kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۳۷۵۱
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۰
هنری جیروکس طی یادداشتی برای کیهان پاسخ می‌دهد

تلفات در مدارس آمریکا چگونه از تلفات در میادین جنگ پیشی گرفت؟

اشاره:
چندی پیش، پایگاه اینترنتی «نشریه هیل»، نتایج حیرت‌انگیز پژوهشی را منتشر کرد که توسط «واشنگتن پست» و با استناد به داده‌های وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) انجام شده بود. این پژوهش مستند نشان می‌داد، در سال 2018 افرادی که در مدارس آمریکا کشته شده‌اند نسبت به تعداد نظامیان آمریکایی که در میادین جنگ جان خود را از دست داده‌اند، پیشی گرفته است!
برای بررسی این موضوع با «هنری جیروکس» استاد دانشگاه «مک مستر» کانادا، نظریه‌پرداز مشهور آمریکایی و مولف بیش از 50 کتاب در حوزه سیاسی و اجتماعی مکاتبه کرده و از او خواستیم برای کیهان در این باره مطلبی بنویسد. این کارشناس غربی برای ما نوشته که چطور خشونت به جزء جدایی‌ناپذیر از نئولیبرالیسم تبدیل شده است. یادداشت نویسنده کتاب «America at war with itself»، (آمریکا در جنگ با خود) را در ادامه می‌خوانید:
باید پذیرفت خشونت فزاینده در جامعه آمریکا که هر روز نیز بر ابعاد آن اضافه می‌شود، در واقع جنگی است در برابر لیبرال دموکراسی. من به شدت معتقدم آمریکا در دوران کنونی با تمام توان در حال شکل‌دهی و پیگیری اجرای یک فرهنگ تهاجمی و جنگی تمام عیار است.
 این جنگ فرهنگی تا کنون خود را در ابعادی همچون مسلح شدن اکثریت جامعه آمریکا، نظامی سازی جو داخلی کشور که به خشونت بیش از گذشته پلیس نیز منجر شده، تیراندازی‌های گسترده در خاک آمریکا، مدلسازی مدارس همچون سبک زندان‌ها، گسترش دستگیری‌ها و زندانی کردن افراد و افزایش بی‌سابقه خشونت علیه مسلمانان، سیاه‌پوستان فقیر و مهاجرین غیرقانونی نشان داده است.
 این مسائل اما منحصر به جنگ فرهنگی آمریکا نمی‌شود. ما دیدیدم که در دوران ترامپ، حملات گسترده‌ای علیه گردش آزاد اطلاعات در فضای رسانه‌ای، نظام قضایی این کشور، نهادهای اطلاعاتی و تمام محیط‌های حساسی که بر اجرای دقیق دموکراسی حساسیت دارند، صورت گرفت.
 در دولت ترامپ، «فرهنگ جنگی» و «ماشین‌های جنگی» دائما یکدیگر را تغذیه می‌کنند. به خصوص در دولتی که جنگ‌طلبانی همچون پمپئو و بولتون آن را‌ اشغال کرده‌اند.
آنچه اکنون ما در آمریکا شاهد آن هستیم ظهور و رشد یک تروریسم داخلی است که حقوق مدنی را نشانه رفته است. جنگ داخلی در آمریکا که باعث تقویت هرچه بیشتر سیستم‌ها و نهادهای تولید سلاح در این کشور شده اکنون باعث گسترش قدرت سفیدپوستان و تسلط آنها بر همه چیز شده است.
 ناسیونالیست‌های آمریکایی اکنون در حال رقم زدن یک فاجعه در این کشورند. آنها که تفکرات نژادپرستانه جدی‌ای دارند اکنون مسلح هم شدند تا در دوران حکومت ترامپ زندگی اقلیت‌های نژادی در آمریکا را تحت تاثیر قرار دهند و عرصه زندگی را بر رنگین‌پوستان آمریکا تنگ‌تر کنند.
در این میان، نکته عجیبی هم وجود دارد که همه را شگفت‌زده کرده است و آن چیزی نیست جز حمایت کورکورانه مردم آمریکا از اولیگارش فسادزده در آمریکا که به موجب آن اصول لیبرال دموکراسی به طور تدریجی در حال تغییر و نابودی است و از سوی دیگر کشور را در مسیر جنگ و نابودی
 قرار می‌دهد.
نکته دیگر در این باره که دانستن آن نیز ضروری است، حمله به نظام‌های آموزشی و مسلح‌سازی جامعه آمریکاست که این‌ها نشانه‌ها و خصوصیات نظام لیبرال دموکراسی است.
نئولیبرالیسم از هر آنچه که عمومی ‌باشد نفرت دارد و معتقد است خصوصی‌سازی و مقررات زدایی از اصوال اولیه و ابتدایی بازار است و باید تمام جامعه را با این سبک مدیریت کرد. تمام ارتباطات در نظام لیبرال دموکراسی بر اساس تجارت و سود است و در این میان هیچ فضایی برای اخلاق و رفتارهای انسانی باقی نمی‌گذارد.
 تحت نفوذ نئولیبرالیسم آمریکایی است که به جای حل مشکلات فرودستان و بیچارگان جامعه سعی می‌شود آنها مجرم معرفی شوند و تمام مشکلات جامعه را گردن آنها بیندازند.
 بنابر این با این منطق، بی‌خانمانی، قرض و بدهی داشتن و مشکلاتی نظیر اینها جرم شناخته می‌شود و مشکلاتی که در ساختار اجتماعی است و برای آنها راه‌حل ارائه شود، جرم محسوب نمی‌شود.
 نئو لیبرالیسم آموزش آزاد در نظام یادگیری آمریکا را نه یک فرصت بلکه یک تهدید بزرگ می‌داند که به جوانان آموزش می‌دهد و به آنها می‌آموزد که چطور فکر کنند و در تعاملات اجتماعی جمعی و فردی نقش ایفا کنند.
 هر چه نئولیبرالیسم قدرت بیشتری کسب می‌کند، «دولت رفاه» به سمت «دولت تنبیه» حرکت می‌کند. دولتی که نارضایتی را با توسل به خشونت سرکوب می‌کند و در خدمت بنگاهداران و سرمایه‌داران اقتصادی است.