kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۴۱۴۰
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۴

آغاز نشست 2 روزه گروه 7 در میان اعتراض‌های مردمی و اختلاف‌های شدید داخلی

اجلاس 2 روزه گروه هفت کشور صنعتی دیروز در میان تظاهرات گسترده مخالفان نظام سرمایه‌داری و اختلافات گسترده داخلی بین این کشورها در کانادا آغاز شد.

 اختلافات داخلی بین گروه هفت کشور صنعتی(آمریکا، کانادا، فرانسه، آلمان، انگلیس، ایتالیا، ژاپن) در آستانه 43 سالگی آن به اوج رسیده است. اختلافات بین این هم‌پیمانان سنتی آنقدر بالاست، که برخی از ناظران پیشنهاد داده‌اند نام گروه هفت به گروه 6+1 تغییر یابد. ماکرون نیز اعلام کرد آنان (شش عضو گروه 7) برای رسیدن به توافق بدون حضور ترامپ اصلا نباید تردید کنند. نشست روز جمعه این گروه نیز به شدت تحت تأثیر اعتراضات مخالفان نظام سرمایه‌داری در کبک کانادا و از سوی دیگر اختلافات داخلی بین آمریکا، کانادا و کشورهای اروپایی بر سر «جنگ تجاری» بین دو طرف قرار داشت. در اعتراضات روز پنج‌شنبه به این نشست شماری از معترضان از سوی پلیس بازداشت شدند. نشست سران گروه هفت در کبک کانادا اولین فرصت انتقاد جدی از تصمیم هفته گذشته دونالد ترامپ مبنی بر افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از کانادا، اتحادیه اروپا و مکزیک به آمریکا به شمار می‌رود.
 کشورهای اروپایی و کانادا- که میزبان نشست گروه هفت است- روز پنجشنبه به ترامپ هشدار دادند، با وجود نگرانی‌ها در ارتباط با اینکه وقوع یک جنگ تجاری سبب تضعیف ائتلاف غربی خواهد شد، در نشست گروه هفت مرعوب نخواهند شد. «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا پیش از آغاز اجلاس به رئیس‌جمهور آمریکا هشدار داد در ارتباط با تعرفه‌های گمرکی تسلیم نخواهد شد. امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه- که پیش از حضور در این نشست در اوتاوا با ترودو دیدار کرده بود- نیز گفت قبل از دیدار با ترامپ، حمایت همتایان انگلیسی، آلمانی و ایتالیایی خود را جلب کرده است. ماکرون در صفحه توئیتر خود نوشت: «رئیس‌جمهور آمریکا ممکن است به منزوی شدن اعتنایی نشان ندهد، اما ما نیز اگر لازم باشد توافقنامه‌ای با حضور شش کشور امضا خواهیم کرد زیرا این شش کشور ارائه‌کننده یک سری ارزش‌ها هستند، آنها یک بازار اقتصادی ارائه می‌کنند که حمایت تاریخی را با خود دارد و اکنون نیز یک نیروی واقعی بین‌المللی محسوب می‌شود.» رئیس‌جمهوری فرانسه و نخست‌وزیر کانادا همچنین یادآور شدند که امکان انتشار یک بیانیه نهایی در پایان اجلاس که حاوی تمام موارد لازم و مورد تایید تمام اعضاء باشد ممکن نیست و بنابر اعلام آنها در پایان نشست روز شنبه احتمالا دو بیانیه منتشر می‌شود تا مواضع مشترک شش کشور منتقد آمریکا درخصوص مسايل سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و محیط‌زیست به طور کامل لحاظ شود.اقدامی که آن را باید سرآغاز شکل گیری گروه شش کشور صنعتی ثروتمند جهان دانست، گروهی که به گفته ماکرون بازاری بزرگ‌تر از آمریکا دارد.
ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس نیز پیش از آغاز نشست گروه هفت تاکید کرد اتحادیه اروپا حتما پاسخ قاطع، مناسب و قانونی به محدودیت‌های تجاری وضع شده از سوی آمریکا واکنش نشان خواهد داد. «می‌» همچنین اعلام کرد که قصد هیچ دیدار دوجانبه‌ای را با ترامپ ندارد.
واکنش ترامپ
رئیس‌جمهور آمریکا اما در صفحه توئیتر خود به این اظهارات اینگونه واکنش نشان داد: « لطفا به نخست‌وزیر ترودو و رئیس‌جمهور ماکرون بگویید آنها در حال اِعمال تعرفه‌های گمرکی بالا بر آمریکا و ایجاد موانع غیر پولی هستند.»
ترامپ در توئیت دیگری نیز در واکنش به اظهارات نخست‌وزیر کانادا و رئیس‌جمهور فرانسه نوشت: «چرا اتحادیه اروپا و کانادا به مردم خود اطلاع نمی‌دهند که سال‌ها از تعرفه‌های گمرکی و موانع تجاری غیر پولی علیه آمریکا استفاده می‌کردند. یا تعرفه‌ها و موانع را بردارید، یا اینکه ما با شما بیش از مقابله به مثل خواهیم کرد.» ترامپ پیش از این نشست نیز اعلام کرده بود قصد ندارد با عقب‌نشینی از برنامه اعمال تعرفه‌های گمرکی بر فولاد، آلومینیوم و دیگر کالاهای وارداتی از هم‌پیمانان آمریکا، از طرح خود برای ایجاد توازن مجدد تجاری دست بردارد. کاخ سفید اعلام کرد رئیس‌جمهور آمریکا روز شنبه و پیش از برگزاری نشست پایانی سران گروه هفت، به منظور دیدار با رهبر کره شمالی، کانادا را به مقصد سنگاپور ترک خواهد کرد.