kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۴۰۵۴
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۵

انتشار اسناد وزارت خارجه آمریکا درباره حمایت عربستان از پیمان کمپ دیوید(پرونده)

وزارت خارجه آمریکا اسناد محرمانه‌ای درباره مذاکرات کمپ دیوید و روند صلح میان رژیم صهیونیستی و مصر منتشر کرده که نشان می‌دهد سعودی‌ها بر خلاف جنجالی که در آن ایام علیه این پیمان به راه انداخته بودند، از حامیان این پیمان بوده‌اند! عربستان حتی روابط خود با مصر را قطع کرده بود!




این سند مربوط است به یک پیام به تاریخ 10 اوت 1978 که از سوی سفارت آمریکا در عربستان برای وزارت خارجه آمریکا فرستاده شده، و طی آن دیدار میان سفیر آمریکا در ریاض با وزیر خارجه وقت عربستان در شهر طائف را فاش می‌کند.
مسئول آمریکایی که این تلگراف را نوشته بود، فاش می‌کند که سعود الفیصل، وزیر خارجه وقت عربستان «حمایت کامل» خود را از درخواست جیمی کارتر، رئیس‌جمهور آن دوره آمریکا برای برگزاری نشستی میان انور السادات، رئیس‌جمهور و مناخیم بگین، نخست‌وزیر اسرائیل در آن زمان در کمپ دیوید اعلام کرده بود این در حالی است که عربستان در ظاهر خود را با این توافقنامه مخالف و خواستار خروج مصر از اتحادیه عرب شده بود.
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، با استناد به این سند، سعود الفیصل در این دیدار اعلام کرده که عربستانی‌ها برای پایان مذاکرات تلاش نمی‌کنند بلکه برای موفقیت مذاکرات کمپ دیوید نهایت تلاششان را به کار خواهند برد. مصر و رژیم صهیونیستی 26 مارس 1979 معاهده کمپ دیوید را برای پایان جنگ امضا کردند. مصر اولین کشور عربی بود که روابط رسمی با رژیم صهیونیستی برقرار کرده و توافق صلح با این رژیم امضا کرد.
گفتنی است، پیمان کمپ دیوید پس از 12 روز مذاکرات مخفی و با میانجی‌گری آمریکا در کمپ دیوید که یکی از استراحتگاه‌های ریاست جمهوری آمریکا است نهایی شد و در تاریخ ۱۷ سپتامبر ۱۹۷۸ با حضور جیمی کارتر، رئیس‌جمهور وقت آمریکا در کاخ سفید به امضای نهایی رسید. پیمان کمپ دیوید اولین پیمان صلح میان طرفین جنگ «اعراب و اسرائیل» بود که به صلح میان مصر و صهیونیست‌ها انجامید.
«انور سادات» نیز اولین رئیس وقت یک کشور عربی از طرفین جنگ اعراب و اسرائیل بود که به صلح با رژیم صهیونیستی و به رسمیت شناختن این رژیم اقدام کرد. او به سبب این خیانت خود، دو سال بعد در هنگام یک رژه نظامی ترور شد. پیمان‌نامه کمپ‌ دیوید ۸ بند داشت که برخی از بندهای ننگین آن عبارتند از اینکه طبق این توافقنامه، رژیم صهیونیستی برای نخستین بار در میان کشورهای جهان سوم به رسمیت شناخته می‌شد که طبیعتاً امتیازی بزرگ برای صهیونیست‌ها به شمار می‌رفت. این در حالی است که در این ایام بسیاری از  کشورهای دیگر در خط مقدم، از جمله بلندی‌های جولان سوریه و نوار غزه و کرانه باختری رود اردن کشور اردن، در اشغال رژیم صهیونیستی بود که در قرارداد اشاره‌ای به پس‌گیری آنها نشده ‌بود. طبق بند دیگر این موافقت نامه، سرزمین‌هایی که رژیم صهیونیستی طی سال‌ها جنگ با فلسطینیان به دست آورده بود از سوی مصر به رسمیت شناخته می‌شد. جواز گذر کشتی‌های رژیم صهیونیستی از آبراه «سوئز» با کمپ دیوید صادر شد و  با اجرای این بند صهیونیست‌ها از حالت نیمه ‌محاصره‌ای که داشتند خارج شدند.