kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۳۹۵۶
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۵
چند روز پس از پاکسازی کامل حومه دمشق

بشار اسد: مناطق تحت اشغال آمریکا را به هر شکل ممکن آزاد می‌کنیم

رئیس‌جمهور سوریه اعلام کرد، مناطق تحت اشغال آمریکا در سوریه را به هر شکل ممکن آزاد خواهد کرد. این اظهارات بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت.




«بشار اسد» طی یک گفت‌وگوی مفصل با شبکه روسی «روسیا-الیوم» گفت: آمریکایی‌ها باید کشور ما را ترک بکنند... آنها باید از آنچه بر سرشان در عراق آمد، درس (عبرت) بگیرند. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، «بشار اسد» افزود: پس از آزادسازی «حلب» و «دیرالزور» و اکنون (استان) «دمشق»، آمریکا برگ برنده‌هایش را که مهمترین آنها «جبهه‌النصره» بوده از دست داده است.
وی تصریح کرد که پس از نابودی جبهه‌النصره به عنوان برگ برنده، آمریکا به دنبال برگ برنده دیگری به نام «نیروهای دموکراتیک سوریه» (کردهای مسلح مورد حمایت آمریکا) است. وی گفت، نیروهای دموکراتیک سوریه هم با دو گزینه مواجه هستند؛ مذاکره و یا جنگ. مناطقی را که تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه هستند، خواه آمریکایی‌ها در این مناق حضور داشته باشند و خواه نداشته باشند، آزاد خواهیم کرد.
رژیم صهیونیستی می‌ترسد
رئیس‌جمهوری سوریه خاطر نشان کرد: اسرائیل احساس‌ ترس و هراس می‌کند، چرا که عزیزترین‌های خود در سوریه، یعنی جبهه النصره و داعش را از دست داده است. رئیس‌جمهور سوریه همچنین تاکید کرد، برخلاف اظهارات (سران) اسرائیل، نیروهای ایرانی در سوریه حضور ندارند، فقط مستشاران نظامی ایران در سوریه حضور دارند. ما در آستانه درگیری مستقیم بین نیروهای روسی و آمریکایی بودیم، اما به لطف خردورزی روسیه و نه آمریکا از این مرحله عبور کردیم.وی افزود: هر عملیات موفق، هر پیروزی، هر منطقه آزاد شده، ما را به پایان مناقشه نزدیک می‌کند، من همواره می‌گویم که بدون دخالت خارجی، ما کمتر از یک سال برای پایان دادن به این مناقشه نیاز داشتیم. به گفته رئیس‌جمهور سوریه تنها گزینه متوقف کردن حملات هوایی اسرائیل، بهبود پدافندهای هوایی سوریه است و این کاری است که انجام خواهد شد.وی افزود عراق و سوریه از یکدیگر مستثنی نیستند و ملت‌های ما دیگر حضور (نیروهای) خارجی را در این منطقه نمی‌پذیرند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، «شیخ‌صادق النابلسی» از مسئولان نزدیک به حزب‌الله لبنان هم گزارش‌ها درباره خروج حزب‌الله لبنان از سوریه را رد کرد و در عین حال اظهار داشت که روسیه در جنوب سوریه نقش‌آفرینی می‌کند.
النابلسی در گفت‌وگو با تلویزیون «روسیا الیوم»، گفت: «این خبرها صحت ندارد، در برخی مواقع، که چنین اطلاعاتی منتشر می‌شوند با هدف مخدوش کردن وجهه حضور ایران در سوریه صورت می‌گیرد.
شیخ‌ النابلسی خاطر‌نشان کرد: «حضور کارشناسان ایرانی در سوریه با موافقت دولت سوریه بوده است و مسئله ماندن یا خروج این نیروها بستگی به توافق طرفین دارد.»
وی تاکید کرد: «تا این لحظه کسی خروج کارشناسان از سوریه را متصور نمی‌شود.
برعکس، هماهنگی پایداری میان دمشق درباره ماهیت نقش نظامی ایران در این برهه وجود دارد به ویژه آن که درگیری‌ها ادامه دارد و آمریکا به شکل گسترده‌ای در حال ساز و کارهایی است و از این رو عقب‌نشینی کارشناسان ایران و حزب‌الله مطرح نمی‌شود.»
وی در ادامه افزود: «رایزنی‌ها و میانجیگری‌هایی از طرف روس‌ها برای استقرار نظامیان این کشور در منطقه مرزی «جولان» در جریان است.»
این مقام نزدیک به حزب‌الله لبنان تصریح کرد:«اولویت‌ دولت سوریه آزادسازی مناطق باقی‌مانده در اشغال گروه‌های تروریستی و حرف و حدیث‌ها درباره خروج از منطقه تنها ادعاها و خواسته‌های اسرائیل است.»
شیخ النابلسی متذکر شد: «حزب‌الله لبنان حامی هرگونه راه‌حلی است که از حاکمیت سوریه و نقش منطقه‌ای آن حمایت کند.
تظاهرات اهالی رقه
دیده‌بان حقوق‌بشر سوریه، وابسته به مخالفان دمشق هم اعلام کرده، مردم «رقه» بار دیگر علیه شبه نظامیان کرد تحت حمایت آمریکا موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» تظاهرات کردند و از آنها خواستند که این شهر را ترک کنند. مردم رقه روز سه‌شنبه نیز دست به تظاهرات مشابهی زده بودند.
شهر رقه طی سال‌های اخیر تحت اشغال داعش بوده و پایتخت این گروه تروریستی دانسته می‌شده است. این شهر مهرماه گذشته از اشغال داعش خارج و به اشغال نیروهای دموکراتیک سوریه درآمده است.
سایر رویدادها:
 *براساس گزارش رسانه‌های رژیم صهیونیستی، سران این رژیم گفتند، در صورت خروج ایران از سوریه، اسرائیل مخالفتی بر سر ماندن «بشار اسد» در قدرت ندارد.
* انفجار بمب در شهر اشغالی «جرابلس» 4 کشته و بیش از 10 زخمی برجای گذاشت. مدتی است که تروریست‌ها در دو شهر اشغالی جرابلس و «ادلب» به جان هم افتاده‌اند.