kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۴۰۵۲
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۵

وضعیت قرمز در اردن پادشاه سفرهایش را لغو کرد

با گذشت سه روز از دور تازه اعتراض‌های مردم خشمگین اردن در شهرهای مختلف این کشور خبر رسیده‌، خواسته‌های مردم این کشور عربی از مسائل اقتصادی فراتر رفته و حالا آنها در حال طرح اصلاحات جدی سیاسی هستند. موضوعی که باعث شده پادشاه این کشور تمام سفرهای خود را تعلیق کند.



رشته اعتراضات در اردن سر دراز دارد و این کشور ماه‌هاست که شاهد تظاهرات مردمی است. چهار ماه‌، استمرار تجمع‌های شبانه مردم در میادین اصلی برخی شهرها در اعتراض به تصمیم دولت برای گرانی قیمت نان‌، سوخت و برخی کالاهای اساسی، طرح عدم کفایت دولت کلید زده شد اما با وجود خواسته‌های مردمی برای برکناری دولت «هانی الملقی»، پارلمان اردن بار دیگر به وی رای اعتماد داد و الملقی دولت جدید خود را با اعمال تغییرات جزئی تشکیل داد.
وی در همان زمان مقابل مردم ایستاده بوده در واکنش به اعتراضات مردمی به گرانی تأکید کرد که «هرگز مصلحت کشور را فدای کسب محبوبیت مردمی نخواهد کرد». مردم به سیاست اقتصادی و تدبیر دولت برای مقابله با مشکلات اقتصادی در ماه‌های اخیر اعتراض خود را بیان کردند و معتقدند که دولت به جای چاره‌اندیشی و یافتن راه‌حلی جهت مقابله با مشکلات اقتصادی، تصمیم دارد با افزایش مالیات بر مردم و گران کردن کالاهای اساسی مشکلات را حل نماید.
بروز علایم بحران
اکنون اما با گذشت چندین ماه از اوضاع نابسامان و اعتراضی در اردن‌، تظاهرات مردم این کشور به نقطه اوج خود رسیده است. سه روز است که اعتراضات بدون وقفه و به صورت شبانه‌روزی ادامه دارد و مردم علیه پادشاه هم شعار می‌دهند. منشأ اعتراضات نیز چهارشنبه گذشته و زمانی است که دولت الملقی تصمیم دیگری درخصوص اعمال قانون جدید مالیات بر درآمد گرفت و پیش‌نویس این قانون را به پارلمان فرستاد. همین تصمیم جرقه‌ای بود تا آتش خشم مردم شعله‌ور کند.
به گزارش فارس‌، مخالفت با معامله عربستان و آمریکا بر سر قدس از جمله مهم‌ترین عواملی است که باعث شده این دو کشور پشت متحد دیرینه خود را خالی کنند تا فشارهای اقتصادی بیش از گذشته خود را بروز دهد. عبدالله دوم اخیرا ضمن مخالفت با انتقال سفارت آمریکا به قدس تأکید کرد که این امر پیامدهای خطرناکی برای امنیت و ثبات منطقه خواهد داشت و احساسات مسلمانان و مسیحیان را جریحه‌دار می‌کند و مسئله قدس باید در چارچوب راه‌حل نهایی و فراگیر بر اساس راه‌حل دو دولت حل‌وفصل شود به گونه‌ای که دولت مستقل فلسطین به پایتختی قدس شرقی نیز تشکیل شود.