kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۴۱۳۵
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۳

بحران سیاسی در عراق / آراء بازشماری می‌شود

مخالفت کمیساریای عالی انتخابات عراق و ائتلاف پیروز «سائرون»‌ با مصوبه پارلمان مبنی بر بازشماری دستی همه رأی‌های ریخته شده به صندوق در انتخابات پارلمانی اخیر این کشور، عراق را وارد بحران سیاسی کرده است.

پارلمان عراق در نشست روز چهارشنبه (16 خرداد)، 9 عضو کمیساریای عالی انتخابات را عزل و 9 قاضی را جایگزین آنها کرد. پارلمان در این نشست فوق‌العاده همچنین، به بازشماری دستی آرای مردم در روز 22 اردیبهشت، رأی مثبت داد.«سلیم الجبوری» رئیس پارلمان عراق، هدف از این نشست فوق‌العاده که 172 نماینده از مجموع 328 نماینده در آن حضور داشته‌اند، را تصمیم‌گیری درباره اصلاحیه سوم قانون اساسی ذکر کرده است. به گفته برخی چهره‌های سیاسی عراق با تصویب این اصلاحیه در جلسه فوق، روند انتخاباتی اصلاح می‌شود.یک منبع مطلع در پارلمان عراق نیز گفته: نمایندگان در این جلسه، به تشکیل کمیته حقیقت‌یاب درباره وقوع تخلف در انتخابات، رای داده‌اند.
انتخابات عراق 22 اردیبهشت سال جاری (2018) برگزار شد. این انتخابات، چهارمین انتخابات پارلمانی پس از سقوط رژیم بعث در سال 2003، دومین انتخابات پس از خروج نیروهای آمریکایی در سال 2011 و نخستین انتخابات پارلمانی عراق بعد از نابودی داعش در سال 2017 است.
اعتراض کمیساریا
کمیساریای عالی انتخابات عراق اما مصوبه پارلمان را مبنی بر بازشماری آرای انتخابات پارلمانی به چالش کشیده و اعلام کرده: کمیساریای عالی انتخابات وظیفه و مسئولیت خود در برگزاری انتخابات و شمارش آراء را به صورت شفاف، دقیق و درست انجام داده است. به گزارش خبرگزاری دانشجو، این کمیساریا اعلام کرده «به هیچ نهادی از جمله پارلمان، اجازه نخواهیم داد صحت انتخابات را زیر سؤال ببرد.»این نهاد تاکید کرده است: «کسانی که در جریان برگزاری انتخابات مرتکب تخلفاتی شدند، شناسایی و پرونده‌هایشان برای رسیدگی به دستگاه قضایی ارجاع داده شده است؛ لذا هیچ دلیلی برای بازشماری مجدد آراء وجود ندارد، چرا که کمیساریای عالی انتخابات وظیفه خود را به صورت حرفه‌ای و دقیق انجام داده است.
موضع عبادی
«حیدر عبادی» نخست‌وزیر عراق هم سه‌شنبه گذشته گفته، تخلفات خطرناکی در انتخابات پارلمانی این کشور اتفاق افتاده است، به گفته عبادی، این تخلفات بر سرنوشت انتخابات تأثیر گذاشته است.نخست‌وزیر عراق که عصر پنجشنبه در یک کنفرانس خبری در بغداد سخن می‌گفت تصریح کرده: «با توجه به گزارش‌هایی که به دست ما رسیده، دولت پیشنهاد می‌کند که آراء بازشماری شود.»نخست‌وزیر عراق در بخش دیگری از سخنان خود نیز اعلام کرده برخی از اعضای کمیسیون عالی انتخابات عراق از سفر به خارج از کشور بدون مجوز منع شده‌اند.در انتخابات 22 اردیبهشت عراق، ائتلاف «سائرون» تحت رهبری «مقتدا صدر» با کسب 54 کرسی، در صدر قرار گرفت و ائتلاف‌های «الفتح» به رهبری «هادی عامری» و «النصر» تحت رهبری «حیدر عبادی» به ترتیب 47 و 43 کرسی را فتح کرده و در مکان‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند.
حمله به پارلمان و دولت
«جعفر الموسوی» سخنگوی «مقتدا صدر»، رهبر ائتلاف پیروز «سائرون» اما در واکنش به این تحولات گفته: پارلمان و دولت مسئول پول‌هایی هستند که برای خرید دستگاه‌های الکترونیکی رأی‌گیری هزینه شده است. این پول‌ها متعلق به مردم بوده و کسانی که برای وضع قوانین مغایر با قانون اساسی تلاش می‌کنند، باید این وجه را (به خزانه دولت) پرداخت کنند.
 به گفته «الموسوی» قانونی که پارلمان روز چهارشنبه وضع کرد، مغایر با بند 9 ماده 19 قانون اساسی است.الموسوی افزود: «به وجود برخی دستکاری‌ها در برخی استان‌ها (در نتایج انتخابات) اذعان داریم و نهادی قضایی وجود دارد که شکایت‌ها را رسیدگی می‌کند و قوای مقننه و مجریه با سلطه خود، دستگاه قضایی در کشور را کنار زده‌اند. ما پایبند روند انتخابات و اجرای قانون اساسی و قوانین جاری کشور هستیم و تعداد کرسی‌های سائرون باقی است و ما از طرفداران خود اطمینان داریم.»