kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۴۰۴۸
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۵

آل‌سعود قطر را به حمله نظامی تهدید کرد/انصارالله: بلوف می‌زند!

تلاش قطر برای خرید سامانه اس-400 از روسیه باعث خشم سعودی‌ها شده طوری که این رژیم تهدید کرده در صورت خرید این سامانه از سوی قطر، به این کشور حمله خواهد کرد. انصارالله هم در پیامی خطاب به ملت قطر، این تهدید ریاض را یک بلوف دانسته و گفته مردم قطر آن را جدی نگیرند.


سرویس خارجی-

روابط آل‌سعود و قطر از خرداد ماه سال گذشته وارد مرحله «تنش» شده و عربستان به همراه سه کشور دیگر عربی روابط خود را با این کشور قطع و آن را تحریم کرده است. اما با این وجود بسیاری از رسانه‌ها از جمله روزنامه «هاآرتص» اعلام کرده‌اند سیاست‌های محمد بن سلمان ولیعهد سعودی برای محاصره کشور قطر نه تنها در رسیدن به اهدافش ناکام مانده بلکه نتایج معکوس داشته است. حالا خبر رسیده عربستان قطر را به حمله نظامی تهدید کرده است.
روزنامه فرانسوی لوموند روز جمعه اعلام کرد عربستان از امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه خواسته تا بر قطر فشار بیاورد و مانع از دستیابی این کشور به سامانه اس - 400 روسیه شود. به گزارش تسنیم، براساس اطلاعاتی که لوموند به آن دست یافته، عربستان اخیرا طی نامه‌ای خطاب به ریاست‌جمهوری فرانسه بر آمادگی خود برای اقدام نظامی علیه قطر در صورت دستیابی این کشور به سامانه پدافند هوایی اس - 400 روسیه تاکید کرده است. طبق این گزارش، ملک سلمان در نامه‌ای خطاب به ماکرون بر نگرانی عمیق خود از مذاکرات جاری بین دوحه و مسکو برای خریداری سامانه اس - 400 تاکید کرده است. وی همچنین از ماکرون خواسته مانع فروش این سامانه به قطر شده، چرا که «دستیابی دوحه به این سلاح ثبات منطقه را تهدید می‌کند.» «فهد بن محمد العطیه» سفیر قطر در مسکو در ژانویه گذشته(دی ماه) گفته بود کشورش قصد دارد سامانه اس - 400 را که پیشرفته‌ترین سامانه پدافند هوایی به شمار می‌رود، خریداری کند. وی همان زمان گفت که مذاکرات با روسیه برای خریداری سامانه اس - 400 وارد مراحل پیشرفته‌ای شده است.علت واهمه ریاض از تلاش قطر برای خرید این سامانه دفاعی به قابلیت‌های آن بازمی گردد. سامانه اس-۴۰۰ پیشرفته‌ترین سامانه ضدهوایی در جهان محسوب می‌شود و می‌تواند با همه انواع هواپیماهای نظامی از جمله هواپیماهای رادارگریزآمریکایی مقابله کند و موشک‌های بالستیک و کروز را سرنگون کند.سامانه اس-۴۰۰  می‌تواند بطور همزمان 300 هدف را شناسایی و 36 هدف را نابود کند. اما به این تهدید عربستان، انصارالله واکنش نشان داده است. به گزارش تسنیم به نقل از پایگاه خبری النشره، محمد علی الحوثی رئیس‌کمیته عالی انقلاب یمن در مطلبی در شبکه‌های اجتماعی خطاب به ملت قطر گفته: «دوره تهدید نظامی علیه قطر گذشته است. از هرگونه تهدید عربستان یا نظیر آن نگران نباشید زیرا آنها در نبرد یمن غرق شده‌اند؛ نبردی که با هرچه دارند برای شعله‌ور کردن آن و کشتار در آن تلاش کردند.»