضامین تکراری و کلیشه‌ای ساخته شده است. حتی شخصیت محوری این سریال، یعنی رسول تولایی نیز تکرار چند باره شخصیتی است که طی 12 سال گذشته با بازی امین تارخ ساخته شده است. شخصیتی با ظاهر و القاب مثبت و معتبر که فریب شیطان و هوای نفس خود را می‌خورد. اما «رهایم نکن» در ادامه آثار شبه‌روشنفکران که سعی در نمایش تصویری بحرانی از خانواده ایرانی دارد، جامعه‌ای را نشان می‌دهد که در آن همه به هم دروغ می‌گویند و از یکدیگر دزدی می‌کنند. این سریال به خاطر ضعف ساختاری و همچنین محتوای خشونت‌آمیزش، با انتقادات بسیاری مواجه شده است.
اما نکته قابل تأمل، نامی است که هر شب در تیتراژ سریال «رهایم نکن» به عنوان «همکار نویسنده» دیده می‌شود. جمیله دارالشفایی که به سفارش صداوسیما در نگارش سریال مناسبتی ماه مبارک رمضان همکاری کرده است، یکی از نویسندگان تابلودار جریان شبه‌روشنفکری است که البته هیچ اثر قابل توجه و مهمی نیز در کارنامه خود ندارد و بیشتر به خاطر حواشی سیاسی شهرت یافته است. چنانکه جمیله دارالشفایی از فعالان فتنه 88 بود و مدتی به اتهام اقدام علیه امنیت ملی بازداشت شده بود. وی در فضای مجازی نیز بسیار فعال است و معمولا مطالبی با الفاظی غیراخلاقی و مبتذل را می‌نویسد. او در عین دهن‌کجی به ارزش‌های دینی و اخلاقی در فضای مجازی، برای یک مشت ریال بیشتر با پروژه‌های مناسبتی صداوسیمای جمهوری اسلامی هم همکاری می‌کند. وی تا چند روز پیش تصویری با پوششی که مغایر با قوانین کشور بود را در صفحات شخصی‌اش در فضای مجازی قرار داده بود، اما به‌خاطر رفع این تناقض که چطور ممکن است کسی که به قوانین رسمی کشور و معیارهای مذهبی دهن‌کجی می‌کند، نویسنده سریالی با ادعای دینی باشد، این عکس را تغییر داد. محمدمهدی عسگرپور، کارگردان سریال «رهایم نکن» نیز مدیرعامل پیشین خانه سینماست که در محافل و نشست‌های این تشکیلات، چهره‌های مسئله‌داری چون جعفر پناهی را که به‌رغم فقدان فعالیت هنری برجسته اما دارای حواشی و اتهامات سیاسی و امنیتی منفی بودند را در صدر می‌نشاند.
روزنامه کیهان در گزارشی که 29 اردیبهشت امسال در صفحه گزارش روز منتشر شده بود به این موضوع پرداخت که چگونه نیروهای شکست خورده جریان شبه‌روشنفکری در عرصه سینما، به برنامه سازهای پرکار صداوسیما تبدیل می‌شوند.