kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۳۷۵۲
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۰

واشنگتن پست: کره شمالی به عهدشکن توافق هسته‌ای ایران بی‌اعتماد است

یک روزنامه آمریکایی نوشت، توافق هسته‌ای ایران تجربه خوبی برای کره شمالی است که به وعده‌های دونالد ترامپ چندان خوشبین نباشد.

 «کره شمالی به عهدشکن توافق هسته‌ای ایران اعتماد نمی‌کند چرا که قصد ندارد با تجربه مشابه توافق هسته‌ای ایران مواجه شده و وعده‌هایی را از سوی آمریکا دریافت کند که در نهایت به هیچ یک از آنها عمل نخواهد شد.» این بخشی از مقاله روزنامه آمریکایی واشنگتن پست در واکنش به خبرهایی است که هر روز از دیدار رهبران دو کشور آمریکا و کره شمالی منتشر می شود.
به گزارش تسنیم در مقاله این روزنامه آمریکایی می‌خوانیم: «دونالد ترامپ در ماه می(اردیبهشت) درحال مدیریت مذاکراتی بود که می‌توانست برای دولتش یک افتخار به شمار رود اما اکنون با یک توافق هسته‌ای لغو شده (برجام) و برزخ مذاکره با کره شمالی قرار دارد. ترامپ روابط کشورش با متحدان راهبردی خود را دچار مشکلات عدیده‌ای کرده و خطر درگیری نظامی در خاورمیانه(غرب آسیا) را هم افزایش داده است. به نوعی می‌توان ادعا کرد که ترامپ از یک برنده جایزه نوبل به یک فرمانده آشوب و بی‌نظمی تبدیل شده است.» به نوشته این روزنامه، «حضور جان بولتون در سمت مشاور امنیت ملی و مایک پامپئو در سمت وزیر خارجه به عنوان محور تیم امنیت ملی ترامپ در این وضعیت دخیل هستند زیرا هردو نفر مخالف راهبردهایی هستند که مقامات سابق به ترامپ پیشنهاد کرده بودند. باراک اوباما پیش از ترک کاخ سفید قویا به ترامپ هشدار داده بود که دیگر امکان نادیده گرفتن برنامه هسته‌ای کره شمالی وجود ندارد.»
در بخش دیگری از این مقاله آمده: «ترامپ اکنون از احتمال انجام نشست با کره شمالی خبر داده، هرچند نشانه‌ای هم از تغییر مواضع کره برای خلع سلاح مشاهده نمی‌شود. ترامپ به دنبال حضور جدی در مذاکرات نیست. نباید انتظار توافقات پیچیده با وی را داشت. ترامپ فردی است که علاقه‌مند به رجزخوانی و نمایش است. به طور خلاصه می‌توان گفت که وی احتمالا بدترین رئیس‌جمهوری است که در تاریخ مدرن توافقی را نهایی کرده است.»
شرایط «اون» برای «ترامپ»
روزنامه «رودونگ سینمون» رسانه رسمی کره شمالی اما روز سه‌شنبه طی یادداشتی درباره مذاکره با آمریکا شرط و شروط ضمنی قرار داده و نوشته، اگر آمریکا «صادقانه» به دنبال مذاکره است باید رزمایش‌های مشترک در منطقه را پایان دهد... در حالی که دو طرف به دنبال حل مسائل مورد مناقشه هستند این رزمایش مشترک نظامی چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟»