kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۴۱۳۴
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۱
گزارشگر ویژه سازمان ملل پس از بازگشت از ریاض:

در عربستان چیزی به نام آزادی بیان و رسانه آزاد وجود ندارد

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور مبارزه با تروریسم بعداز بازگشت از عربستان گزارش سفر خود را این‌گونه اعلام کرده: «سیستم قضایی در این کشور کاملا تحت کنترل پادشاه است و هیچ رسانه آزاد یا آزادی بیانی در عربستان وجود ندارد.»

گزارش حقوق بشری سازمان ملل که بعد از پنج روز تحقیقات از داخل عربستان تهیه شده نشان می‌دهد این کشور بر خلاف سرو صدا‌های زیادی که با نام اصلاحات فرهنگی و... به راه انداخته، همچنان یک کشور عصر حجری و عقب مانده است که تمام امورات خود را صرفا با دلارهای نفتی و رشوه و... اداره می‌کند. به عنوان مثال طبق این گزارش آل‌سعود قوانین ضدتروریستی را به طور سیستماتیک برای توجیه شکنجه‌ها و زندانی کردن مدافعان حقوق بشر استفاده می‌کند.
به گزارش فارس، روزنامه گاردین ضمن‌اشاره به این گزارش سازمان ملل نوشته، «بن امرسون» گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور مبارزه با تروریسم، با سیاستمداران، قضات، پلیس و دادستان‌های عربستانی ملاقات کرده است. وی در گزارش خود نوشته، «در عربستان کسانی که به طور مسالمت‌آمیز از حق آزادی بیان استفاده می‌کنند، به طور سیستماتیک مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند...در عربستان عده‌ای سال‌ها در زندان می‌مانند و بقیه اعدام می‌شوند و از سوی دیگر، کسانی که این زندانیان را شکنجه می‌دهند، از مصونیت برخوردارند.»
این درحالی است که عربستان به تازگی 10 گواهینامه رانندگی به زنان این کشور داده و محمد بن سلمان ولیعهد سعودی خود را در موضع اصلاح‌گر در عربستان قرار داده است. اما این تغییرات تاریخی در عربستان همچنان تحت‌الشعاع دستگیری‌ ماه گذشته مخالفان مشهور علیه ممنوعیت رانندگی، قرار می‌گیرد.
امرسون می‌گوید طی دو سال گذشته، تمرکز بی‌سابقه‌ای از قدرت اجرایی خاندان سلطنتی در همه حوزه‌های زندگی مردم وجود داشته است. وی این مسئله را برای سازمان ملل که به سعودی‌ها این اجازه را داد تا سال ۲۰۱۶ به شورای حقوق بشر سازمان ملل ورود کنند، «شرم‌آور» عنوان می‌کند. وی می‌افزاید: «هیچ قضاوتی در این کشور مستقل نیست و سیستم قضایی کاملا در کنترل پادشاه است...هیچ آزادی بیان، هیچ تفکیک قدرت، هیچ رسانه آزاد و هیچ اتحادیه تجاری آزاد یا هیچ جامعه مدنی در حال فعالیتی در عربستان وجود ندارد.»