kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۴۰۵۱
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۵

5 شهید و 100 مجروح در دهمین تظاهرات بازگشت غزه

در جریان دهمین جمعه «تظاهرات بازگشت» در نوار مرزی غزه، دو فلسطینی دیگر به شهادت رسیدند و دست‌کم ۱۰۰ تن نیز زخمی شدند. ۴۰ تن از مجروحین به ضرب گلوله جنگی زخمی شده‌اند.


سرویس خارجی -

در دهمین تظاهرات «روز بازگشت» در مرز غزه با فلسطین ‌اشغالی، یک دختر جوان فلسطینی که مشغول امدادرسانی بود به شهادت رسید و یک جوان دیگر فلسطینی نیز که تلاش داشت نظامیان رژیم صهیونیستی را با خودروی خود زیر بگیرد به ضرب گلوله شهید شد.
 این حمله تلفاتی در میان نیروهای ارتش بر جای نگذاشت با این وجود وزارت جنگ رژیم صهیونیستی گزارش داده پیش از این حمله، بمبی که نزدیک نیروهای اسرائیلی کار گذاشته شده بود در فرآیند خنثی‌سازی منفجر شد که واکنش نیروهای اسرائیلی را به همراه داشت. صهیونیست‌ها پس از این حملات به اقدامات تلافی‌جویانه روی آورده و سه فلسطینی دیگر را در نزدیکی ایستگاه بازرسی ارتش به شهادت رساندند تا بدین ترتیب شمار شهدا در این روز به 5 نفر افزایش یابد.
 طبق گزارش‌های منتشر شده، در جریان این تظاهرات ۱۰۰ فلسطینی نیز زخمی شده‌اند که مجروحیت ۴۰ تن آنها به ضرب گلوله جنگی است. این تظاهرات تحت عنوان «غزه تا حیفا؛ وحدت خون و سرنوشت مشترک» برگزار شد.
تظاهرکنندگان طبق روال گذشته اقدام به آتش زدن لاستیک‌های خودرو در نواحی مرزی غزه می‌کردند تا خود را از تیررس نظامیان رژیم صهیونیستی مخفی نگه دارند. ‌اشغالگران صهیونیست نیز دست به تیراندازی و شلیک گاز‌ اشک‌آور و بمب‌های گازی به سمت تظاهرات‌کنندگان زدند.
گفتنی است تظاهرات بزرگ بازگشت در نوار مرزی غزه از ۳۰ مارس(10 فروردین) آغاز شده و تاکنون دست‌کم 130 فلسطینی به شهادت رسیده و 13 هزار و 600 نفر نیز زخمی شده‌اند.
تحقیر آمریکا در سازمان ملل
آمریکا روز جمعه نیز در سازمان ملل به طرز اعجاب‌انگیزی از سوی تمام کشورهای دنیا به خاطر حمایت از جنایات هولناک اسرائیل در غزه تحقیر شد.
نماینده فلسطین در سازمان ملل متحد با انتقاد از آمریکا به علت وتوی قطعنامه حمایت از ملت فلسطین، تاکید کرد، این قبیل اقدامات تأثیری در پیگیری حقوق‌مان در مجامع بین‌المللی نخواهد داشت.
به گزارش تلویزیون الجزیره، ریاض منصور، نماینده فلسطین در سازمان ملل با تشکر از کشورهایی که به پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی کویت در حمایت از ملت فلسطین، رای مثبت دادند، گفت: «این کشورها با اقدام خود و در واکنش به این اوضاع دشوار، موضعی اصولی اتخاذ و از قوانین بین‌المللی در دفاع از غیرنظامیان فلسطینی حمایت کردند.»
ماجرا از این قرار است که آمریکا روز جمعه پیش‌نویس قطعنامه کویت را که خواستار محافظت از مردم فلسطین در کرانه باختری رود اردن و باریکه غزه بود، وتو کرد. پس از آنکه آمریکا قطعنامه پیشنهادی کویت را وتو کرد؛ اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد هم با قطعنامه پیشنهادی واشنگتن درباره باریکه غزه مخالفت کردند، این قطعنامه نتوانست حمایت هیچ کشوری را در شورای امنیت جلب کند و به این ترتیب هیچ رای موافقی را به دست نیاورد و آمریکا در این رای‌گیری به شکل بی‌سابقه‌ای تنها ماند. طرح این دو قطعنامه و شیوه برخورد اعضای شورای امنیت با آن‌ها، واکنش نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل را
برانگیخت.
 او در بیانیه‌ای اعلام کرد: «اکنون کاملا روشن است که متاسفانه سازمان ملل در مقابل اسرائیل قرار گرفته است.»